gløding på 1,9tdi virker ikkje

Anbefalte innlegg

Hei!

Laget ein litt rotete beskrivelse tidligere i ein tråd ,men prøver igjenn nå.

Gjelder audi 80 1,9tdi fra 1994.

Gløding virker ikkje. Glødelampa gir eit kort blink, og så er det dødt. Uansett kald eller varm motor

To polt blå temperatursensor på motor er skiftet etter tips fra lokalt verksted. Dersom eg starter uten denne tilkoplet så virker gløding normalt, men gløder veldig lenge.

Eg trur alle kontakter er sjekket nå.

Gløderelè er åpnet, dersom eg presser sammen kontaktene inni der, så gløder det(men uten glødelampe) Altså er det på styresida vil eg tru.

Nokon forslag til neste steg? Begynner å bli litt snurt på bilen nå....: bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk lov å stikke innom det lokale bosch-verkstedet i kveld, de kunne kjøre diagnose, og måtte uansett gå overtid :-)

Kjempesrvice! Håper de kan finne noko.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for kjapp og god service til Stord Bilteknikk !

Ingen feil på diagnose....desverre....har ikkje så ofte håpet på å få konstantert feil....hihi

Ut i garasjen å følge kabler og sjekke videre på kontakter...kanskje ein kabel bare har ein kordel igjenn slik at det går nok signal til diagnose men ikkje nok til styrestrøm?

Tips nokon? Der er vel neppe første audi med glødeproblem ? :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lånte meg ein ecu i dag, ingen glødelys ennå....off

Starter bare eit sekund også pga startsperrefaen. Men ingen vits å omprogrammere den til kjøring før glødefeil er funnet.

Gikk over alt eg kunne finne av kontakter og jordpunkt i går. Litt tidlig å levere til huggern ennå.....

Er det nokon som har tips, dumme eller smartetips mottas med STOR takk. Allt må prøves nå.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er den sånn når det er kaldt i været også?

På A6'n min så gløder motoren kanskje et halvt sekund når det er gode temperaturer ute, selv på første oppstarten om morningen.

Men når det blir kaldere i lufta så gløder den etter behov.

Men sånn ut over det så har jeg null peiling og kan nok ikke hjelpe deg om noe ikke fungerer som det skal..

Men det kan ikke være sånn at den ikke gløder så lenge startsperra ikke er inntakt da? At glødinga fungerer kun når startsperra er parret med riktig nøkkel eller hva det er. Jeg bare tenker høyt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trur gløding skal virke normalt om hjernen ikkje er parret. Virker kjempefint i vinter ja, problemet begynte i april.... Siden eg nylig skifta temperatursensor på toppen, så tok eg den gamle og plugg på nå nettop. Holdt den i friluft, og spraya is-spray på....OG DA VIRKA GLØDINGA :-)

Men blei eg klokere? ....må tenke høyt eg og....hvor kald må motor være for at gløding skal være nødvendig/virke?

Kan det være at motor egentlig ikkje trenger gløding, at det er feil i pumpe eller ecu som gjer at bilen ikkje starter uten at eg tvangskjører gløding ved å nappe av ledning til temp.sensor ? Motoren min starter så vidt når den er under 50 grader vil eg anslå..

Nokon som snappa opp spørsmåla her?

Hvilken utetemperatur, feks om morgonen krever gløding ved start?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du ikke forteller, er om bilen starter med din originale ECU? Og lyser glødelampen når motoren går? Det skal ikke være nødvendig med gløding for og få disse til og starte i mange varmegrader.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ecu eksperimentet var bare for å sjå om det var der glødefeil låg. Starter med orginal ecu ja. MEN om morgonen når det er 13-14 grader så kan eg kjinne starter i nesten to min fordelt over litt fleir minutter, uten at den starter.

Tar eg av tempsensorledningen til den blå topolte sensor på toppen, så gløder den, og da starter den....men med litt fusk.

Lyser ikkje i glødelampe nei.

Kan føye til at i kveld når eg is-kjølte sensoren, så starta bilen uten fusk, og gikk på ...tja 1100 o.min, heilt reint og fint.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor lenge gløder en slik 1,9tdi ved morgenstart i feks 10 og 15 grader? (sånn ca?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor lenge gløder en slik 1,9tdi ved morgenstart i feks 10 og 15 grader? (sånn ca?)

