#1 Skrevet Juni 23, 2010 Hei. Bilen lukter olje, spes når jeg gir på. Hører samtidig en litt mer markert blåselyd/susing når jeg får turbotrykk. Er ikke noe spesiell lekkasje fra toppdeksel og ned på "takrennen" over eksosmanifoil, pakningen her ble byttet for "kort tid" siden, ca 100'km. Bilen har nå 315'km med original turbo. Har sett over motor, men finner ikke noe spesielt sted det er lekkasje. Er kanskje litt svetting rundt påfyllingslokket for olje. Ingen lekkasjer fra oljeåndingen heller, plastdelene her har vært byttet de 2 siste årene. Er litt trykk under oljepåfyllingen når jeg åpner og motor går, men er ikke så ille at lokket blir "skutt" ut av hånden akkurat, er bare litt brumming derfra. Motoren har de siste 50'km brukt 1-2 liter olje pr 15'km, spesielt på slutten av oljeskiftet. Gjorde rene IC-slangene for noen år siden, da var det litt drypping fra røret under radiator. Ikke noe slikt nå, men ikke sjekket "innhold" - Om det er turboen, hvor kommer oljelukten fra? - Kan det være oljeåndingen som er tett, og trykket når motor får opp "farten" som gjør at det blåser ut "oljegass" ut oljepåfyllingen? - Er det sannsynlig at ventilforinger eller stempelringer fører til for høyt trykk, mer enn oljeåndingen kan ta unna? I tilfelle turbo, hvilken leverandør er greiest å kjøpe bytteturbo av. Trengs det i tilfelle "moteringskit" i form av pakninger/bolter etc? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 23, 2010 Hvordan ser åndingsrøret under innsuget ut da? Bruker å sprekke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 24, 2010 Se på T stykket på veivhusventilasjonen etter mulig lekkasje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 24, 2010 Åndingsrøret fra blokken til rør, under innsuget ble byttet for ett par år siden, etter oljegris var symptomet. I fjor ble også T-stykket byttet, og ser ikke ut som det har gått i stykker på nytt. Byttet også da ventilen (Pancakevalve) som står mellom oljeånding og innsugsslangen før turboen.. samt byttet endel av de småslangene med trykk som styrer resirk-ventil osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 24, 2010 Syns det høres ut som en sliten turbo jeg, etter som den har gått over 300' km og jeg regner med at den sikkert har chip nå? Olje som kommer i eksosen lukter.. Og den kan bråke litt hvis den driver å blir ødelagt. Ryker det av den eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 25, 2010 Ja olje i eksos lukter, men hvordan kommer den ikke i kupe'en når jeg gir på i fart? Er ikke noe hull i eksosen i området turbo-kat. Faktisk bare 150hk i den...selv om jeg mange ganger har hatt lyst på mer...spes etter en ferietur i en Shelby Mustang GT-H...etter det har A4'n vært slapp. Men får begynner med en ny turbo kanskje. pleier disse være greie å få løs? eller er det noen klassiske bolter ala forstillingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 25, 2010 Veldig grei jobb å bytte turboen. Og har du itillegg en vinkla/bøyd 17mm fastnøkkel går det enda bedre. Vil anbefale å bytte oljetilførselsrør i samma slengen om du bytter turbo, eller ihvertfall sjekke at den ikke har koksa veldig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 25, 2010 Du kan jo foreksempel ta en sjekk hvor "slitt" turboen er før du kjøper ny og bytter... Ta av innsugsslangen som går inn på kompressorhuset på turboen. Kjenn på akselen inni der hvordan det er med slark i den. er det mye slark inn/ut tyder det på slitt lager og begynner og ha gjort nytta si. Som Thomas sier. Sjekk oljetilførselrøret som ligger langs toppdekslet over manifoil. Dette har vært en svakhet på tidlige 1.8T AEB motorer da røret ligger over manifoil og kokser igjen. Ny type rørutforming og varmeskjold fåes hos møller. Selv rast turbo grunnet igjenkokset rør. Tok og bøyde og tøyde det skioldet som var der og pakket røret inn i varmeisoleringsteppe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 6, 2010 Tenkte bare å legge ut en oppdatering etter 12 timer skruing på lørdag, som også inkluderte hjullagerbytte på ett hjul. - Var ikke ut/inn slakke i turboen, og knapt noe opp ned heller. - Oljelukten ble borte etter at turboen var byttet, men blåselyden var fortsatt der. - Blåselyden var "sugelyd" på tomgang, og fant en L-formet slange fra rett etter gass-spjeldet til noen vakuum-ventiler som ikke var rund lenger. Denne blåste seg opp ved gasspådrag, og hadde en 3-4 cm lang sprekk. Ble erstattet med en rørbit og slangeklemmer som nødreparasjon, og blåselyd borte, samt mer power... Så konklusjon: - Turboen blåste ut oljedamp - ..som kom inn i bilen gjennom en lekk slange 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...