10vt innsprøyting eller tennings problem

Anbefalte innlegg

Noen som har litt inngående kjennskap til innsprøytinga på en mc2 motor?

Problemet mitt er at det ikke står noe som helst trykk frem til dysene etter at motoren er slått av. Når jeg slår av motoren så kan jeg så og si umiddelbart åpne dyserørene uten at det kommer en dråpe ut av de.

Skal det ikke stå med litt under åpningstrykk på dysene da?

Sånn som det er nå så er den rimelig tungstartet da jeg må file på starteren med gassen i bunn for å løfte plata i mengdefordeleren.

Motoren er også lite responsiv på gassen inntil den blir varm. Den henger litt igjen samt fusker litt.

Kan det være varmkjøringsregulatoren eller er det en mulighet for at en eller flere av banjo skruene inneholder en form for sil/ filter som har gått tett?

Motoren har ikke vært startet på over 3 år.

Trykk frem til mengdefordeler ifra pumpe har jeg. Ikke målt dette trykket, men det holder seg over flere dager ihvertfall.

Står også trykk til/ fra varmkjøringsregulator og kaldstartdysa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startet du den på den 3 år gammle bensinen? Lurt å begynne med det enkleste først, frisk bensin på tanken og nytt bensinfilter er en god begynnelse før videre feilsøking :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har litt inngående kjennskap til innsprøytinga på en mc2 motor?

Problemet mitt er at det ikke står noe som helst trykk frem til dysene etter at motoren er slått av. Når jeg slår av motoren så kan jeg så og si umiddelbart åpne dyserørene uten at det kommer en dråpe ut av de.

Skal det ikke stå med litt under åpningstrykk på dysene da?

Sånn som det er nå så er den rimelig tungstartet da jeg må file på starteren med gassen i bunn for å løfte plata i mengdefordeleren.

Motoren er også lite responsiv på gassen inntil den blir varm. Den henger litt igjen samt fusker litt.

Kan det være varmkjøringsregulatoren eller er det en mulighet for at en eller flere av banjo skruene inneholder en form for sil/ filter som har gått tett?

Motoren har ikke vært startet på over 3 år.

Trykk frem til mengdefordeler ifra pumpe har jeg. Ikke målt dette trykket, men det holder seg over flere dager ihvertfall.

Står også trykk til/ fra varmkjøringsregulator og kaldstartdysa.

 

 

For å være helt sikker på hvor feilen ligger kan det være lurt å måle trykket i systemet; systemtrykk, styretrykk og holdetrykk. Ut fra slik du beskriver kan det høres ut som om dysene har lagt på røret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startet du den på den 3 år gammle bensinen? Lurt å begynne med det enkleste først, frisk bensin på tanken og nytt bensinfilter er en god begynnelse før videre feilsøking :)

 

Det enkleste kan noen ganger være det beste ja.

Men tanken er helt fri for gammel bensin ja. Og filteret er nytt.

 

Mvh

Ro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å være helt sikker på hvor feilen ligger kan det være lurt å måle trykket i systemet; systemtrykk, styretrykk og holdetrykk. Ut fra slik du beskriver kan det høres ut som om dysene har lagt på røret.

 

Blir det virkelig slik om 1 eller 2 dyser har streiket da?

Tviler på at alle 5 er lekk ihvertfall?

 

Systemtrykket regner jeg med er det som en har imellom pumpe og mengdefordeler?

Styretrykket er ifra varmkjøringregulatoren?

Holdetrykket vet jeg ihvertfall ikke hvor man kan måle. Åpningstrykket på dysene?

 

mvh

Ro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir det virkelig slik om 1 eller 2 dyser har streiket da?

Tviler på at alle 5 er lekk ihvertfall?

 

Systemtrykket regner jeg med er det som en har imellom pumpe og mengdefordeler?

Styretrykket er ifra varmkjøringregulatoren?

Holdetrykket vet jeg ihvertfall ikke hvor man kan måle. Åpningstrykket på dysene?

 

mvh

Ro

 

Systemtrykket er innjustert trykk i mengdefordeleren.

Styretrykket er trykket som oppvarmingsregulatoren (varmkjøringsregulatoren) lager for å motvirke luftmålespjeldets bevegelser, og dermed kontrollere blandingen.

