#1 Skrevet Juni 27, 2010 (endret) Sliter med at T4'en min ikke går slik som andre jeg har prøvd. Samt den virker "humørsyk" Har plukket av å renset EGR, samt blokkert denne. LMM er også renset (skal prøve en annen i morgen) MEN. Motor er 2,5TDI 102hk. Den drar unormalt dårlig på 1. gir. Man tømmer 2. gir fortere enn 1. gir. På resten av girene så skjer det ikke stort før 2300-2500rpm. Da sparker den ifra ganske greit og man hører turboen kommer igang. Men på 3500 så begynner det å dabbe av, og 3800 så drar det ikke lenger i det hele tatt. (det er igrunn umulig å komme forbi 4000rpm) Prøvd bilene til 2 kompiser og de drar bedre fra 1500rpm og fortsetter hele veien til rødmerking (4200-4500rpm) uten noe problemer. En skjelden gang iblandt får bilen min innfall og går noe jævlig godt, og da ryker det svart som bare faen (type ei skikkelig svart sky på 2m i diameter som blåser ut bak) (1. og 2. gir somregel) Overall så går bilen like godt som de 2 andre bilene oppover i hastighet selv om jeg har et MYE mindre register å jobbe på. (bilen har fått små justeringer i form av hiddenhjelp mtp turbotrykk osv) Hva kan dette være? Hvorfor er bilen min slik? Hva skal jeg feilsøke på? Kan møller finne ut om dieselpumpe er ute av posisjon? HJELP! Det har forøvrig vært slik en lang stund. (10.000km ihvertfall) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 27, 2010 Prøv å bytt luftmengdemåler, så skal du se at den går som den skal. Hadde akurat samme symtomer på en annen 2,5 tdi etter bytte så gikk den som den skulle:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 27, 2010 Sjekk timingen på dieselpumpen, er ofte feil timing som er problemet når symptomene er som du sier. Hvis reima er for slakk blir den også veldig variabel med tanke på startvillighet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 27, 2010 Bilen starter på første forsøk hver gang uansett temp. Selv i minusgrader! Ikke engang nødvendig å gløde. Bare vri rett på og start! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 27, 2010 Mulig du kan ha flaks med at årsaken er som Lasse skriver. Personlig så har jeg mer tro på at det er andre årsaker, og det er mange muligheter. Denne tråden er relativt gyldig også for din motor selv om den ikke er helt lik: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=112562 Først og fremst så vil jeg minne om at det kan være direkte skadelig for motoren å kjøre når den oppfører seg slik. Merk at jeg maler fanden litt på veggen her men dersom det er disse årsakene så vil motoren ta alvorlig skade: øs bolt i front av veiv, hvor kilen er i ferd med å bankes i stykker, timing av rem er derfor litt ute av stilling, og etterhvert får man registerhavari (bare spør Paller) feil timing på register/DP-rem hvis det er for tidlig tenning vil sylindre kunne slites ekstremt mye da det kommer ringstrykk på vei opp og kun delvis nedover. Sylindre kan bli totalt utslitt ila 5.000km og motor må borres. feil ved turbo, utslitte dyser, eller annen feil som medfører alt for lite luft/alt for mye diesel, kan medføre alvorlig nedsoting i forbrenningskammer og bak stempelringene. Sot mye sot kan gløde og medføre feiltenning, sot bak ringer kan medføre dårlig kompressjon. Den vanligste feilen til symptomene du beskriver er muligens slakke og ujusterte remmer (register og dieselpumpe). Ofte finner man det ut ved diagnose, men om remmene er slakke også så kan det hende at timingen er grei ved noen turtall (feks i det turtallsområdet man sjekker) mens helt feil på andre turtall. Skal man kunne stole helt på elektronisk kontroll så må man i såfall først kontrollere strammingen på remmene. En haug med andre mulige feil finner du i tråden over her. Og skal man gjette mer så er det smart om du gir mer utfyllende info slik det fremgår av første link i tråden