#1 Skrevet Februar 10, 2005 Noen som har bytta på en sånn før? Ser jo ganske så kurant ut forsåvidt. Noen spesialverktøy man trenger som man ikke kan få laget med sveiseapparat? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 10, 2005 Noen som har bytta på en sånn før? Ser jo ganske så kurant ut forsåvidt. Noen spesialverktøy man trenger som man ikke kan få laget med sveiseapparat? Har byttet på min, kostet 1700 i deler på AIS (reim, strammehjul og vannpumpe). Ingen spesialverktøy trengs, men hele fronten på bilen må skrues av før selve skiftet av reg-reim kan påbegynnes. Husk å skifte vannpumpa i samme slengen, den er drevet av registerreima. Momentnøkkel trenger du også, må gå opp til 460 Nm! Sveiseapparatet får du ikke bruk for 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 10, 2005 Bytta på den 2.3E`en jeg hadde i fjor, er ganske grei jobb, eneste spesialverktøy jeg kan komme på er 12kant pipe til å løsne remhjulet på veiven, 19mm mener jeg, kan forresten sitte temmelig jævli fast så en kraftig luftskralle er en fordel. Ellers er det bare mye fremme som må demonteres for å komme til. Selvfølgelig er det en fordel å bytte strammehjulssaken som er en dyr usaklig patent på disse maskinene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 10, 2005 Har byttet på min, kostet 1700 i deler på AIS (reim, strammehjul og vannpumpe).Ingen spesialverktøy trengs, men hele fronten på bilen må skrues av før selve skiftet av reg-reim kan påbegynnes. Husk å skifte vannpumpa i samme slengen, den er drevet av registerreima. Momentnøkkel trenger du også, må gå opp til 460 Nm! Sveiseapparatet får du ikke bruk for Takk takk da var det sånn ca så kurant jeg trodde det var kosta jo 6400 på audi for å få den bytta, så kan jo ikke være så mange timene jobb. 4-5 er vel standardtid, så da burde man vel klare det på ett par kvelder. Bare det ikke er noen finurlige løsninger på fanger og front, så skal nok resten gå greit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 10, 2005 Selvfølgelig er det en fordel å bytte strammehjulssaken som er en dyr usaklig patent på disse maskinene. Denne fås kjøpt på bl.a. AIS, skifter kun ut selve hjulet m/lager på den eksisterende "merkelige konstruksjonen" Husk Loctite på bolten på selve strammehjulet og senterbolten i balansehjulet på veiva. Jeg brukte Loctite 243, skal jo om nødvendig være mulig å få dette av igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 10, 2005 reima og vannpumpe skal ha blitt byttet på merkeverksted i sverige 14.08.02, for 40.000km siden, så vannpumpa bør være oki, men spørs om det kke har vært en luring som har putta strammehjulet i egen lomme.....? er bare tråder, slintrer og litt gummi igjen, så hjulet må ha låst seg. Så man enten kunne kjøpe strammehjul eller komplett strammehjul med strammer, er vel vanlig å bare bytte selv strammehjulet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 10, 2005 Takk takk da var det sånn ca så kurant jeg trodde det var kosta jo 6400 på audi for å få den bytta, så kan jo ikke være så mange timene jobb. 4-5 er vel standardtid, så da burde man vel klare det på ett par kvelder. Bare det ikke er noen finurlige løsninger på fanger og front, så skal nok resten gå greit. Brukte ca 7 timer på min (A100 C4), hadde sikkert klart det på nesten halve tiden om jeg skulle gjort det igjen. Tapp av all kjølevæske før du begynner, og fyll på ny etterpå. Som Johnny var inne på, luftdrevet eller elektrisk muttertrekker er et must... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 10, 2005 er bare tråder, slintrer og litt gummi igjen, så hjulet må ha låst seg. Så man enten kunne kjøpe strammehjul eller komplett strammehjul med strammer, er vel vanlig å bare bytte selv strammehjulet? Normalt bytter man selve strammehjulet, men på denne motoren sitter strammehjulet på en brakett med en temperaturavhengig strammemekanisme.?.!. Er den gamle reima røket? I så fall kan ventilene ha tatt skade av dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 10, 2005 Normalt bytter man selve strammehjulet, men på denne motoren sitter strammehjulet på en brakett med en temperaturavhengig strammemekanisme.?.!.Er den gamle reima røket? I så fall kan ventilene ha tatt skade av dette? den er ikke røket, men burde vel ha vært det kan man si.... er bare tråder og gummi igjen, er vel nesten så man ser mellom gummiknastene..... takker for tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 5, 2010 Tar opp denne. Noen som har tegning som viser hvordan kamhjul og veiv skal stå vis man er uheldig og disse har flyttet seg fra rett possisjon? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...