Anbefalte innlegg

Er i gang med å bygge en "ur" som skal få en frisert 10vt. Skal bruke hiddensprut, samt at det blir ny innmat i motor og frisert topp med ventiler osv..Så det meste blir jo byttet ut da.

 

Har ikke helt satt meg inn i alle de forskjellige motorkodene ( MB, WR, KG osv)og hva som er forskjell!!

 

Så lurte på om noen som har noe kjennskap og om hvilken motor som det er best og starte med?

Har lest noen plasser om at det er noen med smidd innmat osv.

 

Har også en KG motor på hånd, men fant lite info om den. Er dette en grei motor?

Ell er alle så å si like bortsett fra litt comp, tenning og turbotrykk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin side, men lite info om det jeg spurte etter: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MB er samme motor som 1B/2B. Det er samme motor som MC og MC2, men MC/MC2 har lavere effekt - pga mange ting - men det du trolig vil slippe er katalysatoren og da kan du ta en MB-motor.

 

Uansett er hovedpoenget med å bruke en MC/MC2/1B/2B/MB at du kan bruke ståltoppakning fra 20v-motorene. På de eldre motorene er ikke dette bolt on.

 

Forøvrig har MC2-blokken to uttak for bankesensorer - om du skal bruke det - mens de andre har kun et.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant litt om WR og MB

 

WR:

 

1980-1988

 

2144cc

200bhp, 210lb/ft

Comp: 7.0:1

Mekaniske ventilløftere

 

MB:

 

2226cc

200bhp, 210lb/ft

Comp: 8,6:1

Hydrauliske ventilløftere

 

 

Ikke funnet ut noe om de andre 10vt typene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar: vinke :

 

Da er det MB ell MC som er det beste emne da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

WR er noe eldgamle greier som ble med over fra typ43. Dersom du elsker ketchup-effekten, så for all del.

En svær turbo samt 7,0:1 i komp er jo ikke veldig knall.

Alle 10vt-motorene i typ44 bruker K26-turbo, foruten MC2. MC2 har ikke veldig mye lag, da den fikk 8,4:1 i komp (MC har 7,8:1) samt at den har K24-turbo og diverse andre forandringer. Pga annen kam har MC2 mer bunndrag. MC2-kammen er kamakselen man bør ha i en 10v-turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Dag:)

 

Da er det bare og begynne og leite da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

WX motor da? Hvor kom den fra og noen specs om den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken årsmodell kom med mc 2 motor da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi 100/200 kom med det fra ca halvveis ut i 89 til produksjonsslutt (1290).

Det enkleste er å sjekke at motoren har to bankesensorer samt så og si samme IC som 3B.

Forskjellen på IC'en til MC2 og 3B er at MC2 har temperaturføler i IC'en, det har ikke 3B.

Ellers er de like.

De andre 10vt-motorene har jo IC'er hvor luften går inn og ut på samme side - en lite solid

konstruksjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

WX motor da? Hvor kom den fra og noen specs om den?

 

WX er også noe sånne gamle 2,1-liters greier. Ikke at 10vt er så moderne i det hele tatt, men jeg hadde anskaffet en MC2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant flere Mc motorer i sverige. Så har sendt mail;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har litt info om Kg motor`n da?

 

 

Edit: Fant det ut. Samme gamle som wx osv. 2,1l

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

KG er også noe sånne gamle 2,1-liters greier. 182 hk.

K26-turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

WR er forøvrig også en 2144. WX har en snillere kam og litt annen tenning enn WR, og derfor mindre effekt. Er det noen som vet om MC2-kam er bolt-on på WX? Jeg har borret min WX til 2226ccm og skal ha en komp på ca 8:1 nå.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.