#1 Skrevet Juni 30, 2010 Jeg har fått beskjed fra Møller, om at kompressoren må byttes. Har snakket med en kar som sier at det er nokså enkelt å bytte den, hva sier dere. Jeg er selv på sjøen for tiden og har ikke sett hvor den kompresoren sitter på motoren. Har søkt på forumet her,men fant ingen beskrivelse om hvordan man bytter den på den modellen jeg har. Noen her som kan noe om dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 30, 2010 Tapp anlegget, demonter rør fra kompressor, stikker tilkobling løsnes, selve kompressoren sitter vel skrudd med 4 stk bolter. så er den bare å ta av, reima må av vel og merke:) Er du rask så slipper du å bytte tørkeren, om anlegget blir stående åpent for lenge så må tørkeren i systemet byttes, Ny kompressor må tappes for olje, (nye kompressorer kommer levert med full totalmengde med olje fyllt på for hele systemet) Det er for mye, ca 50% av oljen som allerede var i systemet ditt blir liggende igjen andre steder i kretsen enn i kompressoren:) Derfor må man alltså ta ut ca 50% av det som ny kompressor kommer levert med. Beste er å tappe den gamle og måle hvor mye den har og helle på tilsvarende mengde på den nye (olje tatt fra det du tappet av den nye selvfølgelig) Så må det lekasje testes etter montering, vacumeres og fylles:) Om kompressoren har skjært seg så MÅ systemet flushes for spon. Dette må gjøres på et verksted som har slikt utstyr, Du må i så tilfelle også bytte tørker og drossel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 30, 2010 drossel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 30, 2010 Drossel, en insnevrings ventil som sitter montert inne i klimarøret før fordamperen inne i bilen, varm gass i veskeform kommer til denne i høyt trykk fra kompressor (gassform)-->kondensator(hvor det kondenseres om til varm veske form) i fronten av bilen, Når dette kommer frem til drosselen så møter den en sil og en insnevring, som brått utvider seg på andre siden, dette fører til et trykkfall som igjen fører til overgang fra varm veske til kald gass,, som så går inn i fordamper inne i bilen som kjøler ned luften du får ut av luftdysene inne i bilen. Nyere biler har ikke drossel men ekspansjonsventil (gjør samme jobb) A3 8l- a4 b5-b6-b7 og a6 4b har drossel feks. U see? Det heter orifice tube på engelsk:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 30, 2010 faaen.. skal selv bytte kompressoren på b5'en.. så må vell bytte denne å... =/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 30, 2010 Ingen vits å Rense/bytte denne om man ikke utfører en flushing av systemet også, om det først er spon i systemet etter en kompressor skjæring. Da oppnår man bare at den blir full av spon ved første oppstart av clima igjen:) Men det er visst det er snakk om at kompressor har skjært seg/havarert totalt, feks om man ikke får turnet akslingen på den.. om den går lett rundt, men ikke bygger opp trykk bare så er det bare å tømme, bytte teste og fylle du trenger:) + nye o-ringer. Om det er innslaget det er no galt med så er det å få kjøpt løst somregel på de der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 30, 2010 Tusen takk for en god forklaring Stian. Hvordan kan jeg finne ut om den har skjært seg? Har ikke hørt noen ulyder fra den. Så vist den ikke har skjært seg,så er det en jobb som "hobby mekaniker" kan gjøre? Gass må selvsagt fylles på verksted som har dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 30, 2010 skal bytte o-ringer osv på min å er en jobb man gjør selv så vidt jeg har hørt! ang skjering av kompressor, min kompressor snurrer rundt men "jobber" ikke med gassen, men av og til så hyler AC reima som en vill gris i parringstiden... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 30, 2010 skal bytte o-ringer osv på min å er en jobb man gjør selv så vidt jeg har hørt! ang skjering av kompressor, min kompressor snurrer rundt men "jobber" ikke med gassen, men av og til så hyler AC reima som en vill gris i parringstiden... Men slår koblingen på hjulet inn sånn at akslingen i senter også blir med rundt? eller er det sånn at frihjulet snurrer rundt og kompressor er skjært, så når koblingen i frihjulet kobler inn for å sette igang kompressoren så bråstopper hjulet og reima hyler, før den så kobler ut grunnet mangel på trykkoppbygging og frihjulet løper fritt igjen inntil neste innkobling skjer.? Bare en tanke:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 30, 2010 Tusen takk for en god forklaring Stian.Hvordan kan jeg finne ut om den har skjært seg? Har ikke hørt noen ulyder fra den. Så vist den ikke har skjært seg,så er det en jobb som "hobby mekaniker" kan gjøre? Gass må selvsagt fylles på verksted som har dette. Ja det er en helt grei skrujobb:) Sjell om akslingen i senter av reimhjulet lar seg snurre rundt:) Må nok bruke no verktøy for å få snurra den rundt om den er montert i bilen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 30, 2010 Men slår koblingen på hjulet inn sånn at akslingen i senter også blir med rundt? eller er det sånn at frihjulet snurrer rundt og kompressor er skjært, så når koblingen i frihjulet kobler inn for å sette igang kompressoren så bråstopper hjulet og reima hyler, før den så kobler ut grunnet mangel på trykkoppbygging og frihjulet løper fritt igjen inntil neste innkobling skjer.? Bare en tanke:) vet ikke, men merker at turtallet endrer seg litt å bilen går litt tyngere og det bråker litt mere frammi der 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 30, 2010 Sjekk om yttersiden av reimhjulet (flate siden) går rundt også nå kompressoer er slått inn:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 30, 2010 På 03 a6 så kan det hende at den har internt styrt innkobling alltså metoden med å se om fronten på reimhjulet går rundt som på de eldre utgavene med clutch på reimhjulet vil ikke gjelde om den har nye typen kompressor, her er det kontroll med verktøy feks leddnøkkel på bolten i senter på akslingen om den er mulig å turne som er metoden for kontroll om den er skjært:) Typisk front på gammelt type http://www.audiworld.com/tech/pics/eng35/ac_tensioner1.jpg Typisk front på ny type http://images.gasgoo.com/MiMwMDJfMDAyIzQxNTgyMDAwMA--/auto-part-denso-7seu16c-a-c-compressor.jpg Begge bilder er veiledende eksempler, men man ser forskjellen i grove trekk:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 30, 2010 Har vært ute å sett nå og reimhjulet snurrer rundt, også den flate siden... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 30, 2010 Tøm, bytt, test og fyll:) Husk oljenivå i nykompressor:) regner med at det er sjekket om det er gass i systemet:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 30, 2010 er gass i systemet ja, men dem oppdaget en lekasje dem testet systemet på verkstede, denne lekasjen er mest sannsynlig i kompressoren, å luften ble aldri kald, fylte 2 ganger på annlegget.. ny kompressoren er en brukt kompressor som skal fungere ifølge han jeg kjøpte den hos her på forumet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 30, 2010 Husk også å ikke slippe gassen ut i det fri. Den er relativt dyr, og om du får systemet tappet slipper du som oftest å betale for den mengden gass som ble tappet av når systemet skal fylles igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 1, 2010 Husk også å ikke slippe gassen ut i det fri. Den er relativt dyr, og om du får systemet tappet slipper du som oftest å betale for den mengden gass som ble tappet av når systemet skal fylles igjen. ikke på mitt verksted, dem tar fast pris uansett... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 7, 2010 Noen som kjenner delenummeret på clutchen(innkoblingen) på AC-kompressoren? (A6 2002-mod) Og hvor denne evt kan skaffes utenom Møller-systemet? Har fått påvist gåen kompressor-clutch. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 15, 2011 Kan kanskje slenge meg på her. Min AC-kompressor "hyler" i noen minutter ved oppstart (kald), før den gir seg. Den virker, men den skriker høyt, noe som er sjenerende. Må den byttes bare pga dette, eller er det noe mindre galt? Jeg mener, den virker, og hvis jeg må ut med noen tusen bare for å fjerne noen minutter skriking, må det vurderes nøye 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...