over her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 27, 2010 Bilen starter på første forsøk hver gang uansett temp. Selv i minusgrader! Ikke engang nødvendig å gløde. Bare vri rett på og start! Du kan likevel ikke utelukke slakke remmer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 29, 2010 Ikke for å være frekk. Men personlig har jeg tro på å sjekke de enkle tingene først. Det som ikke koster stort, som er enkelt og lett å utelukke osv. Så det kan faktisk være greit om du en gang iblandt å anbefale folk å sjekke for eksempel LMM før du skremmer livet av de med at motoren garantert raser om 20 meter og de sender bort hele motoren til overhaling. Men har du en LMM som passer bilen min til en fin pris Steinar så skal jeg gledelig komme å handle av deg. Skal nevne at jeg absolut ikke betviler din kunskap, men du svarer alltid at det er noe med reimene/registeret hvis det er noe galt med disse motorene. Legg til LMM ihvertfall som et av de første sjekkpunktene Jeg byttet LMM istad (tok fra bilen til en kompis) Brukte 5 min på å bytte over fra han sin til min. Startet bilen min, fikk et realt spark i ryggen på 1. 2. 3. 4. og 5. gir. Skal nevnes at jeg nå har fått meg skikkelig dieselbil med svartrøyk fra helvete! Og den går godt! Den går veldig godt! Effekt registeret er nå som de andre bilene jeg har prøvd, bortsett fra at min går mye bedre, og ryker mye sortere. Satt istad å gliste å lo så tårene rant nedover trynet mens jeg røykla hele veien fra der jeg bytta LMM til verkstedet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 29, 2010 Den vanligste feilen til symptomene du beskriver er muligens slakke og ujusterte remmer (register og dieselpumpe). Ofte finner man det ut ved diagnose, men om remmene er slakke også så kan det hende at timingen er grei ved noen turtall (feks i det turtallsområdet man sjekker) mens helt feil på andre turtall. Hvordan finner man ut av dette ved diagnose? Opplevde forøvrig akkurat det samme etter skifte av LMM. Byttet til en av type Pirburg, Bilen trekker godt helt ut til 4000-4500 o/min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 30, 2010 Så bra at det har løst seg, spesielt siden dette har skjedd etter gode ideer du har fått av medlemmene her på vårt flotte forum. I tillegg vil denne tråden inngå i samletråden for tdiR5 til nytte for andre i ettertid. Ikke for å være frekk. Men personlig har jeg tro på å sjekke de enkle tingene først. Det som ikke koster stort, som er enkelt og lett å utelukke osv. Så det kan faktisk være greit om du en gang iblandt å anbefale folk å sjekke for eksempel LMM før du skremmer livet av de med at motoren garantert raser om 20 meter og de sender bort hele motoren til overhaling.Men har du en LMM som passer bilen min til en fin pris Steinar så skal jeg gledelig komme å handle av deg. Skal nevne at jeg absolut ikke betviler din kunskap, men du svarer alltid at det er noe med reimene/registeret hvis det er noe galt med disse motorene. Legg til LMM ihvertfall som et av de første sjekkpunktene Jeg forstår at du har blitt skremt her:p. Men det du skriver fortjener et par kommentarer av to grunner: - noe av det du skriver er feil - noe av det du skriver er jeg fortsatt uenig med deg i Først og fremst: Jeg har faktisk anbefalt deg å sjekke en haug med enkle ting inkludert LMM før du sjekker registerrem og dieselpumperem. Dersom du tok deg tid til å lese det jeg faktisk skrev til deg så ville du oppdaget linken med en trinn for trinn sjekkliste og der fremgår det at punkt 14 er sjekk av LMM mens først på 17. plass kommer register. At jeg personlig hadde mer tro på andre årsaker betyr ikke at du skulle hoppe over det 14. punktet. Hadde du tatt deg halvparten av den tiden det tok for meg å lage tråden for blant andre deg så hadde du både rukket å lese den