Ikke i hele tatt, gløding er deaktivert ved temperatur over 8 grader celsius.

Er den veldig tungstartet? Sjekk dyser og spesielt nøye, timing på pumpa. Feil timing da blir den veldig tungstartet, må file lenge før den begynner å hoste igang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv en Golf med 1.9 TDI motorkode 1Z å den starter uten å gløde selv ved temperatur rundt 5 pluss. Har aldri måtte glødet den siden jeg kjøpte bilen rundt påsketider. Alltid bare vridd om nøkkelen å den har gått fint fra første sekund. Så tror nok jeg ville sjekka timinga på pumpa.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv en Golf med 1.9 TDI motorkode 1Z å den starter uten å gløde selv ved temperatur rundt 5 pluss. Har aldri måtte glødet den siden jeg kjøpte bilen rundt påsketider. Alltid bare vridd om nøkkelen å den har gått fint fra første sekund. Så tror nok jeg ville sjekka timinga på pumpa.....

Vi kan snakkes når du har prøvd i -26 :) Startet da også, men var såvidt, røykla hele plassen. Og forrige uke fikk den havari, dette var også en 1Z.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode tilbakemeldinger !! Takker :-) Då har eg kasta vekk mange dager for å få gløding til å virke i 20 plussgrader....mot bilens vilje...hehe Men då får eg flytte fokus over på dieselsystem/timing.

Hvorfor starter den ikkje fint uten å ise ned sensor slik at bilen trur det er minus 10.....? Kan dette tyde på at timing er riktig siden den har vert fin i vinter og tullet siden mildvær i slutten av april?...Kanskje kjøpe meg egen sommerbil....eh...hihi.

Men timing... burde ikkje feil der blit avslørt av hidden på verksted i forgårs?

Noko eg kan prøve på sjølv der? som med fordeler på gammel bil...ta det etter øret sånn i nøden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

måleur , det ordet går igjenn i fleire tråder ser eg. Er det eit spesial vag verktøy? Ikkje biltema rekner eg med :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måleur er et verktøy som måler ned til 1/100 mm. Dette er noe du må ha for og kunne justere timingen på pumpa din. Det kreves og et adapter for og låse uret fast inni pumpa. Dette finner du ikke på biltema nei.

Har du målt motstanden i ledningen som går til dyse nr 3? Den skal være ca 100 ohm. Er den langt unna, kan den være synderen. Men jeg har tro på pumpe bytte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet det er stor forskjell på de to men konebilen,en 06 Passat 2.0 TDI trengte ikke gløding selv i nedmot 20 minus i vinter. Bare satt inn nøkkelen å vrei om,ingen hosting å harking eller ryking. De fleste direkte-innsprøyta dieselmotorer skal klare å starte iallfall i plussgrader uten gløding,hvis den ikke gjør det bør man sjekke timing eller andre ting på pumpa. Derimot min gamle 1.6 td Golf II måtte glødes uansett temp ellers var det host og hark og røyk,men det er forkammer-motor igjen da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

100 ohm på ledningen til dyserøret... Eg har sett det er ein ledning der. Hvordan måles dette? såg ikkje ut som om ledningen kunne nappes av?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette måles med et multimeter. Det er en kontakt på ledningen en plass som du kan nappe av og måle i. Ledningen kan være opp mot en meter lang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mangel av ledig verksted ...og riktig verktøy, så justerte eg dieselpumpe etter øret i dag. Vrei 3mm ca moturs. Nå starter den etter 1sek uten gløding. (mot 15sek tvangsgløding og 30sek kjinning tidligere)

Fortsatt litt svak nøkking når eg cruiser i 4 gear, men den har vert der i årevis ifl tidligere eier. Men kanskje eit verkstedbesøk med justering vil nok gjere susen.

Registerreim ble skiftet på verksted for nokre få tusen siden ved forrige eier, så dette burde eg reklamert på....heldige lille mongoverksted ligger langt unna.........

Men det går mot løsning ser det ut til :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å summere då, så skal det ikkje være gløding på denne motoren når det er mildt og over 8 grader. Og dieselpumpa havner skeivt ut når reima strekkes antakelig

Hvordan merker eg tråden "løst" når feilen er funnet ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må redigere første inlegget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.