2004 A4 1.9tdiq, høyt forbruk og for høy CO

Anbefalte innlegg

Har slitt litt med å få A4'en eu godkjent pga utslipp, 3.22 var co verdien på siste måling. Et annet problem er at bilen bruker sinnsykt mye diesel. Kjørte fra Drammen til Dubrovnik igår og kjørekomputeren viste 8.7 når jeg var fremme. Maks fart var 170km , gjennomsnittsfarta ca 110km. Draget på bilen er ganske bra, en periode syns jeg det virket som turboen slo inn bittelittegrann seint. Igår føltes bilen dau gjennom Østerike men jeg tipper høyden og lufta kanskje hadde noe med det å gjøre. Fikk Audi til å gå over motoren og teste bilen etter siste pkk sluttkontroll. Turbo er ok, agr ventil er i orden og luftmengdemåler er ok. Hva annet kan jeg sjekke? Noen som har en anelse? Bilen har gått ca 7000km siden siste service, brenselfilter er byttet og luftfilteret ble byttet av audi før feilsøkingen.: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke co verdi men sot verdi som sendes inn på eu kontroll. men om du har over 3 i sotverdi så er det drøyt mye.

De ligger rundt 1,35 normalt sett.

Hvaslags verdier har du på måleblokk 13 og 23 på motor når den går og er varm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke co verdi men sot verdi som sendes inn på eu kontroll. men om du har over 3 i sotverdi så er det drøyt mye.

De ligger rundt 1,35 normalt sett.

Hvaslags verdier har du på måleblokk 13 og 23 på motor når den går og er varm?

 

Skal prøve å få målt imorgen hvis jeg rekker det, hva er de for?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk disse feilmeldingene med VCDS i forrige uke.

 

 

Saturday,26,June,2010,15:41:11:26365

VCDS Release 805.0: Generic OBD2

 

Mode 01 - PID 01 : Readiness -- Address 00

 

Number of DTCs stored: 0 -- MIL Status: MIL OFF

Misfire monitoring: Not installed.

Fuel System: Failed or Incomplete

Comprehensive Components: Failed or Incomplete

Catalyst monitoring: Not installed.

Heated catalyst monitoring: Not installed.

Evaporative system monitoring: Not installed.

Secondary air system monitoring: Not installed.

A/C system refrigerant monitoring: Not installed.

Oxygen sensor monitoring: Not installed.

Oxygen sensor heater monitoring: Not installed.

Exhaust Gas Recirculation: Failed or Incomplete

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bilen chippet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du koplet ut/fjernet EGR?

Vis ikke så kjøp to blende lokk og fjern røret mellom EGR ventilen og eksos manifolien,så kjører du bilen

"hardt" å ser om det hjelper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blendet egr fører til mere sot;) Litt av poenget med egr..

Få lest av måleblokk på kanalene jeg sa, det forteller mye om forbrenningen i hver sylinder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blendet egr fører til mere sot;) Litt av poenget med egr..

Få lest av måleblokk på kanalene jeg sa, det forteller mye om forbrenningen i hver sylinder.

 

Jo kanskje det i teori,men jeg har en A4 1.9Tdi som hadde samme symptomer som tråd starter,med

problem med sot ved eu kontroll. Kontrolløren slet med å få bilen innenfor krav.

Diselforbruket var også høyt og bilen var lat.Hadde ingen feilkoder og alt virket å være iorden.

Så jeg ville prøve å blende EGR systemet,kjøpte to orginale blende lokk og kjørte "ren" bilen.

Resultatet var mye mindre sot,bilen våknet til live igjen og diselforbruket sank drastisk.

Som eksempel så kjørte jeg fra Skien til Kristiansand i helgen med et gjennomsnitt forbruk 0.48L(på comp.),Til samenligning så lå jeg på 0.58L på langkjøring før.Dette er jo ikke galt til å være en 1.9Tdi 130hk quattro.

Så jeg mistenker at EGR ventilen kan begynne å lekke litt,med resultat av dårlig forbrenning,

den skal jo ikke vanlig åpne seg annet en når det er fordelaktig for motor,slik som ved kald start.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der er nok riktig, et egr system som lekker vil blåse ut ladetrykk der og få luft mangel og derav mye røyk grunnet diesel overskudd:) men i et egr system som er som det skal så vil den ryke mere med blendet egr enn en som er som den skal være:)

Men som sagt for at det skal endres som i ditt tilfelle så forrutsetter det at egr ikke virker som den skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bilen chippet?

