Anbefalte innlegg

Har fått litt trøbbel med tomgangen på 2.3en min..

Når jeg starter bilen på morningen er alt normalt, og motoren ruser seg opp til et par tusen omdreininger før den går ned og legger seg på ca 1100 i 10-15 sekunder.

Problmene kommer når den så skal gå ned til 800 og legge seg. Da holder den først på å kveles, før den ruser seg opp til 2000 igjen, og slik kan den stå ei god stund og jage.

Når jeg har fått motoren varm varierer det veldig hvor den vil ligge på tomgang..Noen ganger på 500 o/min og noen ganger 1200 o/min.

Når den innimellom går på 800 slik den skal høres det ut som bilen "går på fire", den putrer og durer veldig.

Ingen problemer under normal kjøring, både på høye og lave turtall..

 

Har vært i motorrommet og sjekket litt rundt tomgangsregulatoren, og det høres ut som om det er en liten vakumlekasje i forbindelse med regulatoren, men jeg har demontert alt og klarer ikke å finne noe.

Prøvde med litt startgass rundt om i området og motoren ruser seg tydelig opp, men fortsatt klarer jeg ikke å finne noe lekasjepunkt..Kan motoren i seg selv ha en form for lekasje som gjør at den suger i seg falskluft?Slangene og koblingene virker tette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk etter falskluft en gang til. :)

Du kan jo også prøve å ta ut tomgangsregulatoren og rengjøre den.

 

Husker min gamle 2,3 (20v) var helt elendig på tomgang. Der var det en stor sprekk under en innsugsslange og dårlig ventil i tomgangsregulatoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått litt trøbbel med tomgangen på 2.3en min..

Når jeg starter bilen på morningen er alt normalt, og motoren ruser seg opp til et par tusen omdreininger før den går ned og legger seg på ca 1100 i 10-15 sekunder.

Problmene kommer når den så skal gå ned til 800 og legge seg. Da holder den først på å kveles, før den ruser seg opp til 2000 igjen, og slik kan den stå ei god stund og jage.

Når jeg har fått motoren varm varierer det veldig hvor den vil ligge på tomgang..Noen ganger på 500 o/min og noen ganger 1200 o/min.

Når den innimellom går på 800 slik den skal høres det ut som bilen "går på fire", den putrer og durer veldig.

Ingen problemer under normal kjøring, både på høye og lave turtall..

 

Har vært i motorrommet og sjekket litt rundt tomgangsregulatoren, og det høres ut som om det er en liten vakumlekasje i forbindelse med regulatoren, men jeg har demontert alt og klarer ikke å finne noe.

Prøvde med litt startgass rundt om i området og motoren ruser seg tydelig opp, men fortsatt klarer jeg ikke å finne noe lekasjepunkt..Kan motoren i seg selv ha en form for lekasje som gjør at den suger i seg falskluft?Slangene og koblingene virker tette..

 

Først og fremst bør du sjekke for vakuumlekkasjer. Dersom du er i det minste tvil om det er en vakuumlekkasje et sted, skift slangen hvor det kan være vakuumlekkasje. Bruk helst slangeklemmer for å være sikker på at det er tett.

 

Rengjør tomgangsregulatoren ved hjelp av bremserens. Få ut så mye dritt du bare klarer ved hjelp av bremserens. Etter du har gjort det, fyller du tomgangsregulatoren med våpenolje og lar den stå romstemperert natten over fylt med våpenolje. Våpenoljen siger inn i lagerne og smører lagerne. Dette er viktig, da bremserensen kan ødelegge smøringen til lagerne. Hell ut våpenoljen og monter tomgangsregulatoren da prosessen er ferdig.

 

Sjekk at tomgangs- og fullgassbryteren fungerer som de skal. De sitter ved gasspjeldet. Ikke helt ukjent at disse ryker etter mange kilometer når de har vært utsatt for saltsuppe som har sprutet inn i motorrommet.

 

Kost også på deg å skifte lambdasensor og temperatursensoren til motorstyringen, spesielt om ikke dette noen gang har vært skiftet. Les også av feilkoder.

 

Etter du har gjort alt dette kan du jo rapportere tilbake... (=

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke kommet til veis ende på lista over enda, men symptomene har endret seg..

