Vibrasjon + bankelyd etter senking..

Anbefalte innlegg

Problem 1.

 

Etter jeg hadde senket bilen nå i helga, så rista rattet under kjøring.. Rista IKKE når jeg ga på eller bremsa, men ved "normal kjøring" så rista det.. Ganske naturlig tenkte jeg ettersom den ene styrekula fikk seg en del juling, pluss at styrestanga/staget på samme side (høyre) ble litt benda..

 

Bytta stag og kule på høyre side igår, og det ble bedre.. Men nå rister det hele tiden (over 60-70km/t), og rister MER når jeg gir på enn ved vanlig kjøring.

 

Trodde det var den andre styrekula som også var gåen, så jeg bytta den idag, uten forandring..

 

**Fikk et tips om at feil spissing gjør at bilen rister i fart, stemmer det ?**

 

Isåfall vil vel en 4-hjuls-kontroll løse problemet (jeg må jo ta en kontroll uansett da).. Andre ting som kan gjøre det ?

 

 

Problem 2.

 

Nå ikveld rulla jeg rundt litt i 1. gir, og hørte da plutselig en bankelyd (høres ut som høyre side). Bankelyden er rytmisk, virker som det slår en gang for hver omdreining hjulet tar. Hører det bare når jeg kjører sent slik at det er stille. Banker også "hardere" når jeg svinger til høyre..

 

Hva kan dette være ?

 

**Frustrert...** :(:confused:: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problem 1.

 

Etter jeg hadde senket bilen nå i helga, så rista rattet under kjøring.. Rista IKKE når jeg ga på eller bremsa, men ved "normal kjøring" så rista det.. Ganske naturlig tenkte jeg ettersom den ene styrekula fikk seg en del juling, pluss at styrestanga/staget på samme side (høyre) ble litt benda..

 

Bytta stag og kule på høyre side igår, og det ble bedre.. Men nå rister det hele tiden (over 60-70km/t), og rister MER når jeg gir på enn ved vanlig kjøring.

 

Trodde det var den andre styrekula som også var gåen, så jeg bytta den idag, uten forandring..

 

**Fikk et tips om at feil spissing gjør at bilen rister i fart, stemmer det ?**

 

Isåfall vil vel en 4-hjuls-kontroll løse problemet (jeg må jo ta en kontroll uansett da).. Andre ting som kan gjøre det ?

 

 

Problem 2.

 

Nå ikveld rulla jeg rundt litt i 1. gir, og hørte da plutselig en bankelyd (høres ut som høyre side). Bankelyden er rytmisk, virker som det slår en gang for hver omdreining hjulet tar. Hører det bare når jeg kjører sent slik at det er stille. Banker også "hardere" når jeg svinger til høyre..

 

Hva kan dette være ?

 

**Frustrert...** :(:confused:: klø :

 

Er ikke det at den ene hjulet ikke sitter ordentelig på plass eller at noe hjulbolter er løse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke det at den ene hjulet ikke sitter ordentelig på plass eller at noe hjulbolter er løse?

 

Bankelyden du mener ? Hjula er nok fast for de har jeg stramma sjøl :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm.........kan ikke det være ene drivakslingen som tar borti rammevangen da ?? Men du har jo ikke senket mer enn 60 mm foran da. Hadde problem med det på Jettaen at drivakslingen tok borti rammevangen men den var senket 110 mm foran da...........er du forresten 100% sikker på at hjulene er strammet til skikkelig da ?? Har gjort den tabben flere ganger selv. "Joda,hjulene er teitet til de" : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm.........kan ikke det være ene drivakslingen som tar borti rammevangen da ?? Men du har jo ikke senket mer enn 60 mm foran da. Hadde problem med det på Jettaen at drivakslingen tok borti rammevangen men den var senket 110 mm foran da

 

Vet ikke om jeg skjønner hva du mente men.. Var jo en her inne som prata om at han hadde kjørt med 80mm senka Audi 80 Avant og han sa det gikk fint..

 

...........er du forresten 100% sikker på at hjulene er strammet til skikkelig da ?? Har gjort den tabben flere ganger selv. "Joda,hjulene er teitet til de" : rolleyes

 

Der lyden kommer fra (høyre fremme) teita vi med trekker fra kompressoren på WIST igår kveld.. Gikk over alle boltene flere ganger også.. Har ikke sjekka da men jeg er vel ganske sikker på at det er fast..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved ekstrem senking så kan drivakselen få en slik vinkel at den kan ta oppi rammevangen. Husker selv bærebroene på Jettaen,de peket jo oppover......orginalt står de på skrått nedover :D Men det er godt mulig det er ikke no "issue" på Audi at de får et slikt problem. Har du teitet til drivaksel-muttrene også ?? Eller har du ikke løsnet på de kanskje ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved ekstrem senking så kan drivakselen få en slik vinkel at den kan ta oppi rammevangen. Husker selv bærebroene på Jettaen,de peket jo oppover......orginalt står de på skrått nedover :D Men det er godt mulig det er ikke no "issue" på Audi at de får et slikt problem. Har du teitet til drivaksel-muttrene også ?? Eller har du ikke løsnet på de kanskje ??

