Anbefalte innlegg

Enkelt spørsmål

Hvilken Biltema fungerer best på Audi A3?

Har en stk 1.8T og en stk 1.6

har søkt, men kommer litt mange tråder med mye svada og diskusjoner om alt mulig anna rart.

*edit* motorolje det er snakk om.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vurdert det samme på min AGU motor, finner ingen med direkte erfaringer ifrå dette.

Men vil jo tru at både den 5w40 og 5w50 fullsyntetiske olja vil fungere!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

5w40 du skal bruke men aller helst ska du unngå biltema olje, hugser ikkje kofor men prøv å unngå det vertfall!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

5w40 du skal bruke men aller helst ska du unngå biltema olje, hugser ikkje kofor men prøv å unngå det vertfall!

Hvorfor skal du "aller helst" unngå olje fra Biltema?

Jeg har brukt olje derfra i alle år og aldri hatt problemer.

Er dette noe du har hørt fra onkelen til faren til en kamerat til naboen din som mente han hadde veldig god greie på ting fordi han jobbet på bilverksted under krigen eller noe slikt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig med Dag her har også brukt det i flere år, aldri noe problem. Bruker det på andre og tredje bilen og MC. Har ikke turt å bruke det på trim ennå, men det er kun for at det blir for enkelt å skylde på det visst noe skulle gå galt. Har en kompis som jobber som siv ing på slagentangen og de hadde et lab forsøk på biloljer, det han sa til meg er at de er 97% like, kun noen få tilsetningstoffer som er forskjellig. Om de 3% er et "heksemiddel" for bli opp til hver enkelt å bedømme. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe...

Regnet med at det kom en advarsel mot navnet, men ingen begrunnelse.

Var jo en gang en større test, hvor de sjekket koksing, avleiring, smøreegenskaper osv osv.

Var jo biltema sin som kom best ut i testen, og der var det mange "bedre" merker med.

(så nei, har ikke noe problem å bruke BT sin olje, og heller bytte ofte, enn å kjøpe 6 ganger så dyr olje, og ikke ta seg råd til å bytte ofte).

Ang biltema oljen:

BILTEMAOLJE

Innlegg Per H 26 Apr 2010, 22:35

Biltemaolje, er nå ikke fra Statoil lenger. Etter at Statoil lubricants ,la ned Fagerstrand, og produserer all smøreolje i fabrikken Statoil i Nyneshavn, har de ikke kapasitet for storkunden Biltema lenger.

Biltema får nå oljen ferdig embalert til personbil ,

fra Englands største uavhengige smøreoljeblander Carlube.

Så da er nok den testen ikke relevant lengre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema-oljen tilfredsstiller alle relevante krav og jeg ser ingen grunn til ikke å kunne bruke den. Dessuten er det mye bedre å bruke en rimeligere (men fremdeles helsyntetisk) olje og skifte den litt oftere enn å kjøre lengst mulig på en dyr olje. Derimot hadde jeg holdt meg til originalt eller tilsvarende oljefilter, da det ofte er ganske store forskjeller mellom forskjellige filterprodusenter. Uansett koster ikke filteret stort på Møller. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor skal du "aller helst" unngå olje fra Biltema?

Jeg har brukt olje derfra i alle år og aldri hatt problemer.

Er dette noe du har hørt fra onkelen til faren til en kamerat til naboen din som mente han hadde veldig god greie på ting fordi han jobbet på bilverksted under krigen eller noe slikt?

Det er det eg har hørt, trur det var noko med at det var noko stoff i oljen som ikkje er godt for motoren: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er det eg har hørt, trur det var noko med at det var noko stoff i oljen som ikkje er godt for motoren: klø :

Det er det som oftest er problemet til Biltema, siden de selger alt så billig er det ingen som tror det kan være noe kvalitet idet. Og som regel er det alltid en som har hørt av en som fikk noe problemer, som ikke var oljerelaterte men men.. Men når oljen blir tappet på samme sted og har samme spekk ser jeg ingen problemer. Men tror personlig det er veldig, veldig vanskelig å få en "trimmer/tuner" til å benytte seg av den, men de har til gjengjeld dyr olje billig. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det 5w50 eller 5w40 som passer mine a3'er best?

brukes kun til normal familietransport og pendling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker for noen år siden at det noen er inne som påstod at biltemaoljen kunne gi endel avleiringer i toppen osv , men etter å ha kjørt 100.000km med biltemaolje på den gamle Passaten min 1.9TD , så kunne iallefall ikke jeg se noe galt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hørte med bilmekanikeren jeg kjenner at den er grei den oljen fra biltema, han nevnte samtidig at oljen måtte bytte oftere enn "dyrere" olje.

Han ga meg eks: Mobil 1 oljen er laget for 15 000km, mens biltema sin ville han ikke brukt lengre enn 5000km.

Om han har rett eller ikke har ikke jeg noe formening eller kvalifikasjoner til å mene noe om.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en *vanvittig* fortjeneste på oljer av kjente merker. Selvfølgelig vil alle som selger noe sånt og har 100-150% påslag prøve å finne på mest mulig galt med olje fra Biltema, Felleskjøpet og lignende slik at folk blir skremt til å kjøpe de overprisede oljene de selv selger. Jeg ville ihvertfall ikke kjørt tre ganger så langt på en dyr olje som på en billig, derimot har man med den billige oljen råd til å skifte dobbelt så ofte som med den dyre. Kjører heller 7500 km på Biltema enn 15000 på Mobil 1, men ikke fordi jeg tror Biltema-oljen er noe dårligere, men fordi så lite som jeg kjører er 7500 passe, da det blir omtrent hver 9. måned.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå finnes det billigere olje enn Biltema sin også, og sikkert med samme specs.

