Anbefalte innlegg

ganske så artig diskusjon dette her. Jeg ser i alle fall ingen grunn til å spare noen usle kroner på motor oljen jeg bruker på min bil. Motor olje og dekk er to helt feil steder å spare penger. Det er nå min mening.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ganske så artig diskusjon dette her. Jeg ser i alle fall ingen grunn til å spare noen usle kroner på motor oljen jeg bruker på min bil. Motor olje og dekk er to helt feil steder å spare penger. Det er nå min mening.

HALLO!!! Tror du virkelig har missforstått. Poenget er ikke å spare noen usle kroner. Poenget er at ingen kan gi noen konkrete bevis eller noen gode tester på at den ojla er bedre enn den andre. Dekk har mange tester vært år så der er det ingen tvil, at Nokian vinner år etter år er liksom ikke et "rykte".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HALLO!!! Tror du virkelig har missforstått. Poenget er ikke å spare noen usle kroner. Poenget er at ingen kan gi noen konkrete bevis eller noen gode tester på at den ojla er bedre enn den andre. Dekk har mange tester vært år så der er det ingen tvil, at Nokian vinner år etter år er liksom ikke et "rykte".

Og så lenge ingen kan gi konkrete bevis på at biltema sin olje er like god som annerkjente merker. Så ser ikke jeg noen grunn til å bruke den. Man får som regel det man betaler for.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er gang på gang fremlagt gode tester på at dekk av diverse merker som Wanli og Linglong etc er regelrett dårlige, mens ingen ennå har klart å hoste opp en test som viser til at olje og smøreprodukter fra Biltema er dårlige.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og så lenge ingen kan gi konkrete bevis på at biltema sin olje er like god som annerkjente merker. Så ser ikke jeg noen grunn til å bruke den. Man får som regel det man betaler for.

man får ofte det. men olje er i utgangspunktet ikke veldig dyrt :) du ville blitt forbausa over hvor billig f.eks agip eller castrol olja egentlig er i utgangspunktet.. hva forhandler osv tjener er selvsagt helt noe anna

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er gang på gang fremlagt gode tester på at dekk av diverse merker som Wanli og Linglong etc er regelrett dårlige, mens ingen ennå har klart å hoste opp en test som viser til at olje og smøreprodukter fra Biltema er dårlige.

Finnes det tester som viser det motsatte? At biltema sin olje virkelig er så bra som enkelte her inne skal ha den til å være?

man får ofte det. men olje er i utgangspunktet ikke veldig dyrt du ville blitt forbausa over hvor billig f.eks agip eller castrol olja egentlig er i utgangspunktet.. hva forhandler osv tjener er selvsagt helt noe anna

Veit godt hva enkelte handler Agip olje for og det er skremmende billig. Men der igjenn så har du ett annerkjent merke som man kan stole mere på at ikke bare er skvip fra ett raffineri.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvor for du det at alle de andre er så gode?? Alle jeg har snakket med sier at Agip er det du bør bruke, men de har ingen gode arumentasjoner på hvorfor. (det er bare sånn) Det er det som er "greia" visst Es tunning hadde begynt å bruke biltema sin olje så hadde alle skrytt av den. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvor for du det at alle de andre er så gode?? Alle jeg har snakket med sier at Agip er det du bør bruke, men de har ingen gode arumentasjoner på hvorfor. (det er bare sånn) Det er det som er "greia" visst Es tunning hadde begynt å bruke biltema sin olje så hadde alle skrytt av den. :)

Tviler sterkt på at alle hadde skrytt av biltema sin olje bare fordi ES Tuning eller andre kjente tunere hadde benyttet seg av den.

Jeg har mere tillit til at jeg får førsteklasses vare når jeg handler Olje fra Castrol, Agip og andre kjente merker. De få kronene jeg taper ved å velge annerkjente merker. Taper jeg med glede. Hadde kanskje fylt Biltema olje på gressklipperen, men det er under tvil.

