2004 A4 1.9tdiq, høyt forbruk og for høy CO

Anbefalte innlegg

Søk i forumet, så finner du. Ligger ute i flere tråder. Men FYI, så vil du få opp gul lampe og feilkode om du blender av. Det du derimot kan gjøre er og sette ned adapsjonen på EGR med Vag-com, så den ikke regenerer så mye eksos.

 

Thanks sjef, skulle akkurat til å redigere forrige innlegg. Fant ut endel, tror jeg renser møkka og justerer opp de verdiene på engine ch. 03.

 

Hvordan syns du verdiene jeg la ut av 13 og 23 ser ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leverte inn bilen til sjekk hos Audi i Sarajevo igår, der mente de at turboen var gåen (noe jeg tviler sterkt på). Turbotrykket lå på mellom 2.6 og 2.9 bar, er det for høyt for en chippa bil eller? EGR ventilen har jeg ikke fått tatt ut men jeg ba de sjekke det ut og de mente alt var i orden med den. Justerte ned resirkuleringen av eksos, bilen føltes litt friskere ved igangstarting fra 1. gir men ved pådrag ble den litt slappere så jeg satt den tilbake til normal stand. Bilen bruker sjukt mye diesel nå, noe kan kanskje forklares med kvaliteten på diesel her kanskje da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.6 er i grenseland høyt. Over 2.6 bør den ikke jobbe ved chip. Mine program bruker og sette 130hk til 1.55 bar ca. Da er det med ekstremprogramvaren vår.

Originalt så skal den vel lade 2.35 bar. Når vi nå snakker om 2.6 bar, så er det egenltig 1.6 bar i ladetrykk fra turbo. Men MAP sensoren i bilen tar med atmosfæretrykket, og da får vi en bar ekstra. Så turboen din virker og lade bra ivertfall. Det som er en mulighet om bilen har ketsjup effekt er jo at VNT mekanismen din har hengt seg litt, og den da vil overlade pga det. Men om den booster 1.9 bar, så burde ECU gå i nødmodus pga for høyt ladetrykk. Så jeg lurer fortsatt på om du har noe muffens med programvaren i bilen din.

Andre ting som kan forårsake et høyt forbruk, (og kanskje kan forklare turbotrykket) er om du har en dyse eller 2 som lekker. Men det er vel heller lite sansynlig vil jeg tro. Jeg har aldri hørt om PD som lekker.

 

Kan du ikke få Audi verkstedet til og laste ned original software på bilen din der nede?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.6 er i grenseland høyt. Over 2.6 bør den ikke jobbe ved chip. Mine program bruker og sette 130hk til 1.55 bar ca. Da er det med ekstremprogramvaren vår.

Originalt så skal den vel lade 2.35 bar. Når vi nå snakker om 2.6 bar, så er det egenltig 1.6 bar i ladetrykk fra turbo. Men MAP sensoren i bilen tar med atmosfæretrykket, og da får vi en bar ekstra. Så turboen din virker og lade bra ivertfall. Det som er en mulighet om bilen har ketsjup effekt er jo at VNT mekanismen din har hengt seg litt, og den da vil overlade pga det. Men om den booster 1.9 bar, så burde ECU gå i nødmodus pga for høyt ladetrykk. Så jeg lurer fortsatt på om du har noe muffens med programvaren i bilen din.

Andre ting som kan forårsake et høyt forbruk, (og kanskje kan forklare turbotrykket) er om du har en dyse eller 2 som lekker. Men det er vel heller lite sansynlig vil jeg tro. Jeg har aldri hørt om PD som lekker.

 

Kan du ikke få Audi verkstedet til og laste ned original software på bilen din der nede?

 

Prøvde å få de til å gjøre det men de ville ikke før de bytta turbo, smartass'er vet du.

Får jeg sjekka ladetrykk med vagcom selv? Hvilket turtall lader den max på?

 

Kanskje jeg misforstod han litt da, kanskje han mente at turboen slår inn på feil turtall eller noe sant. De kan lite engelsk her og jeg hadde ikke med meg tolken min når jeg henta bilen. Det han sa var turbolader original 2000, yours 2600 -> 2900.

Sier det deg noe?? Hehe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2,6 bar?? Er nok 1,6 bar tenker jeg;) 1,9 bar er for høyt. 1,6 bar er også for høyt på org motor uten chip. Men skal jo i teorien ryke mindre om du lader 1,9 bar da. Luker trykklekkasje her?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde å få de til å gjøre det men de ville ikke før de bytta turbo, smartass'er vet du.

Får jeg sjekka ladetrykk med vagcom selv? Hvilket turtall lader den max på?