De hører man jo aldri noe om.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du mener at Biltema tilsetter et stoff i oljen sin for at motoren skal havarere? : haha :

Give me a break : bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

i følge naboen min som jobber med olje(ikke plattform;)) er/var oljen fra statoil.. dvs oljen som ikke gikk igjennom kvalitetskrava de hadde ble solgt til biltema...

Om det stemmer vet jeg ingen ting om :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere ubekreftede "rykter" her enn i en kvinnelig syklubb.

Er det for eks noen som har motor som har knekt, pga biltemaolje?

Eller er det for eks slik at om en råde knekker (heller vanlig affere)

at det er Biltemaoljens feil, dersom er biltemaolje i bilen?

Gi meg noen konkrete dersom dere har noe?

Og hvilken viskositet bør jeg ha?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere ubekreftede "rykter" her enn i en kvinnelig syklubb.

Er det for eks noen som har motor som har knekt, pga biltemaolje?

Eller er det for eks slik at om en råde knekker (heller vanlig affere)

at det er Biltemaoljens feil, dersom er biltemaolje i bilen?

Gi meg noen konkrete dersom dere har noe?

Og hvilken viskositet bør jeg ha?

Knekt? Nei sånne eksempler finner du nok ikke, kanskje en som tror det var oljen men grunnen var en helt annen. 5-40 Den røde funker i de fleste tilfeller. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med biltema oljen er at selve olja er av dårligere kvalitet, og at den derfor er tilsatt flere tilsetninger (enn de dyrere oljene har) for at olja skal få samme egenskaper og møte de spesifikasjonene den skal.

Og det er greit nok det, men problemet med tilsetningene er at det samles opp avfall (sot, syre osv) fra motoren i olja over tid, og det reagerer med tilsetningene så de "slites ut" og forsvinner og da mister olja de egenskapene den skulle ha hatt. Så fyll gjerne biltema olje, men (som nevnt over her) bytt den ut oftere.

Grunnen til at noen oljer er dyrere enn andre er kun fordi selve olja er mer behandla, for å minske behovet for tilsetninger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med biltema oljen er at selve olja er av dårligere kvalitet, og at den derfor er tilsatt flere tilsetninger (enn de dyrere oljene har) for at olja skal få samme egenskaper og møte de spesifikasjonene den skal.

Og det er greit nok det, men problemet med tilsetningene er at det samles opp avfall (sot, syre osv) fra motoren i olja over tid, og det reagerer med tilsetningene så de "slites ut" og forsvinner og da mister olja de egenskapene den skulle ha hatt. Så fyll gjerne biltema olje, men (som nevnt over her) bytt den ut oftere.

Grunnen til at noen oljer er dyrere enn andre er kun fordi selve olja er mer behandla, for å minske behovet for tilsetninger.

Det er vell det alle skal tro.. Dårligere kvalitet?? Har du noen bevis/tester for å "backe" opp dette?? Alle i "miljøet" annerkjenner Agip men ingen som kan gi meg et ordentlig svar på hvorfor?? Det er "liksom" bare sånn... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe...dette går veien jeg tenkte før jeg postet.

Mye bombastiske utsagn her:

"JEG SYNES AKTORATET BØR LEGGE FREM BEVIS"!!!!!!! : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og har det seg slik at Biltemaoljen soter, vil det jo med tiden bli bare mere sot, når man bytter olje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og har det seg slik at Biltemaoljen soter, vil det jo med tiden bli bare mere sot, når man bytter olje?

Biltemaoljen jeg har brukt har da plukket med seg sot og skitt fra motoren, så..

Alle disse påstandene er bare slik jeg skrev til Frank Werner Salbu tidligere i tråden. "Noe du har hørt fra onkelen til faren til en kamerat til naboen din som mente han hadde veldig god greie på ting fordi han jobbet på bilverksted under krigen eller noe slikt".

Ingen her av de som skriver nedsettende om olje og smøreprodukter fra Biltema har klart å produsere et fnugg av bevis for å bygge opp under sine påstander.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir litt slik med dette som man ser med piggdekk/piggfritt. Når en bil med piggfritt kjører av veien er det dekkenes skyld. Havarerer en motor på Biltema-olje er det oljens skyld. Kjører en bil med piggdekk av veien er det førets skyld, havarerer en motor på en dyr olje er det "uflaks".. ;)

Selvfølgelig vil de som tar 2-300 kroner for en liter olje prøve å sette ut all verdens rykter om at alt de har er så usannsynlig bra og alt annet er ubrukelig.

Jeg kjørte i fjor sommer Europa rundt på en billigolje (dog helsyntetisk) jeg hadde kjøpt i Tyskland av merke "Marathon", som kostet mindre enn Biltema gjør i Norge. Det fungerte aldeles utmerket, tilogmed forsvant tendenser til ventiltikking, og motoren var strålende ren innvendig. Dette var en gammel 2.2 sugefemmer. Å betale ekstra for at det står Mobil, Castrol eller noe slikt på flasken er ikke aktuelt. Det eneste jeg hittil har merket nevneverdig forskjell på billig og dyrt på er hvitevarer og klær. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.