Moment til mye på s4/s6 2.2 turbo

Anbefalte innlegg

heisann

 

tenkte kanskje dette kunne være noe for andre også?

 

Bensin

Bensin filter inn/ut 23 nm.

brakett bensinfilter 5 nm

Fester bensintank 23 nm

banjo bensinpumpelokk 23 nm

tur/retur rør fuel rail 25 nm

fuel rail til innsug 10 nm

 

 

Motor

innsug temp sensor 10 nm

motorløftebrakett bakre 25 nm

lambda 55 nm

tennplugger 30 nm

viskose vifte til viskosekobling 10 nm

tannhjul på veiv 450 nm uten låseverktøy. (350 nm med låsverktøy. delenr på låseverktøy 3256 og muligens 2079)

vibrasjonsdemper til tannhjul på veiv 25 nm

viftereim strammehjul 20 nm

regreim strammehjul 10 nm

svinghjul 40 nm + 180 grader

topdeksel 10 nm

coildeksel 10 nm

tannhjul kam 65 nm

dysecover 10 nm

bunnpanne: M6=10 nm M8=20 nm

tappeplugg 30 nm

deksel vann termostat 10 nm

vannpumpe til blokk 20 nm

multitempgiver 25 nm

after run temp føler 15 nm

temp føler radiator 25 nm

turbo til eksosmanifold 60 nm

wastegate til eksosmanifold 25 nm

olje til og fra turbo 10 nm

vann til turbo 30 nm

vann fra turbo 25 nm

downpipe til turbo 30 nm

eksosmanifold til topp 25 nm

rammelager 65 nm

oljesil 10 nm

råde 30 nm + 90 grader

underspyling stempler 10 nm

kammer 15 nm

innsug 25 nm

 

TOPP

1. 40 nm

2. 60 nm

3. 90 grader

4. 90 grader

tilltrekningsrekkefølge

-------------------eksoskam 4-8-10-12-6-2

front av motor--------------------------------girkasse

-------------------insugskam 1-5-11-9-7-3

 

 

Clutch/girkasse

pedal sett til karoseri 25 nm

master sylinder festebolter 20 nm

guide sleeve/føringstykke 15 nm

utløserarm clutch 25 nm

slave sylinder 25 nm

pressplate clutch 25 nm

kabel holder procon-ten 40 nm

drivaksling 80 nm

mellomaksling til girkasse og diff 55 nm

oljepåfyllingsplugg 40 nm

olje tappe plugg 40 nm

 

girkasse til motor

M12 bolter 65 nm

M10 bolter 45 nm

M8 bolter 25 nm

 

Bakdiff

flens aksling til diff 10 nm + 90 grader

drivaksling til flens 80 nm

olje tappe plugg 40 nm

olje påfylling/tappe plugg 25 nm

bakre diff feste 60 nm

 

Bremser (ikke ufo) men s4/s6/s6+

(Forann) torx bolter til klosser 25 nm

(Forann) bolt til å feste kaliper 250 nm

(bak) bolt til kaliper 35 nm (ikke braketten)

 

Understell

Felger/dekk 120 nm

 

Forann

Stabstag ved bærearm 120 nm + 90 grader

stabstag fester 100 nm

bærearm indre 110 nm + 90 grader

girkassefeste til travers 40 nm

bærekule 65 nm

endeledd 50 nm

drivknute senterbolt forann/bak 190 nm + 180 grader

fjærbeinslager (topp) 30 nm

mutter på topp av demper 60 nm

fjærbeinslager til fjærskål 55 nm

kopp til fjærbein (demper) 240 nm

 

Bak

camberstaget (quattrostaget) mot travers 40 nm

camberstaget (quattrostaget) mot spindel 200 nm

bærebru mot travers 85 nm

bærebru pekende framover 170 nm + 180 grader

bærebru pekende framover foring til karoseri 135 nm

mutter på toppen av demper 50 nm

demper til karoseri 25 nm

bunn av demper 90 nm

 

jeg vil bare minne om at det kan forekomme feil i den lista her. så hvis det ser helt gæli ut så kan det ha sniki seg inn en skrivefeil eller lignende.

hvis noen trenger til flere ting på disse bilene så si ifra så skal jeg se hva jeg finner

 

Mvh Lars Moe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som veit moment på lagerbukkene på kammene?Synns ikke det sto noe om det her;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lars R, sjekk tiltrekningsrekkefølge på toppen. Den pleier å være fra midten og utover og ikke fra ytterst og mot midten. Det gjelder også denne iflg Robert Bentley boka.

 

Noen som veit moment på lagerbukkene på kammene?Synns ikke det sto noe om det her;-)

 

15Nm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lars R, sjekk tiltrekningsrekkefølge på toppen. Den pleier å være fra midten og utover og ikke fra ytterst og mot midten. Det gjelder også denne iflg Robert Bentley boka.

 

 

 

15Nm

 

Heisann steinar. skal dobbeltsjekke dette. leste i elsawin når jeg plukka ut disse tallene. men kan hende jeg har blingsa her ja. mener også at det er mest normalt å stramme til fra midten og utover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke å sjekke opp dette, Lars Robert, disse toppene skal som alle andre dras til fra midten og ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke moment på motorfester?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Engine mount to engine support: 40 Nm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Engine mount to engine support: 40 Nm

 

tnx;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.