Hjelp! 3b vil ikke starte annet enn i nødmodus

Anbefalte innlegg

I dag tidlig startet jeg bilen som normalt og bilen sto en halvtime for å varme seg opp som vanlig. Når jeg sto å knytte skoa mine for å reise hørte jeg at bilen plutselig stoppa. Jeg gikk ut og prøvde å starte den igjen og den startet men stoppet igjen med en gang. Etter ca. 1000 forsøk dro jeg ut kontakten på lmm`n og bilen startet og gikk med en gang. Jeg kjørte innom et verksted og fik lest av feilkoder og jeg hadde stort sett alle som gikk an å få!! Etter å ha slettet dem satte jeg på kontakten igjen og prøvde å starte men med samme resultat. Leste ut feilkoder igjen og hadde da bare 1: max ladetrykk overskredet. Slettet den igjen og leste ut koder uten å ha startet bilen, samme koden dukket opp igjen. Han på verkstedet mente det da var "den saken som registrerer ladetrykket som har hengt seg opp på max" Det skulle vel bety at mapsensoren min er gåen det eller?? Jeg er veldig åpen for forslag her for jeg har ikke lyst til å kjøre rundt i en bil som går som ei bøtte møkk!! Bilen har fortsatt rs2 turbo, diger eksos og åpent filter, ellers orginal altså ikke chippet. Takknemlig for innspill, også synsing ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du har orginal magnetventil, bytt den. Koster ca 700kr og er/bør være lagervare. :D Hvis du har justerbar boostventil, skru ned trykket litt.. :)

 

Det er akkurat samme feilen jeg fikk på tdi'en min. Enten treighet i turbo/wg som gjør at den ikke greier å justere trykket, eller gåen magnetventil. Hos meg var det den siste, og det er også mest vanlig.

 

Gudd løkk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det nå skulle vise seg å være magnetventilen, vil det ikke da lønne seg å bytte til en justerbar boostventil i og med at jeg snart skal slenge en pose maarud under hanskerommet? : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja.. de fleste tuner med orginal ventil. :) Den gir nemlig en litt morsom motor-karakteristikk, sykt med moment rundt 3-3500rpm. Men så er det jo det som tar livet av rådene i 3b'en da. Bytter du til regulerbar, justerer du selv trykket, og vil da få et jevnere trykk også.

 

Smaken er som baken, jeg kommer til å kjøre orginalt neste gang også. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det nå skulle vise seg å være magnetventilen, vil det ikke da lønne seg å bytte til en justerbar boostventil i og med at jeg snart skal slenge en pose maarud under hanskerommet? : smil :

 

Terje: er magnetventilen din gåen,så skift til den orginale. koster 550kr ink rabatt hos møller. Billig og sikker løsning. Kjørte først med turbo xs boostcontroll på min etter magnetventil havari. Justerte på 1.5 for å være sikker. Fungerte sånn ca. normalt ved "normal" kjøring. Men ved testkjøring av nyturbo (seff etter innkjøring) så gikk bilen urent og fikk ikke noe til å stemme. Du må jo uansett ha magnetventilen koblet til slik at bilen ikke går i nødmodus. Fikk ikke til å justere riktig jeg,men vet andre har fått det til med 3b motoren. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for gode innspill. Sjekket med Møller nå og det var en på lager i oslo. 559 kroner + mva. Hvis det viser seg å være den bestilles den på mandag. Hvordan sjekker jeg om det er den? ( og da går jeg utifra at den ikke ser ut som din gjorde Bjørn Tore : haha : )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for gode innspill. Sjekket med Møller nå og det var en på lager i oslo. 559 kroner + mva. Hvis det viser seg å være den bestilles den på mandag. Hvordan sjekker jeg om det er den? ( og da går jeg utifra at den ikke ser ut som din gjorde Bjørn Tore : haha : )

 

: smil :

 

Ta den ut og koble til 12V. Du hører om den klikker eller ei. Min klikket ikke akkurat :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mansnetventilen som registrer turbo trukket på rs2en??

Trudde den bare regulerte det : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mansnetventilen som registrer turbo trukket på rs2en??

Trudde den bare regulerte det : eek :

Neida, du har helt rett, den registrere ikke men regulerer ja. Men hvis min har hengt seg opp sender den signaler til hjernen om at jeg har max turbotrykk++ hele tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt rett Terje. :D

 

Det er map-sensoren som registrerer trykket, og som så sender beskjed til ventilen om å åpne. Dersom ventilen er defekt, regulerer den ikke trykket og du vil faktisk få max trykk hele tiden. :) Ikke helt sunt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt rett Terje. :D

 

Det er map-sensoren som registrerer trykket, og som så sender beskjed til ventilen om å åpne. Dersom ventilen er defekt, regulerer den ikke trykket og du vil faktisk få max trykk hele tiden. :) Ikke helt sunt..

 

Men vil han ha max trykk uten å starte motoren??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morroklumpen? ;)

 

Nei, selvfølgelig ikke.. Min var defekt, men ikke død. Den reagerte bare for seint, så jeg fikk opp feilkode kun etter kjøring. Vet ikke hvordan det var med Terje det..