 

Har ikke løsnet noe drivaksling-greier nei..

 

Skal kanskje inn på grava på WIST igjen imorga kveld viss jeg får tid (sliter med fagprøva...) for å sjekke om det er noe som er løst eller noe slikt som rister.. Kan sjekke da om det er noe som tar borti :)

 

Fortsatt mottakelig for forslag på hva som er feil, både på pkt 1 og pkt 2 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få kammeraten din til å kjøre, så går etter og prøver å se/høre.. fra utsiden hører du fort forskjell på metalliske lyder og plastikk(innerskjerm etc)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres ut som noe kødd med drivakselledd. Slik var det på Einsern min når et indre drivledd sang på siste verset (vibrasjoner under kjøring og hemningløs vibrasjon under aks).

 

Er det hele fjærbein på bilen din (det er det på Audi Typ 85Q'en min. Sikkert det samme på din): Da kommer du ikke utenom å løsne mutteren ytterst på drivakselen når du skal ha ut fjærbeinet for å bytte fjærer. Hvis du ikke har tatt ut fjærbeinet er det gode muligheter for at du har "strekt" det indre leddet såpass mye at kuler/kurv har kommet i ulage i forhold til hverandre. I verste fall er en/flere av kulene på vei ut av sporet sitt og da varer det ikke lenge før kurva tar kvelden og kulene penetrerer drivakselmansjetten.

 

Alternativt kan det samme skje om lengden på akselen ikke lenger stemmer etter senking. Dette regner jeg ikke er tilfelle hos deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres ut som noe kødd med drivakselledd. Slik var det på Einsern min når et indre drivledd sang på siste verset (vibrasjoner under kjøring og hemningløs vibrasjon under aks).

 

Er det hele fjærbein på bilen din (det er det på Audi Typ 85Q'en min. Sikkert det samme på din): Da kommer du ikke utenom å løsne mutteren ytterst på drivakselen når du skal ha ut fjærbeinet for å bytte fjærer. Hvis du ikke har tatt ut fjærbeinet er det gode muligheter for at du har "strekt" det indre leddet såpass mye at kuler/kurv har kommet i ulage i forhold til hverandre. I verste fall er en/flere av kulene på vei ut av sporet sitt og da varer det ikke lenge før kurva tar kvelden og kulene penetrerer drivakselmansjetten.

 

Alternativt kan det samme skje om lengden på akselen ikke lenger stemmer etter senking. Dette regner jeg ikke er tilfelle hos deg.

Fikk akkurat ut fjærbeinet uten å løsne den mutteren.. Skal da det ytre drivleddet kunne være gåent ..?

 

Edit: Nei på høyre side fremme der lyden kommer fra, fikk vi aldri ut fjærbeinet, fordi styrekula ikke ville løsne.. Men vi tok det helt løst slik at det hang kun i styrekula da, og vi fikk akkurat lurt demperen og fjøra innenfor hjulbuen.. Ble vel ikke noe strekk i driv-akselen da..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk akkurat ut fjærbeinet uten å løsne den mutteren.. Skal da det ytre drivleddet kunne være gåent ..?

 

Edit: Nei på høyre side fremme der lyden kommer fra, fikk vi aldri ut fjærbeinet, fordi styrekula ikke ville løsne.. Men vi tok det helt løst slik at det hang kun i styrekula da, og vi fikk akkurat lurt demperen og fjøra innenfor hjulbuen.. Ble vel ikke noe strekk i driv-akselen da..?

 

EEEEEEEEEEEEEEHHHHHHHHHHHHH?? Er vel kanskje det det ble, vel: rolleyes.

Da har fjærbeinet hengt i styrekula OG drivakselen. Både indre og ytre ledd kan ha kommet i ulage, men jeg vil tippe på indre ledd utfra vibrasjonsbeskrivelsen du kommer med (hadde som sagt akkurat samme symptomer på min bil en del ganger i løpet av forrige sesong. Bytta nøyaktig sju indre drivledd i fjor: mad : så det gjør jeg snart i blinde....). Jeg ville plukka ut drivakselen og demontert det indre leddet, gjort det reint, sett etter eventuelle skader og A) Dersom alt ser ok ut: Fetta det inn på nytt og montert det igjen. B) Dersom det ikke ser bra ut: Montert et nytt/et ressursdrivledd. Jeg ville nok også tatt en titt på det ytre, selv om jeg ikke tror dette er årsaken. Du kan teste det ved å legge maks over til den ene sida og sette i gang i 1. Om du ikke hører noe klikking er sannsynligvis det indre leddet synderen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EEEEEEEEEEEEEEHHHHHHHHHHHHH?? Er vel kanskje det det ble, vel: rolleyes.

