Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt en A8 og har sett litt på de utvendige speilene. På høyre side har jeg et noe mindre speil som har en slags kobberbrun farge. På venstre side har jeg et lyst speil med blåtone. Etter å ha sjekket med Møller så får jeg greie på at forrige eier har skiftet speilet på venstre side og har kjøpt et som ikke er blendbart, men med "knekk" for å se dødsonen. Jeg skjønner forsåvidt forrige eiers valg når vi begynte å se på varianter av speil og prisene. originalt speil, aut blendbart med "knekk" koster 4500 kr. uten "knekk" koster 1500 kr. vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå, heller til 1500 kr speilet, litt dyr "knekk" det der.

Spørsmålet mitt er også hvorvidt speilet på høyre side er ok, for når jeg nevner at speilet er kobberbrunt så sier Møllerkaren at det er de ikke som nye?

Er det forøvrig noen som vet akkurat hvordan den aut. blendingen fungerer? Er det rent optisk eller er det noe elektronikk blandet inn?

IMAG0187.jpg

IMAG0188.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ikke noe elektronikk der, kun optikken i glasset...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ikke noe elektronikk der, kun optikken i glasset...

men sladrespeilet inne i bilen er vel elektronisk ihvertfall?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men sladrespeilet inne i bilen er vel elektronisk ihvertfall?

Ja. Sitter vel en sensor der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har et venstrespeil med "knekk" i kobberbrun farge liggende fra min 99' A8... ser det er tilkoblingspungt på det til varmetråder og et pungt til, så det er trolig en slags føler/dimmer innebygd!?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har et venstrespeil med "knekk" i kobberbrun farge liggende fra min 99' A8... ser det er tilkoblingspungt på det til varmetråder og et pungt til, så det er trolig en slags føler/dimmer innebygd!?

"Liggende", betyr det at du antyder muligheten av et salg eller...: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja... til en grei pris så kan det sikkert selges. send meg en PM hvis du har lyst på det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter noen diskusjoner rundtomkring kommer det frem at:

1. Kobberbrunt glass tyder på at den blendbare funksjonen ikke fungerer lenger? Nye blendbare glass har ikke kobberbrun farge?

2. Sensoren på det innvendige speilet styrer de utvendige også?

Ref tråd: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=116173&highlight=speil+blendbare

(siste innlegg)

Har prøvd å sjekke strømskjemaer men ikke kommet til noen konklusjon.

Kommentarer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som teknisk ingeniør blir nysjerrigheten pirret når jeg oppdager noe nytt. Jeg har gjort litt undersøkelser og de blendbare speilene har et electrochrom skikt utenpå som kan dempe lyset som reflekteres fra speilflaten. Dette blir aktivisert ved å sette på en spenning (1.5-2.0V).

Konklusjonen er at også sidespeilene blir styrt av sensoren på sladrespeilet. Sladrespeilet har 2 sensorer, en som peker forover og en som peker bakover. Lysstyrken blir sammenlignet for å avgjøre om blendingen skal aktiviseres.

Jeg fant også ut at denne teknologien blir brukt i en viss utstrekning på vindusglass. Hvor stilig hadde det ikke vært om bilen hadde hatt sånne glass? Da kunne dempingen justeres både automatisk og manuelt evt.: rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter et arbeidsoppdrag på 3 uker i Tyskland så er (ikke bare) 2 nye utvendige speil kjøpt inn. Merkelig nok er speilet på høyre side dyrest. Antagelig fordi det er konvekst, dvs buet i overflaten, selv om det er det lille (125 mm mot 175 mm) speilet så kostet det i blendbar utgave 159 Euro. Venstre side kostet 88 Euro i plan utgave. Det finnes en utgave med knekk (dødvinkel) ytterst og det kostet 249 Euro(4500 kr i Norge). Jeg sto over den. Det er ihvertfall halv pris på delene hos forhandler i Tyskland.

Veldig ok og kjøre når bilene bak lyser rett inn i kupeen. Alle speil blender ned, inne og ute. Dette kan testes ved å holde foran sensoren i forkant av speilet (en stund). Innvendig speil har sensor foran og bak og bruker dette til å bestemme om det skal blendes ned.

Jeg har registrert fakturaen på svenske/norske grensa og håper å få igjen 19 % tysk moms ettehvert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.