Avkjøling av motor/turbo?

Anbefalte innlegg

Hei sann.

 

Hørte en kamerat si istad at han anbefaller å la bilen stå å gå litt etter å ha vært ute å kjørt. For at turbo`n skal få smøring og kjøling eller hva han snakket om. Dette var litt viktig føre man skrudde av motoren. Noen som vet noe mere om dette? Gjør dere det?

Lar dere bilen stå å gå en stund føre dere skrur av motoren?

 

Lasse Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har man kjørt hardt så blir turboen varmere enn ved vanlig kjøring eller tomgang. Står noe a la det du beskriver i instruksjonsbøkene på turbobiler.

 

Jeg kjører alltid pent det siste minuttet før stans.

 

Grunnen er at jeg ønsker å unngå feks:

- kokset olje ifm lageret på akselen

- overopphetet aksel eller lager

- eventuelle andre potensielle problemer som feks sprekkdannelser i godset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lar alltid bilen stå å gå ca 3-5min på tomgang føre jeg stopper motoren jeg. Er ikke det noe ala det samme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lar alltid bilen stå å gå ca 3-5min på tomgang føre jeg stopper motoren jeg. Er ikke det noe ala det samme?

 

Ja:) Du trenger bare gjøre det når du har hardtkjørt endel, trenger ikke det når man bare har vært på butikken eller kjørt "normalt".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gjør det samme selv om jeg ikke har turbo! ;)

gjelder alle motorer.. husker mopeden en gang gikk skeis pga jeg lot den kjøle seg ned etter å ha hatt den på 10k rpm :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ett drag opp en bakke med en org 1,8t så gløder turbo:) det værste på den motoren i allefall med å stoppe rett etter et greit pådrag er at turbo/manifoil er så varm at oljetilførselsrøret rett over manifoilen blir veldig varm og kan kokse olja som blir liggende inni der når motor er stoppet, som over tid fører til turbo ras grunnet manglende smøring siden røret er nesten tett:) Standard 1,8t feil:) Anbefales å la den stå i noen min på tomgang ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg gjort riktig jeg da. Lar bilen alltid stå mellom 3-5min på tomgang å gå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter en liten kjøre tur istad, med et par gasspådrag, lot jeg bilen stå ca 5min når jeg kom hjem jeg, føre jeg slo av motoren. Holder det med 3-4min, eller bør den stå lenger? Ved f.eks vanlig kjøring, med noen gasspådrag?? ;)

 

Når jeg skrudde motoren av istad da, så bråstoppa motorlyden, har ikke lagt merke til åssen den har vært før, men det er kanskje normalt? Stoppa lissom å gå tvert, da jeg vrei om nøkkelen for å stoppe motoren.

Altså at den ikke drar rundt så mange ganger etter man har vridd om nøkkelen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder mer enn nok med rundt 3-4 min om du har kjørt ganske hardt, ved vanlig kjøring så trenger du ikke å la den gå så veldig lenge. 30-60sek bare for å "vedlikeholde" tror jeg holder i massevis. Gjorde dette når jeg hadde turbo-bil.

 

Men jeg passa nesten alltid på å kjøre rolig før jeg satt den fra meg, tror dette har veldig mye å si også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, takk så mye for tips =) Skal huske dette neste gang jeg skal parkere bilen. =)

 

 

men når jeg skrudde motoren av istad da, så bråstoppa motorlyden, har ikke lagt merke til åssen den har vært før, men det er kanskje normalt? Stoppa lissom å gå tvert, da jeg vrei om nøkkelen for å stoppe motoren.

Altså at den ikke drar rundt så mange ganger etter man har vridd om nøkkelen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, takk så mye for tips =) Skal huske dette neste gang jeg skal parkere bilen. =)

 

 

men når jeg skrudde motoren av istad da, så bråstoppa motorlyden, har ikke lagt merke til åssen den har vært før, men det er kanskje normalt? Stoppa lissom å gå tvert, da jeg vrei om nøkkelen for å stoppe motoren.

Altså at den ikke drar rundt så mange ganger etter man har vridd om nøkkelen?

 

Det siste der kan jeg ikke helt svare på, vanskelig å si hva det er når man ikke hører det med egne ører... Virker ikke ut som om det er noe farlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lenge leve oppfinnelsen turbotimer...