Og frem til noen klarer å bevise at biltema sin olje er like bra som andre merker, ja da betaler jeg gjerne litt mere for noe man kan regne med er bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjører ikke biltema olje selv. men har ingenting i mot olja. den oppfyller de krav motorprodusentene krever. og da er den bra nok. om en motor havarerer etter og ha fylt biltema olje. så kan vel motor sendes på analyse. så kan man vel om man med 100% sikkerhet si at det er olja sin skyld. gå på biltema og få dem til å erstatte da... og tror nok heller ikke biltema selger crappy olje som dem kan risikrere og måtte betale flere millioner/milliarder i erstattning for

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er anerkjente merker og hvorfor bruker du dem?? Du må jo ha hørt et sted at disse er bra? Dette "sluker" rått, men visst noen forteller deg at Biltema sin olje er "kjempe" så tviler du. Har ikke hørt om et eneste eksempel på havrert motor eller driverk skydes olje ifra Biltema. "Man for som regel det man betaler for" Er kanskje det dummeste utrykket noen sinne. Gang på gang har dette blitt motbevist. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler sterkt på at alle hadde skrytt av biltema sin olje bare fordi ES Tuning eller andre kjente tunere hadde benyttet seg av den.

Jeg har mere tillit til at jeg får førsteklasses vare når jeg handler Olje fra Castrol, Agip og andre kjente merker. De få kronene jeg taper ved å velge annerkjente merker. Taper jeg med glede. Hadde kanskje fylt Biltema olje på gressklipperen, men det er under tvil.

Og frem til noen klarer å bevise at biltema sin olje er like bra som andre merker, ja da betaler jeg gjerne litt mere for noe man kan regne med er bedre.

Og du tar så feil hele grunnen til at du bruker disse oljene er for at du har hørt at disse er gode og Biltema er dårlig, det er den eneste grunnen. Kanskje ingen klarer å bevise at Biltema sin er like bra , men du har heller ingen bevis på det motsatte?? (Hvorfor er Agip bedre?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og du tar så feil hele grunnen til at du bruker disse oljene er for at du har hørt at disse er gode og Biltema er dårlig, det er den eneste grunnen. Kanskje ingen klarer å bevise at Biltema sin er like bra , men du har heller ingen bevis på det motsatte?? (Hvorfor er Agip bedre?)

Har ikke hørt noe annet om biltema enn at olja inneholder fyllstoffer og regnes som 2 sortering. Sikkert like bra, men hvorfor ta sjangsen for å spare noen usle kroner?

Har hørt om folk som bytter olje oftere enn filter. Dette for å spare noen usle kroner, også mener de atpå til at det går helt greit fordi filterene i dag er så bra!

Så kjør på med biltema sin olje, går sikkert bra. Men informer i alle fall en eventuell kjøper om dette ved ett salg.: vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå får man vel "longlife" filter som skal holde 30000km. Selv bytter jeg filter hver gang jeg bytter olje. Men jeg vurderer faktisk å kjøpe biltema olje neste gang. Nå har ikke jeg noen racerer av noen biler men ser ikke helt vitsen å betale det dobbelte så lenge olje oppfyller kravene.Jeg vet om mange som har kjørt på biltema olje i flere år og bilene går enda;) For alle sier jo den er så dårlig men INGEN klarer spa fram noe dokument hvor det står at den er ræva....

Og hvorfor informere fremtidig kjøper om det? Oljen oppfyller da kravene fra produsenter.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får som regel det man betaler for.

Helt riktig. Men hva betaler man for? På dyr merkeolje må du regne med 50 kr/liter i massive reklame-kampanjer, 50 kr/liter i Formel 1, 50 kr/liter i svertekampanjer mot billigolje. Og selvfølgelig 50 kr/liter til advokater, hvis jeg skulle finne på å nevne navn. På Biltema betaler man ikke for noen av disse tingene. Der betaler man bare for olja. Da blir det mye billigere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener absolutt at det var en større test på motor olje en gang i tiden, hvor 5w50'en til biltema kom best ut.

Har prøvd å søke opp denne testen igjen uten å lykkes.

Husker også at Biltema hadde noe Best i test merker på oljen etterpå.

Dog mener jeg å huske at det var en ganske "avansert" test, med tanke på smørning, brenning, soting osv osv.