 

På 3b motoren kan det jo være at den starter i nødmodus dersom feilkoden ligger lagret.. hvem vet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da, etter noen kveldstimer i går ( takk igjen Tobben : ja : ), går bilen som den skal igjen, ihvertfall nesten... Vi byttet............(trommevirvel).........mapsensor. Magnetventilen virket som den skulle men etter bytte til ny 250kpa map gikk bilen normalt igjen. Jeg passet samtidig som jeg var der inne på å bytte ut det gamle potetgullet som lå der men nytt friskt Kims punching paprika : cool : Men ingen glede uten skår.. Turboen spinner opp kjempefort og bilen går bra opp til 1,2-1,3 men lader lett 1,5-1,6. Skåret er at over 4000 rpm er det ikke mye moro: det blaffrer i eksosen og hvis jeg tyner den slår det av og til tilbake i luftfiltere. Altså samme problemene jeg har hatt før, bare med høyere trykk nå : bh : Vi prøvde å bytte hjerner og resultatet ble som følger: Tobbens bil med min hjerne gikk omtrent som med hans. Min bil med hans hjerne gikk "seigt" med max ladetrykk på 1,2, ingen ketchupeffekt. Min bil med min hjerne, ketchupeffekt i 3 sek. før noe begynner å tulle. En gammel ide om å bytte til justerbar boostcontroller blusset opp igjen (det sitter på den andre bilen) Men først spør jeg dere nok en gang, hva kan være feil?? Det virker som om den får for lite bensin.. eller for mye... eller... eller... :confused:: hjelp : Jeg tar som vanlig imot alle tips med glede, også synsing :jegtarn:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

... :confused:: hjelp : Jeg tar som vanlig imot alle tips med glede, også synsing :jegtarn:

 

Dette var jo ikke bra Terje. Får du tenningsbank over 4000? Kjørt diagnose med vag-com? Hadde samme prob på min,men da var O2 sensor og magnetventil fucked up.. : bh : Bensinpumpa har vel egentlig ikke noe med dette å gjøre eller. Bensintrykksreg kan du jo prøve å bytte vis du har en tilsvarende liggende. Trykktestet WG? Har ikke vært bestandig enkelt feilsøke slike ting for min sin del. Men satser på at det ordner seg kjapt for deg! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du tenningsbank over 4000? Kjørt diagnose med vag-com? Bensinpumpa har vel egentlig ikke noe med dette å gjøre eller. Bensintrykksreg kan du jo prøve å bytte vis du har en tilsvarende liggende. Trykktestet WG?

Jeg gjør det sånn jeg ;) . Også svarer jeg på spørsmålene hvis noen har noen flere tips...

Tendenser til bank men da langt oppe, godt over 5000. Skal prøve å få lest ut og slettet feilkoder i dag, har ikke tilgang til vagcom men til et sånt derre multiapparat uten pc :o . Kjører med k-jet bensinpumpe så den gir ihvertfall nok suppe med høyt nok trykk. Neste alternativ er jo da regulatoren men det eneste jeg har å prøve med selv er en 5 bar bosh motorsportsak som jeg kjøpte for en tid tilbake. Problemet er at den ligger i Horten : bh : Trykktesta heile innsugsbiten i går etter første prøveturen og det var (etter litt bytting av slanger og klemmer ;) ) pottetett.

Veldig glad og takknemlig for alle innspill for selv om jeg har gjort en del kan det være noe skikkelig banalt som ligger til grunn. Keep it coming : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var feilkoden avlest og det er ikke en skrivefeil, det var faktisk bare 1. Tomgangsregulatoren. Enten til jord eller brudd. Men bilen går jo fint på tomgang. 800-1000rpm og ikkeno` jaging. Merka også når jeg kjørte at hvis jeg gir på og så slipper gassen før buldringa i eksosen begynner (altså før jeg får maxtrykk) kommer det et lite blapp i potta. Det er også som om det er motstand over 4000rpm. Slipper jeg opp gassen litt akselererer bilen. Jeg kan mao få bilen opp både på turtall og hastighet så lenge jeg holder meg under 1-1,2 bar ladetrykk. Det er egentlig ikke noe trykk i bilen. Testa å ta av kontakta på magnetventilen og da gikk bilen helt jevnt med 0,4-0,5 som max trykk, var nesten som å kjøre en litt slapp sugemotor siden det ikke var noe tegn til stopp i turtall eller motstand av noe slag da. Jeg har egentlig ingen nye spørsmål. Dette er bare ment som en tileggsinformasjon for at noen kanskje gjennekjenner noen symptomer og dermed kan gi meg et tips....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ut fra at du har sjekket at ventiltiming er i orden? Bilen kan bli veldig snål med feil 'åpningstider'..

Bare en idé..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eh.... nei.... hvordan gjør jeg det?? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er chippet tilpasset RS2 turbo? (og evt andre hardware endringer)

Har du prøvd og byttelåne luftmassemåler med en annen 20VT?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chipet er laget til 3b motor med rs2 turbo, manifold og intercooler. Jeg har så langt bare turboen men det skulle vel ikke gjøre så stor forskjell? Dessuten hadde jeg samme problemet med at bilen "stanget i mot" på rundt 4000 før jeg byttet chip også. Da koblet jeg på en måler for å måle bensintrykket og med den innkoblet gikk bilen normalt. Når jeg tok den av igjen gikk bilen fortsatt normalt helt til jeg byttet chipene :confused: Skal prøve å koble på den igjen rett over helga så kanskje bilen healer seg selv igjen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.