Motore jager ikke lenger, den går på ca 400-500 o/min på tomgang, og det høres liksom ikke ut som den går på alle 5..Den putrer og kakler..

Bilen har også blitt "rar" når jeg kjører uten å gi på. Når jeg trår på gassen igjen etter å ha ligget og kjørt uten ei stund så er det umulig å unngå at man får et skikkelig rykk i bilen. Har prøvd å gi på veldig forsiktig, prøvd å gi på i nedoverbakker og alle rare triks, men rykkinga er umulig å unngå..

Jeg har heller ikke særlig respons på gassen de første centimetrene lenger slik jeg hadde før.

Noen flere tips til hva det er som gjør dette?

 

Skal lese ut feilkoder i ettermiddag når denne PCen kanskje har strøm nok til det igjen.. (Fordømte lettvekts-PCer)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble ikke så lett som jeg hadde håpa..har original Ross-Tech kabel, og lastet ned siste versjon av VCDS (10.0.6)

Får bare "no response from controller" på alt på hele bilen..koselig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble ikke så lett som jeg hadde håpa..har original Ross-Tech kabel, og lastet ned siste versjon av VCDS (10.0.6)

Får bare "no response from controller" på alt på hele bilen..koselig..

 

Prøvd noe så enkelt som å blinke ut feilkoder? (=

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ikke lese feilkoder på AAR/NG motorer med VCDS, du må bruke LED-metoden og telle antall blink. Det er likevel ikke sikkert at du fpr riktig diagnose med denne metoden. Som et eksempel, jeg hadde dårlig Lambdasensor på min NG-motor, men LED-diagnosen sa at det var en temp-sensor som var defekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ikke lese feilkoder på AAR/NG motorer med VCDS, du må bruke LED-metoden og telle antall blink. Det er likevel ikke sikkert at du fpr riktig diagnose med denne metoden. Som et eksempel, jeg hadde dårlig Lambdasensor på min NG-motor, men LED-diagnosen sa at det var en temp-sensor som var defekt.

 

Diagnosesystemet på motorer med KA- og KE-Jetronic er ikke veldig avansert. Man må ha litt kunnskap om noe går galt. Dersom man baserer seg bare på hva diagnosesystemet sier, skal man ikke regne med at feilen/feilene blir fikset :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For vant til nye biler tydeligvis :P På 2.6en går det jo greit, men det er jo ikke en KE-jetronic heller så..

Men med forrige versjon av Vagcom fikk jeg i allefall respons fra kontrollerne..Slutt på den tida tydeligvis :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I kveld var det nok, og jeg gikk på med lykte og lupe for å se over alle slanger i forbindelse med regulatoren igjen.Til slutt fant jeg da endelig ei sprekk i den lille slangen som er festet halveis under innsugsmanifolden.Fikk den ut til slutt, og krympet på ei krympestrømpe som passet.Bilen starter og går så fint som bare det igjen :)

Det enkle er ofte det beste sies det, men det kan være utrolig vanskelig å finne :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I kveld var det nok, og jeg gikk på med lykte og lupe for å se over alle slanger i forbindelse med regulatoren igjen.Til slutt fant jeg da endelig ei sprekk i den lille slangen som er festet halveis under innsugsmanifolden.Fikk den ut til slutt, og krympet på ei krympestrømpe som passet.Bilen starter og går så fint som bare det igjen :)

Det enkle er ofte det beste sies det, men det kan være utrolig vanskelig å finne :)

 

Du kostet ikke på deg den enorme kostnaden av en ny slange altså? Tviler ikke på at det fungerer altså, men :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kostet ikke på deg den enorme kostnaden av en ny slange altså? Tviler ikke på at det fungerer altså, men :P

 

hehe..skulle jeg ha fått tak i ny slange måtte jeg vel ha ventet ei uke sikkert..sånn er det å bo på enden av kartet ;)

ingenting på lager - ei ukes leveringstid på alt..

Selvgjort er dessuten velgjort :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe..skulle jeg ha fått tak i ny slange måtte jeg vel ha ventet ei uke sikkert..sånn er det å bo på enden av kartet ;)

ingenting på lager - ei ukes leveringstid på alt..

Selvgjort er dessuten velgjort :P

 

Du får si det er til en utrykningsbil. Da får du det til dagen etter, selv fra Tyskland : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.