 

Kanskje jeg misforstod han litt da, kanskje han mente at turboen slår inn på feil turtall eller noe sant. De kan lite engelsk her og jeg hadde ikke med meg tolken min når jeg henta bilen. Det han sa var turbolader original 2000, yours 2600 -> 2900.

Sier det deg noe?? Hehe...

 

Hmm, kan jo og være MAP sensoren som er på bærtur. Det har visst skjedd før.

 

Men ja, du kan fint sjekke trykket selv med Vag-com. I block 9, eller 11 mener jeg den ligger. Husker så dårlig selv om jeg har gjort 10er vis av ganger selv.

 

Der får du ivertfall opp etterspurt, og faktisk ladetrykk. Da kan du se om turboen lader det motoren spør etter, og ber turboen lade. Et stort avvik der vil fortelle deg om du har et problem med turboen eller ikke.

Når du gjør dette så har og vag-com en Log funksjon. Når du trykker Log, så drar du motoren fra 13-1500 til 4000 rpm i 3 eller 4 gir. Greit og være 2 stk i bilen når man gjør dette.

 

Og for og analysere loggen, håper jeg du har Exel. Da åpner du exel. Så velger du i menyen Data- import external hidden- import hidden

 

Da kan du velge fil som skal importeres. For og finne Log fila, må du finne Vag-com mappen. Velg så den filen du skal se på.

Når du har valgt fil, så får du et par spørsmål om hva slags fil det er. Da velger du komma delte verdier. Resten finner du utav. Sitter ikke på min Vag-com PC, så husker ikke helt 100%, men noe slikt er det.

 

En annen måte du og kan logge på om du ikke har exel, er og bruke graf funksjonen i Vag-com. Sett zoom i grafen til 11-12, så ser du hele grafen fint, og kan lese et pull på en side. Du kan når som helst pause grafen for og studere linjene.

Her legger du bare alle 3 som du har i blokka, trykk, etterspurt trykk, og turtall. Du vil se om trykk og etterspurt trykk avviker mye fra hverandre.

Det er normalt med litt avvik idet du flater pedalen på lavt turtall. Normalt er og se en differanse på 0.2-0.4 bar, men denne differansen skal jevne seg ut ganske fort, og når du passerer 2000 rpm så bør de være på likt så og si.

 

Turboen skal lade max over et lengre register. Denne loggen vil fortelle deg hva den skal lade max.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, kan jo og være MAP sensoren som er på bærtur. Det har visst skjedd før.

 

Men ja, du kan fint sjekke trykket selv med Vag-com. I block 9, eller 11 mener jeg den ligger. Husker så dårlig selv om jeg har gjort 10er vis av ganger selv.

 

Der får du ivertfall opp etterspurt, og faktisk ladetrykk. Da kan du se om turboen lader det motoren spør etter, og ber turboen lade. Et stort avvik der vil fortelle deg om du har et problem med turboen eller ikke.

Når du gjør dette så har og vag-com en Log funksjon. Når du trykker Log, så drar du motoren fra 13-1500 til 4000 rpm i 3 eller 4 gir. Greit og være 2 stk i bilen når man gjør dette.

 

Og for og analysere loggen, håper jeg du har Exel. Da åpner du exel. Så velger du i menyen Data- import external hidden- import hidden

 

Da kan du velge fil som skal importeres. For og finne Log fila, må du finne Vag-com mappen. Velg så den filen du skal se på.

Når du har valgt fil, så får du et par spørsmål om hva slags fil det er. Da velger du komma delte verdier. Resten finner du utav. Sitter ikke på min Vag-com PC, så husker ikke helt 100%, men noe slikt er det.

 

En annen måte du og kan logge på om du ikke har exel, er og bruke graf funksjonen i Vag-com. Sett zoom i grafen til 11-12, så ser du hele grafen fint, og kan lese et pull på en side. Du kan når som helst pause grafen for og studere linjene.

Her legger du bare alle 3 som du har i blokka, trykk, etterspurt trykk, og turtall. Du vil se om trykk og etterspurt trykk avviker mye fra hverandre.

Det er normalt med litt avvik idet du flater pedalen på lavt turtall. Normalt er og se en differanse på 0.2-0.4 bar, men denne differansen skal jevne seg ut ganske fort, og når du passerer 2000 rpm så bør de være på likt så og si.

 

Turboen skal lade max over et lengre register. Denne loggen vil fortelle deg hva den skal lade max.

 

Gjorde som du sa, satt i 3. gir rundt 1300-1400rpm og ga bånn gass, under 2000 er det litt avvik ved etterspurt og faktisk turbotrykk. Mellom 300 og 600 avvik. Fra 2000 og til 4200rpm er den ganske stabil, 2808, 2712, 2580, 2592, 2616. Hva blir dette i bar? Vet ikke hvor nøyaktig den måler dreiemomentet men den ligger på 410nm fra 2000 til 3400 og faller ned til 395nm 3800rpm og 384nm på 4200rpm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er betegnelsen på disse tallene som måler turbotrykket? Det er jo ikke bar, ser ikke ut som psi heller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er betegnelsen på disse tallene som måler turbotrykket? Det er jo ikke bar, ser ikke ut som psi heller?

