Golf IV PD150 4M null turbotrykk, havari ?

Anbefalte innlegg

Dro ut førstegiret inn i en rundkjøring, satte i 2. gir og NULL effekt.

Bilen går nå ikke over ca 2500 omdr. og i oppoverbakke hører jeg rasle/tikkelyd fra turbo.

Litt mer drag i 1-2. gir enn 3-6 der det er ingen effekt. Hørte ikke noen spesiell lyd da effekten forsvant, og etter VAG-COM igår fikk jeg ingen feilkoder. Kan også høre ulyd fra turbo ved rusing.

Ingen svart eller blå røyk.

 

Kan det være lekkasje på trykksiden?

 

Er forresten ingen merkbar fusking!

 

Hilsen en SVÆRT redd sjåfør!

 

Endret:

Da har jeg vært ute å tatt en titt igjen, koplet ifra LMM = ingen forandring

Når turbo vanlighvis skal begynne å lade kommer det en rasle/tikkelyd, som et løst eksosskjold.

 

Tror jeg får ta en ROLIG tur ut på jobben og få den opp i bukken! (droppet dette foreløpig, da jeg er litt skeptisk til kjøring)

 

Endret:

hører liksom en rasle/tikkelyd rett innenfor torpedoveggen under kjøring, kommer med en gang jeg får litt motstand. dvs alt over 40 km/t.

Høres ikke bra ut.

Begynner selv å tvile på lekkasje, men jeg er jo ingen spesialist da!

lyden kan høres ut som ett lager som er skjært eller overroterer.

 

Der gikk den ferien i vasken!

 

 

Lagt til lyd i innlegg #36

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har vært borti lign.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LMM som har tatt kvelden kanskje ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som LMM. Samme symptomer som en kompis hadde på sin bil (A4 1.9TDI) i vinter. Prøv å koble ut LMM og se om draget i motoren kommer tilbake.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm, hva kommer denne litt merkelige turbolyden ifra da?

Ville jeg ikke fått feilmelding på LMM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LMM får man vel aldri eller svært sjelden feilmelding på er min erfaring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at du ikke bare har blåst fra hverandre noen slanger på trykk siden da? Siden du hører turbo lyd tyder det kansje på at den blåser ut i friluft?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du blåser en slange, vil det ryke så svart at du nesten ikke ser bak bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du blåser en slange, vil det ryke så svart at du nesten ikke ser bak bilen.

 

hehe : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok! Da skal det prøves!

Noe farlig å kjøre slik forresten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annbefala ik å kjøre med det..ved trykklekasje vill turbo prøve og ladde mere trykk for og ta igjenn for det tapte og dermed ryker den ganske fort.

 

Hvor langt er bilen din rulla nå? har faktisk litt trua på turbohavari.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

170.000

 

Burde jeg ikke hørt ett eller annet spetakkel idet den evt. havarerte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har samme bil som deg.min turbo ga seg ved 178.000 da hørte jeg en lyd som att en slange røk. Men har vært borti att turbo har røke og den ik lager noe spes lyd når den går..bare begynner og hyle veldig om du kjører videre..men vandli vis får du lys grå eller mørk røyk etter bilen...men 90grande slangen etter IC er også vandli att det ryker på 150hk`en. men da igjenn burde du hørt det tror jeg i det den røk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært ute å tatt en titt igjen, koplet ifra LMM = ingen forandring

Når turbo vanlighvis skal begynne å lade kommer det en liten raslelyd, som et løst eksosskjold.

(kommer kun ved litt turtall 2000++, kan dette komme av overvarving turbo)

Bøyde meg ned under bilen (forfra venstere side) regner med det er røret til ic jeg ser bak kjølerøret fra fangeren til bunnpanne?

Denne var det litt slakk i og det var fuktig plast med olje på røret og fra motordekslet under, helt i fremkant.

(Kan jeg håpe på at det er en gåen slange/IC)?

 

Tror jeg får ta en ROLIG tur ut på jobben og få den opp i bukken!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan self være det. 90grade bende jeg snakker om blir liggende på førerside av bilen.ut fra IC og inn på eit rør som går opp og på tværs av motor i forrkant og ender helt oppe på passasjer side av motor. da jeg byttet slangen på min hadde røret også fått hard medfart og måtte byttes på grunn av den merkelige overgangen mellom slange og rør,min errfaring er att dem klippsa som holder slangen til røret er for dårli. kan trøste deg med att rør og slange koster mellom 3-4tusen BARE :P snakker da org møller pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm, virker ikke som folk tror det kan være noe annet enn turboras, så da har jeg spørt om pris hos GIK og turboservice!

 

Kikket på KermaTDI, men fant ikke noe ARL der.

 

Tips til hvilke andre plasser jeg kan lete, eller evt. har en liggenede?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte av norsk turboservice.. etter en del fram og tilbake ble jeg fornøgd. Men noen spez annbefaling har jeg ikke disverre.

 

men slanger og rør sitter sikkelig? n75ventil kan også kødde litt..det er den ventilen med 3 slanger på og en ledning som henger på torpedoveggen..som justerer turbotrykket! men siden du hører lyd fra trurbo har jeg tru på lekasje eller turbo ras..mest sannsydli ras om turboen aldri har vært byttet på bilen din.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hører liksom en raslelyd rett innenfor torpedoveggen under kjøring, kommer med en gang jeg får litt motstand. dvs alt over 40 km/t.

Høres ikke bra ut.

Begynner selv å tvile på lekkasje, men jeg er jo ingen spesialist da!

lyden kan høres ut som ett lager som er skjært eller overroterer.

 

Der gikk den ferien i vasken! :(

 

pris på turbo hos turboservice?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja,er redd turboen din er gåen ja..

tror den havna på 10-11 inkl mva. koster vell ei 15-16 og levere bilen inn på møller og fixe dritten.

om du skall fikse det selv annbefaler jeg på det sterkeste og syre/rengjøre innsug for koks og blokere/fjerne EGR ventilen..samt bytte olje røret som går TIL turbo,ryker mest sannsydli når du demonterer,men greit og bytte uansett..gammal guggete olje som ligger igjenn og gir dårli gjennom strømmning,rengjør også olje retur røret på samme grunnlag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser NBS reklamerer på Finn.no med nye turboer til 130hk TDI PD til 7000,- mulig de og har til 150hk motoren...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk vakum klokken på turboen. Den kan begynne og lekke, og da drar den ikke til VNT mekanismen. Bare dra av slangen på N75 ventilen, og sug i den. Da skal staget på turboen bevege seg. Og den skal ikke falle tilbake så lenge du suger i slangen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk vakum klokken på turboen. Den kan begynne og lekke, og da drar den ikke til VNT mekanismen. Bare dra av slangen på N75 ventilen, og sug i den. Da skal staget på turboen bevege seg. Og den skal ikke falle tilbake så lenge du suger i slangen.

 

Men vil jeg ved denne feilen få den raslelyden jeg har?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt ikke. Men staget kan være rustet av. Bare sjekk denne. Du burde ikke henge deg så veldig opp i den rasle lyden, men heller det faktum at du ikke har ladetrykk. Finn feilen på turboen, og mulig lyden og er funnet da.

Det er rimelig enkelt og sjekke om staget beveger seg, og blir stående når du suger i slangen. VNT mekanismen er den størtste syndern på disse turboene, så det er verdt og sjekke de først før du kjøper ny turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, takk skal du ha!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

denne VNT mekanismen, er det den lille klokka som sitter på med vakumstuss?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.