(for å sparke andre veien igjen, så har jo for eks, Braun plast kaffetrakter best i test mot moccamaster til 1200 kr ;) )

Åååå som jeg elsker slike diskusjoner :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vist du tenker på de testene olja må gjennom for å fa kvaliteten stempla på kanna, for eks, gl4 eller lignende. så er jo oljen nødt til å holde de kvalifikasjonene i for eks 15000km vist det er det kjøretøyfabrikanten krever. alle oljer må gjennom dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltemaoljen jeg har brukt har da plukket med seg sot og skitt fra motoren, så..

Alle disse påstandene er bare slik jeg skrev til Frank Werner Salbu tidligere i tråden. "Noe du har hørt fra onkelen til faren til en kamerat til naboen din som mente han hadde veldig god greie på ting fordi han jobbet på bilverksted under krigen eller noe slikt".

Ingen her av de som skriver nedsettende om olje og smøreprodukter fra Biltema har klart å produsere et fnugg av bevis for å bygge opp under sine påstander.

ja det plukker vel med seg andre ting og som ikkje skal vekk!

Eg seier ingenting med mindre det stemmer, ein kompis av meg brukte det på sin bil og han anbefalte det ikkje men det går, burde heller ikkkje bruke det på ein 1.8t motor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

var om jeg husker rett, flere oljer testet opp mot hverandre.

Hvilke kriterier som gjorde at BT oljen vant husker jeg ikke. -sikkert kun pris som fokus?? hehe

(mulig jeg blander med noe annet, for jeg finner ikke den testen igjen)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du mener at Biltema tilsetter et stoff i oljen sin for at motoren skal havarere? : haha :

Give me a break : bh :

Dei biltema`s olje blir produsert på ein anna måte enn olje som mobil 1 eller castrol og inneholder andre ting som ikkje har noko der å gjere!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viktige er kvaliteten. Den er standardisert. Biltema 5W-40 olje holder A3/B3 kvalitet. Det er veldig bra for gamle biler med 15.000 km skiftintervall. Biltema VW 5W-30 holder VW 504.00/507.00 kvalitet. Det er det som skal brukes på nyere VAG med 30.000 km skiftintervall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema olja er mer enn bra nok til de fleste eldre, vanlige biler...

Skjønner det at folk har hørt mye rart fra mange forskjellige folk, men folk kan som regel fint lite om bil og olje. Det de kan derimot, er å snakke skit. Og dette bidrar som regel til å underbygge den frykta enkelte personer har for det ukjente. En flott sirkel uten en skvett av fakta :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er bilmekaniker,og har jobba som det i mange år. Når jeg nå snart skal bytte olje på motor og girkasse på A6-en min, så har jeg absolutt ingen problemer med å dra på biltema å kjøpe denne !! Oljefilter til motoren, og filter-kit til girkassa kjøper jeg originalt, men det er fordi jeg selv har fått inn biler på verkstedet med for lavt oljetrykk på motoren pga biltema oljefilter. Ser ut som at noen av disse filterene har for dårlig gjennomstrømming. Men olja har jeg som sagt ingen problemer med å bruke !!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste jeg var bekymret over de få gangene jeg har prøvd biltema olje på eldre biler er at samtlige viskositeter er like tregflytende, selv 5-50 føltes som om den måtte spaes nedi motoren. mens Quakerstate 5-50 som jeg har brukt i de siste 10 årene (som i mine øyne er det beste) renner innpå som vann :)

Men det skal sies at jeg i 2005 kjørte 50+ runder på rudskogen alt det S6'n maktet på Biltema 5-50 og den tok i allefall på ingen måte noe som helst skade/fikk ekstra slitasje av den grunn. Oljen ble byttet etter den helgen selvsagt(tilbake til quakerstate):)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg gikk over fra agip 10-60 til biltema sin 5-50 syntetiske olje. Resultatet er at ventiltikk jeg pleide å ha 2-3 sekunder etter oppstart forsvant, og at jeg jevnt over har 1 bar høyere oljetrykk.

Har kjørt tema 5-50 på 200`n i 2 år snart uten noen problemer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått tak i en ganske god oljetest, ikke biltema men alle de kjente + de billige. Hvordan får en lasta opp PDF her??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.