justerbar motstand/resistor til kjølevifte?

Anbefalte innlegg

Har en 500W kjølevifte på Audi 100'n som kun går på full guffe når den først går, noe som er ganske ofte i denne varmen. dere som har denne vet hvor sykt denne blåser og ikke minst bråker. føler det blir litt overkill å ha den å fullt hver gang den skal gå.

 

En på 034 forumet har tatt livet av 2 slike vifter, ved att de starter fra null til full guffe, akslingen river seg rett å slett løs fra selve plastikken pga momentet som oppstår når vifta sparker igang fra stillestående til maks. så jeg tenkte å være føre var, og montere en motstand. orginalt er det egentlig 3 trinn på denne vifta.

 

men er det en justerbar mostand å få tak som jeg f.eks kan ha en vribryter på inne i bilen? noen tips/link til noe slikt?

 

På forhånd takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 500W kjølevifte på Audi 100'n som kun går på full guffe når den først går, noe som er ganske ofte i denne varmen. dere som har denne vet hvor sykt denne blåser og ikke minst bråker. føler det blir litt overkill å ha den å fullt hver gang den skal gå.

 

En på 034 forumet har tatt livet av 2 slike vifter, ved att de starter fra null til full guffe, akslingen river seg rett å slett løs fra selve plastikken pga momentet som oppstår når vifta sparker igang fra stillestående til maks. så jeg tenkte å være føre var, og montere en motstand. orginalt er det egentlig 3 trinn på denne vifta.

 

men er det en justerbar mostand å få tak som jeg f.eks kan ha en vribryter på inne i bilen? noen tips/link til noe slikt?

 

På forhånd takk :)

 

Tre-trinns kjøleviften skal vel slå inn på 98/105 grader, og første trinn brukes når klimaanlegget er i drift. Hvorfor ikke bare ordne dette? Det må være mye enklere og billigere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motstanden i vifta de er ca 0.4 ohm (bereghner grovt utifra 14,4V, 500w og 35A)

 

Om du skal ha en motstand i serie på denne så snakker vi en effektmotstand av typen dyr desverre.. Hvordan ser dette ut orginalt? Hadde en type 44 for mange år siden så spør bare for at jeg er nysgjerrig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tre-trinns kjøleviften skal vel slå inn på 98/105 grader, og første trinn brukes når klimaanlegget er i drift. Hvorfor ikke bare ordne dette? Det må være mye enklere og billigere

 

AC har jeg ikke. men jeg kan vel kjøpe den orginale formotstanden å bruke trinn 2 og 3.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om noen vet hvordan det skal kobles for å fungere som normalt, vil jeg også gjerne vite det.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.