Fraværende turbotrykk 1.8T APU

Anbefalte innlegg

Da var det dags for litt turbotrøbbel, igjen..

 

Etter liten tur nede i "sentrum", på tur hjemover, gav jeg på litt oppover E14. Dro 3.gir til 3500rpm ca, og skulle akkurat til å gire da jeg såvidt erindret at trykksmåleren hoppet opp til mellom 1.8 og 2 bar, før den gikk rett ned på 0 (atmosfærisk). : bh :

 

Nå får den ladet 0,3 (ca) men går relativt kjapt ned på 0 igjen.

 

Prøvde å trykkteste den i går kveld, uten å finne noe jeg klarer å sette fingeren på.

Men for å være sikker:

1. Ta av innsugsrøret mellom luftfilterboks og turbo, og få en annordning med trykkluft

2. koble fra åndingsrør til veivhus og blokkere det

So far so good?

 

Når jeg trykker på med luft inn på turbo, hører jeg at det bobler i olje fra motoren. Det skal sies at bilen var nylig kjørt varm, og at det mest sannsynlig ligger en del olje rundt om i systemet.

 

Fikk ikke sjekket hvor mye trykk som oppsto når jeg testet igår (turen fra trykkluftpistol til døra for å sjekke trykk tar nok et sekund for lang tid: haha : ).

 

Vet det finnes mange tråder rundt akkurat dette med turbotrykk på disse, og skal lete litt i de også. Men mener det er greit å forklare akkurat hvordan forløpet var :)

 

/ Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

også er fordel å skru av oljepåfylling lokket før man trykktester. Dette fordi det alltid kommer luft forbi spjeldhuset .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare sånn ektrainfo:

Bilen er chippa, ca 190 ifølge forrige eier.

Har hatt en topp på 1,6Bar tidligere

 

Resirk ventil er også byttet fra en fattig dump av den billige sorten, til en resirk fra TT 225 (?)

Om det skulle ha noe å si : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket trykkslangen som går fra turbo til frontplate?

 

Her er hvordan min såg ut etter jeg plutselig mistet alt ladetrykk.

bilde0006.jpg

 

"Blæs" den mer enn normalt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket trykkslangen som går fra turbo til frontplate?

 

Her er hvordan min såg ut etter jeg plutselig mistet alt ladetrykk.

 

"Blæs" den mer enn normalt?

 

Hehe, har ikke sjekket noe spes annet enn den ene trykktesten..

Men skal ta av det som er av slanger å gå over tror jeg.. Behøver ikke være så dumt det :)

Har ikke merket noen ekstra suselyder nei:p

 

Men når vi først snakker om slanger:

Møller har fremdeles tilgode å gi meg riktig slange som går mellom resirk og opp til innsug på turbo..

 

Men ikveld blir det nok demontering av slanger tror jeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vell, da kan jeg vell egentlig konstantere at alle slanger er OK. Resirk, utifra hvordan jeg har forstått at den fungerer, er OK.

Den eneste plassen jeg nå vet det forsinner trykk, må være fra surklingen i olje fra motor, og innrettningen som ble ordnet for å få trykkluft inn i systemet.. Den fikk jeg ikke 100% tett...

 

Så, er det noen andre lure forslag? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løst wastegatelokk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løst wastegatelokk?

 

Det kan være en mulighet. på min så mistet jeg alt turbotrykket og det var wastegatelokket som var borte vekk: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,6 bar på k03?.... Vanligvis ligger disse chippene på 1,0-1,1 bar med liten peak på 1,2-1,3. Sjekket turbo ?.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,6 bar på k03?.... Vanligvis ligger disse chippene på 1,0-1,1 bar med liten peak på 1,2-1,3. Sjekket turbo ?.

 

Har ikke sjekket den noe spesielt nei.. Tenkte jeg skulle kjenne på akslingen på den i går når jeg var av med slanger etc, men ble glemt.. Det er også en liten plystrende lyd (usikker på om det er eksoslekasje eller turbo) som oppstår ved motstand. Kan prøve å få tatt et lydopptak av den, hvis det kan gi noen pekepin.

 

Trykket har ligget på rundt 1,3 som regel. Peak har vært 1,5, ved sjeldenheter 1,6. Men akkurat før alt trykket forsvant, så jeg nåla på målern spratt på god vei mot 2.

 

For å sjekket både wastegate og turbo, bør vel det tas av?

 

Takker for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du greier å sjekke wastegate ved å skru løs katalysatoren i bakkant av turboen. 3 mutre, mulig pinboltene kommer med ut, men det spiller ingen trille. Trangt bak det, jeg har bøyd meg en spesialnøkkel for å komme til. Uansett er det mindre arbeid å sjekke det på denne måten enn å ta ut hele sneglehuset, da må du forresten uansett skru av katta likevel... Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som det trykket som du har er litt høyt. k03 har ikke godt av det i lengden. Bsr kjører vel 1,3 i trykk. Har hørt at folk med bsr chip har måttet bytte turbo litt fortere enn planlagt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er vell denne egentlig løst.

Var innom en kjenning idag for litt bistand, blant annet for å lodde jording på ODB kontakten :P Denne har vært løs en stund nå faktisk: haha :

 

Så i samme slengen kjørte vi vag-com'n..

Hele 7 feilkoder lå inn. Deriblant melding om både for høye og for lave signal. Sensor G42(mener å huske det sto G42) hadde registrert for høy innsugstemp.

Og vinneren var jo såklart N75. "Open circut", noe som burde bety at ventilen har ståt åpen?

Feilkodene ble fjernet, og bilen gikk som ei kule igjen :D

 

Men for de som var bekymret for trykket, klarte det å lure seg opp på 1,6 på turen hjem nå også. Går gradvis ned med turtallet og legger seg på mellom 1 og 1,3

 

Har en dump av kodene liggende på maskinen til kameraten om noen vil gå dypere inn i meldingene også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.