Overhaling av girkasse, Hvem kan hjelpe til ?

Anbefalte innlegg

Kjøpte nettopp en 2.5 tdi 94mod.

Det fulgte med en 5 trinnskasse i deler. Har satt inn en bensinkasse midlertidig, men kunne tenkt meg å reparere tdi kassa på sikt.

 

Er det noen som kan ta jobben privat? Det er snakk om en CEP kasse med et par defekte synkronringer. Kassen ligger i deler.

 

Hadde vært moro å prøve selv men da er jeg avhengig av dere gutter:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har peiling?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har peiling?

 

Bodø Transmisjon... men er et stykke unna deg da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bodø Transmisjon... men er et stykke unna deg da :P

 

Ok

men ingen på forumet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en sterk mistanke om at det er billigere og enklere å få tak i en brukt TDI-kasse enn å prøve å få sammen noe som kom som en haug smådeler. Det er vanvittig mange klaringer og lignende som må være *helt* riktige, så det kreves mye måleutstyr og spesialverktøy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en sterk mistanke om at det er billigere og enklere å få tak i en brukt TDI-kasse enn å prøve å få sammen noe som kom som en haug smådeler. Det er vanvittig mange klaringer og lignende som må være *helt* riktige, så det kreves mye måleutstyr og spesialverktøy.

 

Det har du sikkert rett i, har sendt prisforespørsel på en fabrikkny kasse jag fant på bildelsbasen,

 

Når det er sagt så er det (bare) en eller to synkronringer som skal byttes, Tenkte at det gikk an å bytte dem å sette det sammen igjen....: rolleyes: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er at for å komme så langt som til synkroniseringsringene må man demontere vanvittig mye, og en del av dette er slik at man må varme lageret og fryse akselen for å få det sammen, så skal det shimses med rett klaring etc. Det er faktisk mye vanskeligere å reparere/overhale en manuell kasse enn en automatkasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er at for å komme så langt som til synkroniseringsringene må man demontere vanvittig mye, og en del av dette er slik at man må varme lageret og fryse akselen for å få det sammen, så skal det shimses med rett klaring etc. Det er faktisk mye vanskeligere å reparere/overhale en manuell kasse enn en automatkasse.

 

Sier du det ja, spørs om den går i bosset da: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du har fått kjøpt og montert ny kasse så kan du jo prøve å reparere den sjøl etterpå. Da spiller det jo ingen rolle om du driter på leggen eller noe. Det ville jeg gjort :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du har fått kjøpt og montert ny kasse så kan du jo prøve å reparere den sjøl etterpå. Da spiller det jo ingen rolle om du driter på leggen eller noe. Det ville jeg gjort :)

 

Har allerede montert en 2.3 bensin kasse, går fint å kjøre midlertideg, muligens lengre enn midlertidig.

ligger på 2100 rpm på 100 kmt.

 

Men skulle jeg prøve selv er det greit å kunne spørre noen litt underveis...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2100 rpm i 100 er jo helt kurant. Verre med kasse fra 2.3 quattro som jeg har i min, den ligger på 3000 rpm i 100, og det er slitsomt selv med bensinmotor. Et sjakktrekk Audi gjorde for å få quattro-bilene som egentlig går dårligere til å ikke bli noe slappere i praksis, å redusere utvekslingen så man ikke har noe motorveisgir i det hele tatt, men verre utveksling i 5. enn 2WD har i 4. gir..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2100 rpm i 100 er jo helt kurant. Verre med kasse fra 2.3 quattro som jeg har i min, den ligger på 3000 rpm i 100, og det er slitsomt selv med bensinmotor. Et sjakktrekk Audi gjorde for å få quattro-bilene som egentlig går dårligere til å ikke bli noe slappere i praksis, å redusere utvekslingen så man ikke har noe motorveisgir i det hele tatt, men verre utveksling i 5. enn 2WD har i 4. gir..

 

Bra du er enig hehe, ikke altid da

Jo det er brukbart, bra aks fra 80-120 i 5. : smil :

 

Var noen som var skeptiske til 2.3 kassa men viser seg å ha samme utveksling som 2.5 tdi automatkasse: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.