 

Bilen var chippa frem til forrige uke, fikk han til å stille bilen tilbake så jeg startet fra scratch igjen. Mistenker at han ved en feil har lagt inn tuning fil med litt lavere hk siden bilen fortsatt føles sprekere enn før chipping. Men uansett så skal ikke det ha så mye å si på forbruk og sot verdi. Litt forskjell er det vel men ikke på langt nær 3.22.

 

Har fortsatt ikke fått målt av verdiene på block 13 og 23, skal bort til bilen litt senere ikveld. Siden vi er på ferie nå er familien prioritert. Takker for alle svar fram til nå: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er hiddenene med ca 1-2min mellomrom.

 

Thursday,01,July,2010,21:01:43:26365

VCDS Version: Release 805.0

Data version: 20080529

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Address 01: Engine (038 906 019 LJ)

 

21:01:23 Group 013: Idle Speed Smooth Running Control

0.07 mg/str Cyl 1 -2.8 to +2.8 mg/H

-0.54 mg/str Cyl 2 -2.8 to +2.8 mg/H

-0.33 mg/str Cyl 3 -2.8 to +2.8 mg/H

0.73 mg/str Cyl 4 -2.8 to +2.8 mg/H

 

21:01:23 Group 023

-20.0 (no units)

-15.0 (no units)

-23.0 (no units)

0.0 (no units)

 

Thursday,01,July,2010,21:02:32:26365

VCDS Version: Release 805.0

Data version: 20080529

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Address 01: Engine (038 906 019 LJ)

 

21:02:29 Group 013: Idle Speed Smooth Running Control

-0.21 mg/str Cyl 1 -2.8 to +2.8 mg/H

-0.54 mg/str Cyl 2 -2.8 to +2.8 mg/H

-0.42 mg/str Cyl 3 -2.8 to +2.8 mg/H

1.18 mg/str Cyl 4 -2.8 to +2.8 mg/H

 

21:02:29 Group 023

-25.0 (no units)

-13.0 (no units)

-26.0 (no units)

3.0 (no units)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den korrigerer kanskje litt mye på utlesning nr 2. Men det skal stian få uttale seg om. Han vet nok hva som er normalt.

 

Grunnen til at jeg spurte etter om den er chippet, er pga den loggen du la ut tidligere.

Der står det:

 

Misfire monitoring: Not installed.

Fuel System: Failed or Incomplete

 

Denne styreenheten skal kunne detektere misfire. Så det synes jeg er rart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellene var egentlig litt større, jeg regna med at det holdt med de to. Mener du at den burde melde om feiltenning pga chip? Hvis den hadde hatt misfire monitoring da? Skjønte ikke helt... Er litt blank på område her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

begge ser ok ut:) er +- 60 på kanal 23. Dog noe mindre effekt på syl 4. kan feks komme av sot på dysespiss:) Men ingenting der som tilsier at den skal ryke så mye. Men det er på tomgang, har du mulighet til å se på verdi 23 under pådrag? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada klart det, skal prøve imorgen. Full pupp ik sant?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jupp full pupp :) følg med verdiene på 23 og noter deg max og min verdier på alle sylindere om du ikke logger med vagcom :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er hvor du fikk den første utlesningen din ifra? Jeg har aldri sett en slik utlesning. Er det dette som stod der hvor du leser ut feilkoder??

 

Misfire monitoring gir kun feilkode ved misfire. Altså om f.eks ene dysa hadde streika eller noe slikt.

Men det at det står at det ikke er monitoring i ECU, det er rart, for det skal det være.

 

Og at det står fuel system: failed or incomplete. Det har jeg heller aldri sett. Jeg er redd du har noe bugs i programvaren din rett og slett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OBD-II Functions, så lurer jeg på om jeg gikk inn på read hidden eller noe sånt. Sjekker du ut hvordan det ser ut hos deg eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket nå. Og slik ser det ut.

 

Saturday,03,July,2010,00:07:18:63927

VCDS Version: Release 10.6.0

Data version: 20100630

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Mode 01 - PID 01 : Readiness -- Address 00

 

Number of DTCs stored: 0 -- MIL Status: MIL OFF

Misfire monitoring: Not installed.