Da har fjærbeinet hengt i styrekula OG drivakselen. Både indre og ytre ledd kan ha kommet i ulage, men jeg vil tippe på indre ledd utfra vibrasjonsbeskrivelsen du kommer med (hadde som sagt akkurat samme symptomer på min bil en del ganger i løpet av forrige sesong. Bytta nøyaktig sju indre drivledd i fjor: mad : så det gjør jeg snart i blinde....). Jeg ville plukka ut drivakselen og demontert det indre leddet, gjort det reint, sett etter eventuelle skader og A) Dersom alt ser ok ut: Fetta det inn på nytt og montert det igjen. B) Dersom det ikke ser bra ut: Montert et nytt/et ressursdrivledd. Jeg ville nok også tatt en titt på det ytre, selv om jeg ikke tror dette er årsaken. Du kan teste det ved å legge maks over til den ene sida og sette i gang i 1. Om du ikke hører noe klikking er sannsynligvis det indre leddet synderen.

Som jeg sa så løste vi fjærbeinet HELT (det er festet nede med to bolter) så det hang KUN i styrekula.. Eneste måten å få vridd toppen av demperen så langt ut at vi fikk den under hjulbuen..

 

Altså ikke belastning på driv-akselen.. ? : klø :

 

Som jeg skrev lenger oppe så banker det mer når jeg legger over til høyre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting som jeg kom på er at det indre leddet ditt kan ha skikkelige slitespor der hvor kulene i leddet har ligget og gnissa hele sitt liv, inntil du senka. Da vil de legge seg i en annen posisjon (fordi lengden på akselen ikke lenger er helt perfekt) og dermed kan du få slike vibrasjoner som du beskriver. Dette problemet hadde jeg ofte i fjor når jeg brukte ressursdrivledd fra høggern. Slitasjen vil forsterkes om leddet/leddene har gått med lite fett en/flere ganger i sitt liv.

 

Og bare for å avklare: Det er snakk om en Audi B4, ikke sant? Har ikke den fjærbein med integrert hjullagerhus (fjærbeinet er går hele veien fra styrelageret til bærekula?).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en B4 ja.. På dette bildet ser en litt hvordan fjærbeinet er festa nede.. En bolt som du ser rett over bremse-skiva, og en til litt lenger nede..

 

Hva må jeg bytte dersom det er slitasje på indre leddet da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Banker forresten mye når jeg bremser nå, uansett fart.. Et bank per omdreining på hjulet tror jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var innom ei grav idag og det viser seg at foringene på høyre bærearm er totalt gåen.. Kunne dra hjulet ca 2cm frem-bak..

 

Er det dette som banker når jeg bremser da ? Eller er det noe annet igjen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foringene da?

 

Det var ikke dårlig tippa Helge !! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Peder: Slakke generelt kan lage mye rare lyder. Sjekk det meste av foringer nå når du holder på, og bytt gjerne flere i slengen. Så er du sikker på at det går en stund til du må bytte igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ha bytta dei fleste foringar som er i alle fall i framvogna samtidig som man setter på nye fjører...

 

Og som Knutis sei her. Slakke i foringar kan vere mange grunnar til, men høres lite sannsynlig at det er det sidan det kjem ca ein gong på omdreining? : klø : Høyres meir ut som det har noko med aksling/drivledd eller noko å gjere..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og husk, ved bytte av foringer skal begge sider skiftes samtilig!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og husk, ved bytte av foringer skal begge sider skiftes samtilig!!!

Akkurat hjemme fra byen etter feiring av BESTÅTT fagprøve som elektriker... :venner:

 

Har kjøpt foringer til kun ene sida nå foreløpig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan sjekker man egentlig slakke i foringer? Er det mange foringer som bør skiftes ut etterhvert og er det "farlig" å kjøre på helt utslitte foringer? Jeg skal bytte dempere snart, er det da lurt å skifte noen foringer med det samme jeg er ut med hele dritten?

 

ps: har quattro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan sjekker man egentlig slakke i foringer? Er det mange foringer som bør skiftes ut etterhvert og er det "farlig" å kjøre på helt utslitte foringer? Jeg skal bytte dempere snart, er det da lurt å skifte noen foringer med det samme jeg er ut med hele dritten?

 

ps: har quattro

 

Er litt vanskelig å finne det ut, men vist du tar bærebrua å trykker den frem og tilbake, så vil du iallefall få en indikasjon på om det er mye slakke da.

 

Hvist du er i tvil om foringene er bra, så bør du skifte dem.

Mange biler blir som ny ved skifte av foringer.

 

Styrer bent, rister ikke, og svinger ikke av seg selv. + at du sparer dekk.

 

Skal du bytte en foring i bærebrua, så bytter du alle i bærebrua fremme.

 

Prøv å bytt, og du vil merke forskjell selv om du trodde de var bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan sjekker man egentlig slakke i foringer? Er det mange foringer som bør skiftes ut etterhvert og er det "farlig" å kjøre på helt utslitte foringer? Jeg skal bytte dempere snart, er det da lurt å skifte noen foringer med det samme jeg er ut med hele dritten?

 

ps: har quattro

Er jo bare og kjenne og se på kuler og foringer når du demonterer, hvis du kjenner noe særlig slakke så er det bare å handle ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.