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turbotimer? hva er det? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turbotimer? hva er det? :P

 

En turbotimer kan du stille inn slik at selv om du vrir om nøkkelen, går ut av bilen og låser . Vill enda bilen gå i angitt tid.. Dette for at du ska slippe sitte i bilen vente mens den står på tomgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører alltid pent uansett jeg. :P

Men står alltid i ca. 1 minutt på tomgang for å kjøle ned turboer ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kjenning av meg med 1.8TQ kjørte bilen hardt, et godt stykke. På en varm sommerdag var turbo totalt rødglødene :P Han lokka opp pansret, og lot bilen stå å gå på tomgang i ca 10 minuttet til turbo fikk normal farge igjen.

Det mange mange gjør er å slå bilen rett av etter hardkjøring, og da kan olja kokse, og du får større skjange for å få turbo havari.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt sånn off topic, men har fått lagt de nye dekka mine over på sommerfelgen. Og når jeg nå skulle skru den på, så sitter jeg med KUN EN plast ring, da mener jeg den ringen som sitter inni felgen. Noen som vet hva den heter? Sånn plast ring man setter inni felgen, med den inni felgen så sitter felgen akkurat på bilen.

Hva heter den ringen? Og hvor får jeg kjøpt denne?

Veldig hypp på å få satt på sommer felgene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sentereringsring heter det. Ebay har sånt, samt en del dekk/felg-forhandlere vil jeg tro :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører alltid pent uansett jeg. :P

Men står alltid i ca. 1 minutt på tomgang for å kjøle ned turboer ja.

 

Hvor mange graders reduksjon tror du det er etter 1-2 minutter?

Absolutt ingenting, heller motsatt tror nå jeg.

 

Tviler på om dette har noe som helst betydning her på berget, bare følg trafikken i Norge, og man kommer knapt over 80 km/t.

Tror nok bilen og turboen er laget for å brukes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, takk så mye for tips =) Skal huske dette neste gang jeg skal parkere bilen. =)

 

 

men når jeg skrudde motoren av istad da, så bråstoppa motorlyden, har ikke lagt merke til åssen den har vært før, men det er kanskje normalt? Stoppa lissom å gå tvert, da jeg vrei om nøkkelen for å stoppe motoren.

Altså at den ikke drar rundt så mange ganger etter man har vridd om nøkkelen?

 

Prøvd å starte den etterpå? er somregel i stopp øyeblikket at registerreimer ryker, bare det jeg tenkte på:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sånn kan en turbo se ut etter litt kjøring..

 

attachment.php?attachmentid=31806&d=1137

 

er vel ikke så lurt å slå av motoren når den er slik kan jeg tru:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke prøvd å starte den ennå. men registerreim er byttet for bare noen km sider.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde kansje prøvd å starte alikevel jeg for å være sikker:) Men det er meg, bare for å ha fått tanken ut av hodet om det var min bil hehe:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mange forslag. Støtter meg til at det er smart å kjøre pent den siste km da for man kjølt ned bremser og. lar den gå 1-2min (sikkert nærmere 1min enn to) Men er det 10min som må til så kan jeg si at dette praktiserer jeg aldri. Vet ikke åssen det er på andre biler men s4 c4 har en "after run" funksjon som også vil hjelpe til. På turbo-timern på alarmen jeg har kjøpt( ikke fått installert den ennå) har man valget mellom 3 og 6min. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki, idag virker ihvertfall bilen bra. Etter alle stopp jeg har hatt idag har jeg latt bilen gå mellom 2-4min føre jeg har stoppet motoren. Kjørte rolig også den siste tiden føre jeg stoppet.

 

Men en annen ting, slenger det inn her å jeg. Istad når jeg parkerte, hørte det også igår egentlig, på fører siden, helt nede vet frontlykta, synes at det er en lyd der jeg ikke har hørt før, høres ut som en, hmm ja hva skal jeg si, hvis man tar en bolt, trer på en skive, og en mutter, og lar skiva henge løst, da skrangler det litt i den lissom, akkurat den lyden synes jeg at jeg hører fremmider. Noen som har forslag til hva det kan være? Tittet ikke så nøye rundt nedi motorrommet idag, men tenkte å se nærmere på det i morra. Noen som har noen forslag til hva det kan være?

 

Det kom etter jeg byttet kjølevæske igår, TRUR JEG! Ikke sikker, men når jeg byttet det, skylte jeg også igjennom radiatoren, og idet jeg skylla igjennom den, så hørte jeg lissom den lyden igjen, er det noen kuler eller noe sånt som kan være i radiatoren, som lager den lyden? Jeg vet ikke åssen radiatorer er bygd opp jeg, men bare en teori, at det kan være noe sånt?? Radiatoren er ganske ny, kjøpt på veng.

Men godt mulig det ikke har noe med radiatoren i hele tatt..

 

Håper noen kan hjelpe meg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.