Fuel System: Passed

Comprehensive Components: Passed

Catalyst monitoring: Not installed.

Heated catalyst monitoring: Not installed.

Evaporative system monitoring: Not installed.

Secondary air system monitoring: Not installed.

A/C system refrigerant monitoring: Not installed.

Oxygen sensor monitoring: Not installed.

Oxygen sensor heater monitoring: Not installed.

Exhaust Gas Recirculation: Passed

 

Som du ser så står det misfire monitoring not installed på min og. Men i motsetning til din, så står det passed på fuel system.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er bare en OBD utlesing, det er dette de ser på ved tekniske kontroller osv. alltså eget system som overvåker det som har med utslipp å gjøre. Ikke alle biler som har alle overvåkings typene derav "not innstalled" Der det står "passed" så betyr det at det er ingen feil på de systemene:)

"Fuel System: Failed or Incomplete" Da er det noe galt med dette systemet som berører avgassen:)

Dette forteller eventuelle kontroll myndigheter om det er lagret feilkoder på avgass relaterte systemer : Number of DTCs stored: 0

Disse funksjonene må ikke forveksles med selvdiagnose.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Block 13

 

TIME -2.8 to +2.8 mg/H -2.8 to +2.8 mg/H -2.8 to +2.8 mg/H -2.8 to +2.8 mg/H

STAMP mg/str mg/str mg/str mg/str

 

 

13.79 -0.28 -0.28 0.00 0.59

14.75 -0.28 -0.28 0.00 0.59

15.66 -0.28 -0.28 0.00 0.59

 

142.72 -0.16 -0.56 -0.16 0.85

143.68 -0.09 -0.61 -0.14 0.87

144.60 -0.02 -0.68 -0.05 0.75

145.53 0.07 -0.78 0.00 0.64

146.43 0.09 -0.82 0.09 0.59

147.34 0.09 -0.87 0.16 0.56

148.30 0.14 -0.89 0.16 0.52

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Group B: 023

(no units) (no units) (no units) (no units)

TIME

STAMP

 

01.11.1947 -22.0 -25.0 -33.0 -16.0

01.12.1943 -39.0 -33.0 -44.0 -17.0

13.32 -44.0 -38.0 -50.0 -27.0

14.27 -41.0 -37.0 -43.0 -39.0

15.23 -39.0 -38.0 -42.0 -34.0

30.78 -36.0 -35.0 -46.0 -28.0

31.73 -51.0 -39.0 -47.0 -30.0

32.69 -46.0 -35.0 -40.0 -24.0

33.60 -46.0 -36.0 -35.0 -20.0

34.55 -42.0 -32.0 -36.0 -15.0

35.44 -42.0 -35.0 -36.0 -15.0

36.35 -40.0 -34.0 -38.0 -14.0

37.28 -40.0 -34.0 -38.0 -14.0

38.22 -40.0 -34.0 -38.0 -14.0

39.17 -40.0 -34.0 -38.0 -14.0

40.13 -18.0 -18.0 -19.0 -8.0

41.04 -29.0 -33.0 -39.0 -16.0

41.94 -30.0 -30.0 -44.0 -24.0

42.90 -33.0 -21.0 -41.0 -18.0

43.87 -21.0 -16.0 -24.0 -15.0

106.13 -41.0 -29.0 -53.0 -19.0

107.07 -41.0 -29.0 -53.0 -19.0

108.02 -41.0 -29.0 -53.0 -19.0

108.98 -38.0 -15.0 -40.0 -1.0

109.92 -44.0 -20.0 -41.0 -6.0

110.88 -39.0 -20.0 -30.0 -3.0

111.84 -22.0 -12.0 -22.0 -1.0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er noen utdrag fra logg'en. Rundt 13 sek. gir jeg på.

 

Feilmeldingene jeg fikk på generic OBD mode er forresten borte. Nå er det passed på fuel system og egr. Bilen bruker fortsatt for mye diesel da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har art.nr på disse orginale blendelokka til egr ventilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søk i forumet, så finner du. Ligger ute i flere tråder. Men FYI, så vil du få opp gul lampe og feilkode om du blender av. Det du derimot kan gjøre er og sette ned adapsjonen på EGR med Vag-com, så den ikke regenerer så mye eksos.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.