Avkjøling av motor/turbo?

Anbefalte innlegg

setter en femmer på det er ett varmedeksel som står og rasler litt ett ellerannet sted jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig, eller jeg trur jeg vet hva det er. Glemte å feste en sånn skrue til et deksel nedi der, skal sjekke i morra. Håper det er det :=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var nedi bilen å tittet nå, fant muligens årsaken til skrangle lyden. Testa ikke, men regner med det er den. Det er montert DEFA alarm på bilen, og på førersiden, over radiatoren, så sitter det en sånn liten bryter ved panseret, når jeg lukker panseret så går bryteren sammen, og når jeg åpner panseret åpner bryteren seg, om dere skjønner. hehe.

Denne hadde jeg glemt å sette på igjen, den lå å slang oppi motor rommet på fører siden. Hehe.

 

Noen som vet hva denne er til?

Trudde den var der for at man ikke skulle kunne starte bilen mens panseret var oppe jeg, men den er tydeligvis ikke til det, ettersom den har ligget "åpen" i motorrommet. Altså så har den ikke vært lukket. Kan heller ikke ha noe med alarmen å gjøre vel? Ettersom alarmen skrur seg på som vanlig uansett om den har vært åpen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var nedi bilen å tittet nå, fant muligens årsaken til skrangle lyden. Testa ikke, men regner med det er den. Det er montert DEFA alarm på bilen, og på førersiden, over radiatoren, så sitter det en sånn liten bryter ved panseret, når jeg lukker panseret så går bryteren sammen, og når jeg åpner panseret åpner bryteren seg, om dere skjønner. hehe.

Denne hadde jeg glemt å sette på igjen, den lå å slang oppi motor rommet på fører siden. Hehe.

 

Noen som vet hva denne er til?

Trudde den var der for at man ikke skulle kunne starte bilen mens panseret var oppe jeg, men den er tydeligvis ikke til det, ettersom den har ligget "åpen" i motorrommet. Altså så har den ikke vært lukket. Kan heller ikke ha noe med alarmen å gjøre vel? Ettersom alarmen skrur seg på som vanlig uansett om den har vært åpen.

 

Den bryteren er for at, dersom noen røsker opp panseret ditt når bilen står parkert med alarm på, f.eks. for å kople ut alarmen, så skal alarmen gå av :) Bare å teste :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På MR2 Turboen jeg hadde, hadde jeg auto-setup-funksjon, da sjekket HKS timern selv temp på turbo og motor iht siste 30 mins kjøreøkt, og bestemte derav hvor lenge den skulle stå "Idle" før den gikk "offline"...den ble testet ut av TRS-autoteknikk til å være så langt presis som noensinne nødvendig, og den kostet 2000,- beste innvesteringen jeg noensinne har gjort på mine turbobiler, avansert sak som virkelig gjorde rettferdighet til navnet "turbotimer".

Hvem har vel tid til å sitte som en idiot utenfor Rema1000 og vente på en glødende turbo når ølsalget stenger om 5 min....

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem har vel tid til å sitte som en idiot utenfor Rema1000 og vente på en glødende turbo når ølsalget stenger om 5 min....

:)

 

Hehe, har en poeng der Petter:) Kjøp turbotimer folkens hvis ikke innkjøpet av øl er så stort at ni planlegger å drikke veldi lenge:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, kanskje man skal investere i en turbotimer ja. hehe, Noen som vet hvor disse kan kjøpes, evt monteres selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan monteres selv og koster helt ned til 200kr på ebay.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

200kr? er det noe tess da? Noen som vet om noen norsk sider hvor man får kjøpt slik? Bør ikke ha noe annet stæsj, kun timeren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skrangle lyden var der forsatt, etter å puttet hode oppi motor rommet virket det som lyden kommer ifra bakkant motor. Men ikke sikkert. Vanskelig å si, godt mulig lyden har vært der før. Men la merke til den igår, og kan ikke si jeg har hørt den der før

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange graders reduksjon tror du det er etter 1-2 minutter?

Absolutt ingenting, heller motsatt tror nå jeg.

 

Et par hundre grader reduksjon tipper jeg. Hvorfor skulle de bli varmere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vel ikke varmere når motoren ikke bruker turbo på tomgang=)

 

skrangle lyden var der forsatt, etter å puttet hode oppi motor rommet virket det som lyden kommer ifra bakkant motor. Men ikke sikkert. Vanskelig å si, godt mulig lyden har vært der før. Men la merke til den igår, og kan ikke si jeg har hørt den der før.

Noen som vet hva jeg kan sjekke??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et spørsmål.

 

Har vært i oslo idag, bor i sarpsborg.

På vei hjemover kjørte jeg litt variert, kanskje litt hardt innimellom.

Den siste tiden, ca 10min føre jeg var hjemme kjørte jeg pent. Og når jeg hadde kommet inn i garasjen, så lot jeg bilen stå i ca 5min føre jeg skrudde av motoren.

 

Burde jeg latt den stått lenger? iogmed at jeg har kjørt et stykke? Eller er det mere enn nok??