og utføre så mange av sjekkpunktene at du hadde kommet til LMM og derav ville funnet det ut. Mulig du kan ha flaks med at årsaken er som Lasse skriver. Personlig så har jeg mer tro på at det er andre årsaker, og det er mange muligheter. Denne tråden er relativt gyldig også for din motor selv om den ikke er helt lik: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=112562 Nå hadde du beskrevet problemet ditt svært snevert i forhold til beskrivelseslista som også fremgår av linken over, dermed blir rådene fra min side om årsak basert på to forhold: - hva som er mest sannsynlig (som ofte forekommer på disse bilene) - hva som gir størst konsekvenser dersom det er det som er årsak (feks registerhavari dersom bolten er løs, bare spør denne karen feks: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=189759) Når rem-trøbbel fort kan få fatale konsekvenser så er det ekstra viktig å gjøre folk temmelig klare over at det faktisk er en mulighet, at den dessverre forekommer oftere enn de ville like å tro og ikke minst, at det i såfall kan få fatale konsekvenser om de fortsetter å kjøre slik. Etter min erfaring er det oftere slakke og ujusterte remmer som er årsaken til dårlig gange på gamle transportere enn LMM. Mulig proffe mekanikere har annen opplevelse, da hadde det vært hyggelig om noen kom frem med en rangert liste over vanlige feil ved dårlig motorgange på disse. Mulig at lista kunne vært litt misvisende, ettersom de som følger servicer og er redde for registrene og derav skifter ofte, sjeldnere har trøbbel med register enn de som bare kjører og kjører uten å besøke verksted. Likevel ville det vært interessant med slik liste. Enn så lenge så tilsier min erfaring med disse bilene at LMM feil hører fint hjemme på 14. plass, 3 plasser før sjekk av register. Selv om denne feilen nå forekom på din bil så betyr ikke det at alle andre slike biler som går dårlig har LMM som årsak. Det er mange andre årsaker som er mer sannsynlig, enklere og rimeligere å sjekke. En annen ting er at det ikke koster stort å sjekke om register og DP-rem er slakke, det går kjappere enn å finne frem PCen med diagnose eller å skifte LMM. Har jeg garantert noen at motoren deres kommer til å rase slik du nærmest påstår: klø : Finnes det noen som leverer bort motoren sin til overhaling bare fordi registerremmen er slakk eller alt bolten nede har begynt å løsne? Hvis noen finner på det, skal det medføre at jeg ikke bør advare fornuftige folk om at de må være forsiktige dersom de finner ut at nedre bolt er løs? BTW så tviler jeg på at jeg har liggende noen slik LMM 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 30, 2010 Hvor mange havari pga løs bolt finnest det? I tilleg til denne ene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 30, 2010 Hvor mange havari pga løs bolt finnest det? I tilleg til denne ene. Spør du seriøst eller tror du jeg bløffer når jeg påstår at dette ikke er helt uvanlig? Svaret er mange. Skal jeg tippe så ville jeg vel sagt 30-40% av havariene på motorer med ny type strammer (dvs ikke den som satt på 100 fra 91-94) skyldes løs bolt i front. Selv har jeg hatt en god del biler med R5 2,5tdi som er kjøpt med motorhavari. I tillegg har jeg kamerater og bekjente som har tilsvarende. Videre har jeg kjøpt noen defekte delemotorer som har hatt havari. Til slutt har det vært noen her på forumet som har hatt havari som jeg har sett eller sett bilder av. På bakgrunn av dette kan jeg med sikkerhet si at det eksisterer minst 20 slike motorer som har havarert pga løs bolt de siste par årende. Så kan man jo tenke seg hvor mange det er i landet som jeg og du ikke har hørt om. Vedrørende årsaker så står det litt her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1160135#post1160135 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...