Blårøyk ved ned bremsing på gir

Anbefalte innlegg

Opplever at bilen har begynt å ryke veldig når den blir bremset på girene over litt lengre nedover bakker, motor har gått 16000k etter komplett overhalling.

 

Har hatt for trang veivhus ventilasjon til catch tank men har koblet denne nå direkte til turbo slik den er orginal. Bilen er tunet godt og kjører på 1,9 - 2,0 Bar i ladetrykk. Turbo har gått 30000k. Det er ingen antydning til røyk ved pådrag, normalkjøring eller tomgangskjøring over tid.

 

Er det noen som kan si meg hvor jeg burde begynne å feilsøke.

 

Kai

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ventiltetninger?

når du motorbremser slik så blir vel oljen mer trykkfør rundt tetningene om jeg har fortstått det rett.

jeg har iallefall slike symtomer på golfen min, men itillegg og ved lengre tomgangskjøring.

ingen vann i olje eller olje i vann. men forbruket på olje er det. minimalt dog.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres veldig ut som ventiltetninger... Jeg har blåst mine tetninger pga tett veivhus ventilasjon så da var det bare å bytte igjen... Fikset du veivhusventilasjonen før eller etter overhalingen?

 

Kjedelig å måtte av med toppen igjen, men det er bare å hive seg i det...;)

 

Tommy

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også verr stempelringer, hadde samme symptomer på en annen bil og da var det stempelringene;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også verr stempelringer, hadde samme symptomer på en annen bil og da var det stempelringene;)

 

men da er det større sjans for at du har blårøyk oftere enn bare i girbrems eller tomgangskjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres veldig ut som ventiltetninger... Jeg har blåst mine tetninger pga tett veivhus ventilasjon så da var det bare å bytte igjen... Fikset du veivhusventilasjonen før eller etter overhalingen?

 

Kjedelig å måtte av med toppen igjen, men det er bare å hive seg i det...;)

 

Tommy

 

Fikset veivhusventilasjonen en stund etter overhalling, så da er det mest sansynelig at det er dem som har gått. Hva med ventilstyringene, de ble målt av han som overhalte toppen og han sa de var bra.?

Går ventiltettningene så fort når en kjører på med ekstra ladetrykk og trang veivhusventilasjon?

 

Takk for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men da er det større sjans for at du har blårøyk oftere enn bare i girbrems eller tomgangskjøring.

 

Hei!

Alt er nytt og bilen er ikke blitt herjet med, kun raske pådrag for så roe det hele ned igjen. Utrolig kjipt når en har kostet på motor og div. over 100.000,-

 

Takk for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har mest trua på ventiltetninger, fordi:

Du renner uten pådrag, og det er vakum inni sylindere, motoren må suge inn luft og da suges trolig lufta via ventiltetningene.

 

En rask måte for å sjekke om det er stempelringene er å sjekke om det er luft trykk opp av peilepinnen eller oljepåfylling.

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At det ryker under motorbrems eller spesielt akkurat i det man gir på igjen etter å ha motorbremset er helt typisk for ventiltetninger. Det høye undertrykket "suger" olje ned forbi ventiltetningene om disse er litt smådårlige.

 

Jeg hadde tendensen på bilen min, men det forsvant av en eller annen grunn etter å ha skiftet olje. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bensiner det er snakk om her siden den har godt opp mot 2bar ladetrykk?

Kan jo vere turboen og vel, men siden den kun har gått 30 000km så er det litt rart siden den ikkje er herja med!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bensiner det er snakk om her siden den har godt opp mot 2bar ladetrykk?

Kan jo vere turboen og vel, men siden den kun har gått 30 000km så er det litt rart siden den ikkje er herja med!

Kjører på E85, mappet av Jonus. Turbo har ingen slakk ut og inn, har byttet olje og virker ikke som den var så happy for den heller. Royal Purple?

 

Takk for svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At det ryker under motorbrems eller spesielt akkurat i det man gir på igjen etter å ha motorbremset er helt typisk for ventiltetninger. Det høye undertrykket "suger" olje ned forbi ventiltetningene om disse er litt smådårlige.

 

Jeg hadde tendensen på bilen min, men det forsvant av en eller annen grunn etter å ha skiftet olje. :)

 

Det er kun ved motorbrems, ingen ting ved pådrag. Har også byttet olje og virker ikke som den var noe glad i denne. Skal bytte olje igjen for så evt. bytte av ventil tetninger.

 

Takk for svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har mest trua på ventiltetninger, fordi:

Du renner uten pådrag, og det er vakum inni sylindere, motoren må suge inn luft og da suges trolig lufta via ventiltetningene.

 

En rask måte for å sjekke om det er stempelringene er å sjekke om det er luft trykk opp av peilepinnen eller oljepåfylling.

 

Lykke til!

 

Ikke noe trykk ut av peilepinnen eller påfyllings lukket.

Takk for svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også legge til at oljen som jeg så blårøyk etter motorbrems av var av ukjent type, da det var den som var på bilen da jeg kjøpte den. Denne oljen var gammel og velbrukt. Skiftet til vanlig 5W-40 og har ikke sett noe blått ennå. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.