Anbefalte innlegg

Har fått tak i en ganske god oljetest, ikke biltema men alle de kjente + de billige. Hvordan får en lasta opp PDF her??

 

avansert under hurtigsvar. der kan du laste opp bilder/dokumenter etc :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke så sikker på om dette er en god oljetest, på meg virker det som om denne test metoden kan ha passet bedre på gearolje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er fullt mulig det, bare det at de har brukt samme metode på alle oljene gir vell en viss indikasjon på slitasje mener jeg da. :) Kanskje ikke helt sammenlingnbart med en bilmotor, men alikevell, det nærmeste jeg har funnet av tester på olje. Vi kan diskutere oss gule og blå om Biltema sin olje er god eller ikke, men så lenge argumentasjonene er så sterke som "jeg har hørt av en eller annen" så bruker jeg Biltema sin. Visst noen har noen gode tester eller "bevis" som skyldes havari pga av olje, så tror jeg ikke det er noe i veien med den. Siden konsekvensene av og bruke "møkkaolje" er ganske store synes jeg det nesten er rart at jeg ikke har hørt om noen søksmål eller lingnede. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilbake til start. Jeg er litt usikker hvordan olje bilen skal ha. Det går et skille rundt 2000. Se i instruksjonsboka.

 

Hvis det står VW 500.00 kvalitet og masse forskjellige viskositeter, er den før dette skillet. Da skal den ha gammeldags olje og korte 15.000 km skiftintervaller. Her er Biltema 5W-40 best.

 

Hvis det står longlife og VW 502.00 eller 503.00 eller noe sånt, er den etter skillet. Da skal den ha moderne tynn longlife olje og 30.000 km skiftintervaller. Her er Biltema VW 5W-30 best.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilbake til start. Jeg er litt usikker hvordan olje bilen skal ha. Det går et skille rundt 2000. Se i instruksjonsboka.

 

Hvis det står VW 500.00 kvalitet og masse forskjellige viskositeter, er den før dette skillet. Da skal den ha gammeldags olje og korte 15.000 km skiftintervaller. Her er Biltema 5W-40 best.

 

Hvis det står longlife og VW 502.00 eller 503.00 eller noe sånt, er den etter skillet. Da skal den ha moderne tynn longlife olje og 30.000 km skiftintervaller. Her er Biltema VW 5W-30 best.

 

1,8t som følger longlife skifteintervall kan vel lett få problemer med tett oljesil, så var jeg deg hadde jeg heller skiftet hver 10 000 km. Longlife fungerer kanskje i Tyskland om man har mye langkjøring og mye av dette igjen er på autobahn, men det fungerer ikke i Norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,8t som følger longlife skifteintervall kan vel lett få problemer med tett oljesil, så var jeg deg hadde jeg heller skiftet hver 10 000 km. Longlife fungerer kanskje i Tyskland om man har mye langkjøring og mye av dette igjen er på autobahn, men det fungerer ikke i Norge.

 

X2 :) Longlife er sjelden en god løsning i Norge ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier meg også enig. Med mye langkjøring, høyt turtall, mye belastning og på grunn av dette liten sotdannelse er longlife greit, men med norsk daukjøring, kaldstart og surring rundt på lavt turtall er så lange intervaller den sikre død lenge før tiden såfremt man ikke kjører minst 30000 km i året.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA har jeg fylt på med 5w/30 syntetisk fra BT, så da får vi vente og se hvor lang tid det går før havari.

(godt jeg har en motor eller to ekstra)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA har jeg fylt på med 5w/30 syntetisk fra BT, så da får vi vente og se hvor lang tid det går før havari.

(godt jeg har en motor eller to ekstra)

 

Det blir garantert ikke havari med Biltemaolje, så lenge du holder deg LANGT borte fra de helvetes longlife-greiene :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man trenger ikke å holde seg unna longlife. Men som noen snakker om: Oljeskiftintervallene skal kortes ned ved mye mye småkjøring og kaldkjøring. Mens olja tåler fulle intervaller ved mye langkjøring og lite kaldkjøring. Sånn er det også uten longlife. Med dårligere olje og kortere skiftintervaller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.