Holdetrykket er et trykk som skal være x antall bar ved 20 minutter etter avstengt motor, for å vite at

anlegget er tett (rør) og at alle komponenter er i orden. Dysene får du ikke sjekket ved å måle holdetrykk.

Alle disse trykkene må måles med spesialverktøy.

 

Åpningstrykk på dysene må også måles med spesialverktøy, og skal ligge på 3-4 bar, avhengig av dysetype. Varierer litt fra type til type.

 

Pumpetrykket og leveringsmengde er det eneste du får målt uten spesialverktøy :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært å målt litt.

Finner ut at sytemtrykket(pumpetrykket?) ligger på 6,5 bar.

Holdetrykket ligger på 2.5 bar etter 15 min.

Dette er målt uten motor igang. Satte en sikring i pumpereleet.

Skal se om jeg rekker å måle styretrykket i morgen. Var veldig knotete å koble seg innpå for å måle diverse trykk, så ble litt dårlig tid.

 

Ro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært å målt litt.

Finner ut at sytemtrykket(pumpetrykket?) ligger på 6,5 bar.

Holdetrykket ligger på 2.5 bar etter 15 min.

Dette er målt uten motor igang. Satte en sikring i pumpereleet.

Skal se om jeg rekker å måle styretrykket i morgen. Var veldig knotete å koble seg innpå for å måle diverse trykk, så ble litt dårlig tid.

 

Ro

 

Systemtrykk og pumpetrykk er ikke det samme.

 

Pumpetrykket skal være 6,5 bar. Pumpen skal levere minium 450 ml pr 30 sekunder ved 10 volt spenning.

Systemtrykket: 5,8-6,6 bar.

Styretrykket: 3,6 +/- 0,2 bar

Avstengningstrykket (etter 5 sekunder): 3,2 bar

Holdetrykk etter 10 minutter: 3,0 bar

Holdetrykk etter 20 minutter: 2,8 bar

 

Co% skal ligge på 0,7-1,2% før katalysator, men det anbefales å legge bilen nærmere 1,2%.

 

Forøvrig måles alle trykk på samme sted, foruten pumpetrykket. Det måles naturlig nok direkte mot pumpen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Systemtrykk og pumpetrykk er ikke det samme.

 

Pumpetrykket skal være 6,5 bar. Pumpen skal levere minium 450 ml pr 30 sekunder ved 10 volt spenning.

Systemtrykket: 5,8-6,6 bar.

Styretrykket: 3,6 +/- 0,2 bar

Avstengningstrykket (etter 5 sekunder): 3,2 bar

Holdetrykk etter 10 minutter: 3,0 bar

Holdetrykk etter 20 minutter: 2,8 bar

 

Co% skal ligge på 0,7-1,2% før katalysator, men det anbefales å legge bilen nærmere 1,2%.

 

Forøvrig måles alle trykk på samme sted, foruten pumpetrykket. Det måles naturlig nok direkte mot pumpen.

 

Måles dette på inngående slange til varmkjøringsregulatoren?

 

Fikk forresten testet dysene i dag. Kaldstartdysa var tett opp til 6 bar ihvertfall. (manometeret stoppet der)

Mens alle 5 innsprøytingsdysene åpnet på 4,4 Bar.

 

Ro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måles dette på inngående slange til varmkjøringsregulatoren?

 

Fikk forresten testet dysene i dag. Kaldstartdysa var tett opp til 6 bar ihvertfall. (manometeret stoppet der)

Mens alle 5 innsprøytingsdysene åpnet på 4,4 Bar.

 

Ro

 

Trykkene måles på inngående slange på oppvaringsregulatoren, det stemmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da holder jeg på å måle litt igjen.

Systemtrykket = 6.2 bar

Avstengingstrykk = 3.1 bar

 

Må vente en stund å se hva holdetrykket er før jeg tester styretrykket.

 

Ro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holdetrykket = 0.5 bare etter ca 20 min.

Styretrykket = 5,7 ved ca 20 grader og 6,3 ved 80 grader. Enten måler jeg feil ellers så må det vel være varmkjøringsregulatoren da?

