Knekt bolter på topp \ manifold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg holder på og bytte turbomanifold på min s4, og som vanlig knakk 2 bolter

 

Det er på nest bakerste sylinder, de to til høyre for den røde streken

 

IMG_0614-Copy.jpg

 

Jeg leverte grenrøret til planing så det er helt rett og har ny pakning, er det nødvendig og borre disse ut og gjenge opp, eller vil det holde tett uten disse? virka som om de var knekt fra før får de satt helt løst når jeg skrudde de av..

 

Mvh Fredrik H

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det blir tett der uten disse. Skjedde det samme hos meg. Måtte borre ut restene. Men hvis du er forsiktig og borrer helt rett med gradvis større bor kan du pirke ut restene uten å ødelegge gjengene noe særlig...hvis du er heldig.

På ett sted hos meg måtte jeg gjenge opp til en dim større bolt. Ikke bruk sånn "utdriver-tapp"...hvis den knekker (noe den ofte gjør på så små dimensjoner) så er det så og si umulig å borre ut den...hardt metall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

To rundt samme rør er vel ikke helt bra.

På den annen side så er den plane flaten din relativt stiv, så det er ikke utenkelig at den likevel holder tett med orginalt turbotrykk. Skal du øke trykket så øker sannsynligheten med en bratt kurve....

 

Personig ville jeg minst sørget for å ha den nederste også intakt ved orginalt trykk med dette grenrøret, ved høyere trykk ville jeg ikke tatt sjansen på annet enn alle tre intakt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja grisepikk er vel bare og drite i, jeg tenkte også at siden den er så stiv og jeg har hatt den til planing at det ville gå greit..

 

Men hvordan er det og borre med motor i bilen? og få det rett da er jo nesten umulig, og hvor langt inn kan man borre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å bor et lite hull i midten(2,5-3mm) på biten som står igjen i toppen. varm opp rundt skruhullet i toppen. Slå inn en passlig torx-pipe (1/4") og vri forsiktig rundt. Har gjort det selv flere ganger og det har funket fint:) men vær tålmodig:) Om torx-pipa ryker kan du ta ut restene av den med en magnet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om du har riktig gjengetapp og bor så er dette en måte å få det ut på også.. men da må du borre i senter hvertfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda bedre/enklere er det å legge på perler med en MIG på stussen som står igjen, og til slutt sveise på en mutter e.l. Da kan du i de aller fleste tilfellene skru ut restene uten å skade en eneste gjenge!

Ellers kan du sette en hylse som passer i hullet i manifolden utenpå et bor som er endel mindre, så du treffer rett på. (sjekk at hullene virkelig er rett overfor hverandre først!)

Dybden må du nesten sjekke mot den nye bolten..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville vært forsiktig med å sette noe inni der som kan knekke...kan forværre problemet med å få ut restene!!

Hvis du får skrudd ut ên pinnebolt så kan du finne ut hvor dypt du kan borre ved å bruke skyvelæret i hullet.

Dersom du skal prøve uten å gjøre noe med det må du hvertfall ha den eksospakningen som henger-sammen og ikke de løse som er 1-og-1 på hvert utblås.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ny av den "hele" typen.. men jeg skal prøve og borre litt etterpå :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om det blir tett er det stor sannsynlighet at pakningen blåser ut når trykket økes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk en dor, syl el lign og slå på et spor midt på den knekte delen som sitter igjen hvis det går...så er du sikker på at du begynner å borre i midten.

Så begynner du med et lite bor.

Det finnes jo sånne bormaskiner eller hoder som er vinklet 90 grader for å komme til på trange steder...sikkert vanskelig å borre vinkelrett med men...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går for sveis når slik hender, kan til og med sveise på bolter som er knekt en cm nedi blokka. Finnest spesialelektroder(feks Magna 303 eller 307) til slik med retningsstyrende slagg. Putt nedi hullet og punkt oppå punkt oppå punkt oppå punkt....osv. Når du kommer høyt nok tar du gripex og skrur ut. Varmen fra sveising løser "alltid" bolten slik at det er lett å skru ut.

http://www.abema.no/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt offtopic her. men er det bolter med boltstyrke 12.9 som sitter der orginalt? jeg tenker litt sånn at når jeg skal på med no nytt så kan jeg like godt sette på det hvis det ikke er det org. så kanskje man slipper at de ryker.

 

og husk at det bare skal være 25 nm på disse boltene da. er nok en del som drar til så de ser mannen med ljåen før de gir seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.