Tenkte med tanke på avkjøling av turbo, osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 min var da voldsomt spør du meg, plenty om du bare tøffa hjem siste biten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så den burde ikke stått så lenge som 5min? Kjørte rolig hjem siste biten, kjørte i ca 20km/t den siste biten, pga 30 Sone oppi gatene har. hehe. Kjørte vel pent i 4-5min ihvertfall, føre jeg parkerte den å lot den stå på tomgang i 5min.

 

Så det holder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

holder mer en nok. jeg kjører pent et par km før jeg når målet og stopper bilen med en gang. aldri hatt noen problemer med det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du putre-kjører såpass lenge før du stopper hadde jeg bare satt den i fri og latt den gå den tiden det tar å samle sammen det du evt skal ha med deg utav bilen før du stopper maskina. Det pleier jeg gjøre. Stappe snusdåse, lommebok, osv i lommer og så kutter jeg tenninga :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, okay. Da satser jeg på at det holder da, flere som mener det samme?

 

Jeg kjørte rolig i ca 5min, i ca 20km/t. Kom frem til garasjen, rygga inn, lot bilen stå 5min, mens jeg da ryddet ut av bilen. Så stoppet jeg den.

Da har jeg kjørt helt ifra oslo til sarpsborg. Så det er altså mere enn nok å la den stå å gå kun 5min, etter en så lang tur?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, okay. Da satser jeg på at det holder da, flere som mener det samme?

 

Jeg kjørte rolig i ca 5min, i ca 20km/t. Kom frem til garasjen, rygga inn, lot bilen stå 5min, mens jeg da ryddet ut av bilen. Så stoppet jeg den.

Da har jeg kjørt helt ifra oslo til sarpsborg. Så det er altså mere enn nok å la den stå å gå kun 5min, etter en så lang tur?

 

Er vell helt det samme hvor langt du har kjørt... Motoren legger seg på stabil temp, men om du har kjørt hardt presser du tempraturen litt opp (på turbo blir det ganske mye). Visst du da kutter all kjøling plutselig fortsetter temprtaturen og stige og det kan/ vill ha uheldige konsekvenser. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 minutter hørtes mere enn lenge nok ut, ved banekjøring med min gamle MR2 Turbo lot jeg den stå å bakke i 3 minutter da turbotimern mente dette var optimalt.

Så jeg tror at du er langt innenfor sikkerhetsmarginen for å la turbosystemet "roe ned"...

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, så det er altså ikke noe problem å kjøre ifra oslo til sarpsborg.. Og kun kjøre pent 4-5min, for så å la den stå å gå i ca 5min i garasjen føre jeg slår av motoren.

 

De fleste her inne sier det holder, så da stoler man på det =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det var slik at en original turbobil hadde trengt å kjøle seg ned hadde man nok sett mange flere havarier rundtom. Tviler på at en normal kjøretur på tilsvarende lengde med en chippa en tar noe særlig skade heller, du ender jo gjerne opp med å kjøre rolig siste biten fram dit du skal uansett... Dette er nok mer aktuelt for blodtrimmede biler...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det var slik at en original turbobil hadde trengt å kjøle seg ned hadde man nok sett mange flere havarier rundtom. Tviler på at en normal kjøretur på tilsvarende lengde med en chippa en tar noe særlig skade heller, du ender jo gjerne opp med å kjøre rolig siste biten fram dit du skal uansett... Dette er nok mer aktuelt for blodtrimmede biler...

 

110% enig. Hvermannsen trenger ikke bry seg om dette.

Spørr en germaner som ligger i 250 km/t på autobahn, om han gidder det som nevnes her..............

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det var slik at en original turbobil hadde trengt å kjøle seg ned hadde man nok sett mange flere havarier rundtom. Tviler på at en normal kjøretur på tilsvarende lengde med en chippa en tar noe særlig skade heller, du ender jo gjerne opp med å kjøre rolig siste biten fram dit du skal uansett... Dette er nok mer aktuelt for blodtrimmede biler...

 

Dette handler ikke om at biler haverer i "fleng". Det handler om å ta vare på tingene. Det er liten tvil om at motoren/turbo vill vare mye lenger visst man gir den riktig stell. Selvfølgelig er trimmede biler mer utsatt, men ALLE maskiner/motorer har godt av nedkjøling før man slår de av. Turbobiler er mer utsatt for turbo blir så "hinsidig" varme, har man kjørt hardt en bil uten turbo er det også bare "godt" for bilen og la seg avkjøle. Skjønner meg ikke på folk (ikke til deg :)) som kan polere bilen 15 ganger i året men ikke tar hensyn til noe så banalt. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På jobben har vi tungt maskineri og har rutine på å la de kjøle seg ned til 90C(+30sek)/rundt 5 min ved hard kjøring og 30 sek ved normal kjøring. Av vane så gjør jeg også dette på min private. Kan vel ganske greit sammenlignes med kroppen da f.eks. det er veldig lurt å jogge rolig ned hvis man har hatt en intens joggetur for å slippe at man stivner helt. Forskjellen her er at kroppen fikser seg selv, det gjør ikke bilen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.