Målingen er foretatt på slangen som er i senter på mengdefordeleren og til varmkjøringsregulatoren.

Stengte ned til regulatoren når jeg sjekket system, stopp og holde trykk. Ellers åpen.

 

Ro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holdetrykket = 0.5 bare etter ca 20 min.

Styretrykket = 5,7 ved ca 20 grader og 6,3 ved 80 grader. Enten måler jeg feil ellers så må det vel være varmkjøringsregulatoren da?

Målingen er foretatt på slangen som er i senter på mengdefordeleren og til varmkjøringsregulatoren.

Stengte ned til regulatoren når jeg sjekket system, stopp og holde trykk. Ellers åpen.

 

Ro

 

Dersom du har styretrykk på 5,7 evnt 6,3 bar har du trolig ikke filla peiling på hva du driver med, for da hadde ikke motoren din gått. Da ville mottrykket på stempelet inne i mengdefordeleren blitt så stort at blandingen hadde blitt så mager at motoren enkelt og greit hadde stoppet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du har styretrykk på 5,7 evnt 6,3 bar har du trolig ikke filla peiling på hva du driver med, for da hadde ikke motoren din gått. Da ville mottrykket på stempelet inne i mengdefordeleren blitt så stort at blandingen hadde blitt så mager at motoren enkelt og greit hadde stoppet.

 

He, he, mulig at jeg ikke har helt peiling på Cis systemet ja. Men er derfor jeg spør her inne da.

Er det den slangen i senter på mengdefordeleren jeg måler på eller den andre?

 

Ro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He, he, mulig at jeg ikke har helt peiling på Cis systemet ja. Men er derfor jeg spør her inne da.

Er det den slangen i senter på mengdefordeleren jeg måler på eller den andre?

 

Ro

 

Du kobler inn spesialverktøyet mellom mengdefordeleren og bensinrøret i midten av mengdefordeleren.

 

Styretrykk måles når bilen går, avstengningstrykk og holdetrykk måles natrulig nok etter bilen er stoppet.

Om jeg ikke husker helt feil måles systemtrykket ved at du stenger kranen på spesialverktøyet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kobler inn spesialverktøyet mellom mengdefordeleren og bensinrøret i midten av mengdefordeleren.

 

Styretrykk måles når bilen går, avstengningstrykk og holdetrykk måles natrulig nok etter bilen er stoppet.

Om jeg ikke husker helt feil måles systemtrykket ved at du stenger kranen på spesialverktøyet.

 

Hmm, mener det er det jeg har gjort.

Har erstattet slangen fra midten av mengdefordeleren til varmkjøringsregulatoren med en slange som har uttak for manometer og stengekran mot regulator.

 

Ro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, mener det er det jeg har gjort.

Har erstattet slangen fra midten av mengdefordeleren til varmkjøringsregulatoren med en slange som har uttak for manometer og stengekran mot regulator.

 

Ro

 

Og du har heller ingen lekkasjer når du gjør dette?

Hvordan får du forøvrig målt åpningstrykket på dysene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og du har heller ingen lekkasjer når du gjør dette?

Hvordan får du forøvrig målt åpningstrykket på dysene?

 

Har ingen ytre lekkasjer ihvertfall.

Dysetrykket testet jeg med trykkluft og et manometer gradert pr 0,1 bar. Koblet meg på en og en slange. Regulerte på trykk til jeg hørte at de åpnet. Og alle åpnet på 4.4 bar. Er vel ikke helt korrekt å bruke luft kanskje, men burde være nøyaktig nok.

 

Ro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jeg et steg nærmere en løsning kanskje.

Skiftet oppvarmingregulatoren og fikk da ut følgende trykk.

Holdetrykk = 3.3 bar ved stopp. 3.0 etter 10 min og 2.8 etter 20 min.

Styretrykk = 1.7 ved 20 C og 1.3 ved 80 C.

Da begynner vel dette å ligne på noe?

 

Men har fremdeles en nøling når en gir gass samt at den nesten stopper når man slipper gassen brått.

Har prøvd med en annen tomgangsmotor eller hva den luftsaken heter. Ingen forskjell.

Hvis jeg tar av pluggen til spjeldbryter så stiger tomgangen litt, men truer fremdeles med å stoppe når en slipper gassen brått.

