#1 Skrevet Juli 5, 2010 (endret) Kjøpte nettopp en 2.5 tdi 94mod. Det fulgte med en 5 trinnskasse i deler. Har satt inn en bensinkasse midlertidig, men kunne tenkt meg å reparere tdi kassa på sikt. Er det noen som kan ta jobben privat? Det er snakk om en CEP kasse med et par defekte synkronringer. Kassen ligger i deler. Hadde vært moro å prøve selv men da er jeg avhengig av dere gutter:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 6, 2010 Ingen som har peiling? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 6, 2010 Ingen som har peiling? Bodø Transmisjon... men er et stykke unna deg da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 6, 2010 Bodø Transmisjon... men er et stykke unna deg da Ok men ingen på forumet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 6, 2010 Jeg har en sterk mistanke om at det er billigere og enklere å få tak i en brukt TDI-kasse enn å prøve å få sammen noe som kom som en haug smådeler. Det er vanvittig mange klaringer og lignende som må være *helt* riktige, så det kreves mye måleutstyr og spesialverktøy. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 6, 2010 Jeg har en sterk mistanke om at det er billigere og enklere å få tak i en brukt TDI-kasse enn å prøve å få sammen noe som kom som en haug smådeler. Det er vanvittig mange klaringer og lignende som må være *helt* riktige, så det kreves mye måleutstyr og spesialverktøy. Det har du sikkert rett i, har sendt prisforespørsel på en fabrikkny kasse jag fant på bildelsbasen, Når det er sagt så er det (bare) en eller to synkronringer som skal byttes, Tenkte at det gikk an å bytte dem å sette det sammen igjen.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 6, 2010 Problemet er at for å komme så langt som til synkroniseringsringene må man demontere vanvittig mye, og en del av dette er slik at man må varme lageret og fryse akselen for å få det sammen, så skal det shimses med rett klaring etc. Det er faktisk mye vanskeligere å reparere/overhale en manuell kasse enn en automatkasse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 6, 2010 Problemet er at for å komme så langt som til synkroniseringsringene må man demontere vanvittig mye, og en del av dette er slik at man må varme lageret og fryse akselen for å få det sammen, så skal det shimses med rett klaring etc. Det er faktisk mye vanskeligere å reparere/overhale en manuell kasse enn en automatkasse. Sier du det ja, spørs om den går i bosset da: mad : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 6, 2010 Når du har fått kjøpt og montert ny kasse så kan du jo prøve å reparere den sjøl etterpå. Da spiller det jo ingen rolle om du driter på leggen eller noe. Det ville jeg gjort 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 6, 2010 Når du har fått kjøpt og montert ny kasse så kan du jo prøve å reparere den sjøl etterpå. Da spiller det jo ingen rolle om du driter på leggen eller noe. Det ville jeg gjort Har allerede montert en 2.3 bensin kasse, går fint å kjøre midlertideg, muligens lengre enn midlertidig. ligger på 2100 rpm på 100 kmt. Men skulle jeg prøve selv er det greit å kunne spørre noen litt underveis... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 6, 2010 2100 rpm i 100 er jo helt kurant. Verre med kasse fra 2.3 quattro som jeg har i min, den ligger på 3000 rpm i 100, og det er slitsomt selv med bensinmotor. Et sjakktrekk Audi gjorde for å få quattro-bilene som egentlig går dårligere til å ikke bli noe slappere i praksis, å redusere utvekslingen så man ikke har noe motorveisgir i det hele tatt, men verre utveksling i 5. enn 2WD har i 4. gir.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 6, 2010 2100 rpm i 100 er jo helt kurant. Verre med kasse fra 2.3 quattro som jeg har i min, den ligger på 3000 rpm i 100, og det er slitsomt selv med bensinmotor. Et sjakktrekk Audi gjorde for å få quattro-bilene som egentlig går dårligere til å ikke bli noe slappere i praksis, å redusere utvekslingen så man ikke har noe motorveisgir i det hele tatt, men verre utveksling i 5. enn 2WD har i 4. gir.. Bra du er enig hehe, ikke altid da Jo det er brukbart, bra aks fra 80-120 i 5. Var noen som var skeptiske til 2.3 kassa men viser seg å ha samme utveksling som 2.5 tdi automatkasse: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...