 

2000 mbar (tror jeg)=1 bar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er betegnelsen på disse tallene som måler turbotrykket? Det er jo ikke bar, ser ikke ut som psi heller?

 

Betegnelsen er mbar. For oss som jobber med trykkregulering til daglig, så kaller vi i dette tilfellet det for mbarA måling siden vi tar med Atmosfæretrykket. mbarA= millibar absolutt trykk. Når vi måler et trykk i absolutt trykk, så er 0 bar det absolutte 0 punkt, men når vi beveger oss under 1000mbarA, så begynner vi og få undertrykk, bedre kjent som vakum. Som vi og vet, så er det absolutte vakum -845 mbar eller noe rundt der. I det her tilfellet, så vill det absolutte vakum være rundt 155mbarA ca, siden vi måler med atmosfæretrykket. Jeg husker ikke det eksakte tallet i hodet. Som dere sikkert vet,så har vi atmosfære trykk på jorda. Atmosfære trykket tilsvarer 1000 mbar på havnivå, under et gitt værforhold. Dere har sikkert hørt om lav/høy trykk på værmeldingen, det er da man snakker om på hvilken side av 1000mbar atmosfære trykket ligger.

 

Så det vil si at 1000 mbar= 1 bar. 1000mbarA= 1barA 1000mbarA= 0barg. Benevnelsen Bar"g" er den vi bruker for trykk målt ifra Atmosfære trykk. Når du er på stasjonen og fyller 2 bar luft i bilhjulet ditt, så har du 2barg, eller 3barA i luft trykk. Men som vi vet, så kommer du ingen vei med 1 barA med trykk i dekket, da det er likt 0 bar på dekktrykksmåleren.

 

Når ladetrykksmåleren i bilen din da sier 2800mbar, så er det faktisk 2800 mbarA. Så for og gjøre det hele litt enklere, så tar du bare vekk 1000mbar av målingen, for det er jo ikke turboen som skaper atmosfære trykket, det er jo der fra før.

 

Hvorfor de har valgt og gjøre det slik på Audi vet jeg ikke, da man på en diesel ikke kan forvente så mye under 1 atmosfære uansett, da den ikke lager "vakum" som en bensinmotor.

BarA målinger er heller ikke så vanlig i prosesser, men på bla surgeprotection av komressorer ol så er det mye brukt, da det ikke referer til atmosfære trykket. Dette fordi at atmosfæretrykket ikke har noe og si på surgen i en kompressor, ei heller trykket.

 

Men nok om det, blei kanskje litt mye......

 

Tilbake til bilen din, så om den etterspør 2800 mbar, altså 1800 mbar ladetrykk, eller 1.8bar. Så er det ALTFOR MYE, og turboen din kommer til og ta kveld ganske for på dette trykket.

Så om du er sikker på at den etterspør 1.8bar, ja da har du chippet bilen din en plass du absolutt ikke burde ha gjort det.

Jeg er og sikker på at om det er dette som er tilfellet, så bør du enten få satt den original, eller chippet den hos noen som har program som fungerer.

Når du har fått på plass et nytt program, så er nok oddsene tilstede for at den vil gå igjennom en EU kontroll, og dieselforbruket kommer ned på et normal nivå igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2000 mbar (tror jeg)=1 bar

 

2000 mbar= 2 bar. 2000mbarA= 1barg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2000 mbar= 2 bar. 2000mbarA= 1barg

 

Sånn var det ja, neste rett da.. Iallefall rett tenkt, men feil benevnelse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for hjelpen fram til naa folkens, maa ha skjedd noe feil naar de skulle sette bilen til original stand igjen fra tuning. Mange her paa forumet som har brukt dem saa jeg vet de er serioese.

Ser ikke ut som jeg faar gjort noe med saken her nede uansett, folk her nede er litt vrange. Vanskelig aa forklare ting siden de alltid skal mene det ene og det andre, Blir bare hissig av saant :-(

Parkerer bilen aa reiser videre til tyrkia herfra saa vi snakkes vel ikke foer om noen uker!! Ha en fortsatt god sommer folkens ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry for dårlig update, har hatt nok å styre med etter ferien. Bilen er chippa tilbake men forbruket er fortsatt høyt, skal ta en oljeskift samt bytte alt av filtre i motor så får vi se hvordan det går. Motor'n er sprek å fin så jeg kan ikke tro at det er noe alvorlig feil der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.