Kanskje jeg må begynne på tenningssiden å se litt?

Alle merker ble satt på null før oppstart så synes det er litt rart om tenninga skal være feil.

Er det virkelig ikke mulig å sjekke tenninga med lampe på disse motorene?

 

Ro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jeg et steg nærmere en løsning kanskje.

Skiftet oppvarmingregulatoren og fikk da ut følgende trykk.

Holdetrykk = 3.3 bar ved stopp. 3.0 etter 10 min og 2.8 etter 20 min.

Styretrykk = 1.7 ved 20 C og 1.3 ved 80 C.

Da begynner vel dette å ligne på noe?

 

Men har fremdeles en nøling når en gir gass samt at den nesten stopper når man slipper gassen brått.

Har prøvd med en annen tomgangsmotor eller hva den luftsaken heter. Ingen forskjell.

Hvis jeg tar av pluggen til spjeldbryter så stiger tomgangen litt, men truer fremdeles med å stoppe når en slipper gassen brått.

Kanskje jeg må begynne på tenningssiden å se litt?

Alle merker ble satt på null før oppstart så synes det er litt rart om tenninga skal være feil.

Er det virkelig ikke mulig å sjekke tenninga med lampe på disse motorene?

 

Ro

 

Du har styretrykk på 1,3 bar når motoren er varm? Da vil jo bilen gå kjempefett. Bensinen vil omtrent renne igjennom!

 

Styretrykket skal være 3,6 +/- 0,2 bar når motoren er varm, og om alt er i orden går styretrykket fra ca 0,5 bar til 3,6 +/- 0,2 bar i løpet av 30-40 sekunder fra kald motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har styretrykk på 1,3 bar når motoren er varm? Da vil jo bilen gå kjempefett. Bensinen vil omtrent renne igjennom!

 

Styretrykket skal være 3,6 +/- 0,2 bar når motoren er varm, og om alt er i orden går styretrykket fra ca 0,5 bar til 3,6 +/- 0,2 bar i løpet av 30-40 sekunder fra kald motor.

 

Shit. Da ser det ut som jeg må justere litt på varmkjøringsregulatoren da.

 

Ro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Shit. Da ser det ut som jeg må justere litt på varmkjøringsregulatoren da.

 

Ro

 

Justere på WUR'en? Dersom du ikke har kjøpt en som er spesiallaget for å være justerbar, er ikke en WUR justerbar. Dersom du begynner å demontere en WUR eller banke på fjærsetet på undersiden blir det ALDRI riktig.

 

Er WUR'en du bruker fra korrekt bil, eller er det bare en du har tatt fra hvilken som helst bil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Justere på WUR'en? Dersom du ikke har kjøpt en som er spesiallaget for å være justerbar, er ikke en WUR justerbar. Dersom du begynner å demontere en WUR eller banke på fjærsetet på undersiden blir det ALDRI riktig.

 

Er WUR'en du bruker fra korrekt bil, eller er det bare en du har tatt fra hvilken som helst bil?

 

Mulig det ikke går å justere, men mener å huske det er en justeringsskrue inn der.

 

Husker ikke hvilken bil WURèn kommer ifra men er ikke en turbo bil.

Delekatalogen oppgir jo 2 forskjellige men begge brukes på både 100 og 200 såvidt jeg kan skjønne.

 

Ro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det ikke går å justere, men mener å huske det er en justeringsskrue inn der.

 

Husker ikke hvilken bil WURèn kommer ifra men er ikke en turbo bil.

Delekatalogen oppgir jo 2 forskjellige men begge brukes på både 100 og 200 såvidt jeg kan skjønne.

 

Ro

 

Du kan jo begynne med å skaffe deg den som er for 10vt.

Den heter 034 133 403 A (VAG-nr) eller 0 438 140 157.

Det er MC, MC2, 1B, 2B og MB som bruker den. Ingen andre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo begynne med å skaffe deg den som er for 10vt.

Den heter 034 133 403 A (VAG-nr) eller 0 438 140 157.

Det er MC, MC2, 1B, 2B og MB som bruker den. Ingen andre.

 

Spørs vel om jeg må begynne å se meg om etter en ny WUR ja.

 

Ro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.