Automat S4/S6 2,2 - dømt til å ryke?

Anbefalte innlegg

S4/S6 2,2 bruker som kjent ZF 4HP18-girkassen.

Dersom man skifter olje og filter i tide (60 000 km-intervall) og bilen ikke er trimmet, holder det?

..eller vil det ryke før eller siden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S4/S6 2,2 bruker som kjent ZF 4HP18-girkassen.

Dersom man skifter olje og filter i tide (60 000 km-intervall) og bilen ikke er trimmet, holder det?

..eller vil det ryke før eller siden?

 

Kommer an på kjøringen. min holder fint med 350+ hk men dreiemomentet er fra 3500 og opp.

Jeg lar ikke kassa gire selv ved fult pådrag, men kansje ved 1/2 pådrag.

 

Jeg gir heller ikke full gass ved 2800 rpm, da får jeg nedgiring, jeg venter til litt over 3000.

 

Jeg girer selv lar altid kassa få tid til å låse giret før jeg trykker til igjenn. (hvis jeg skal kjøre hardt)

 

det er dreiemoment og spesielt under giring som dreper kassa.

bytt olje på 10000 km så har du kassa lenge: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer an på kjøringen. min holder fint med 350+ hk men dreiemomentet er fra 3500 og opp.

Jeg lar ikke kassa gire selv ved fult pådrag, men kansje ved 1/2 pådrag.

 

Jeg gir heller ikke full gass ved 2800 rpm, da får jeg nedgiring, jeg venter til litt over 3000.

 

Jeg girer selv lar altid kassa få tid til å låse giret før jeg trykker til igjenn. (hvis jeg skal kjøre hardt)

 

det er dreiemoment og spesielt under giring som dreper kassa.

bytt olje på 10000 km så har du kassa lenge: rock :

 

Vel. Å trimme motoren med en sånn kasse er jo drepen. Kassen som sitter i S4/S6 2,2 er spesifisert til 400 nm, så da kan du jo regne ut resten selv.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel. Å trimme motoren med en sånn kasse er jo drepen. Kassen som sitter i S4/S6 2,2 er spesifisert til 400 nm, så da kan du jo regne ut resten selv.. :P

 

Regnestykket er ganske enkelt,

400 nm ved 2000 rpm og 400nm ved 6000 rpm er samme belastning for kassa men effekten er tredoblet.

Men hvis du har alle svarene hvorfor spør du egentlig: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regnestykket er ganske enkelt,

400 nm ved 2000 rpm og 400nm ved 6000 rpm er samme belastning for kassa men effekten er tredoblet.

Men hvis du har alle svarene hvorfor spør du egentlig: klø :

 

Altså... poenget var mer om man holder motoren utrimmet - 230 hk/350 nm - ryker det da?

 

Dersom man trimmer til 350 hk og 450 nm eller hva det må være ryker det garantert før eller siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har nok røket noe kasser som ikke er trimmet også, så ja det ryker før eller siden, Men kjører man med litt vett og vedlikeholder bra, så er det snakk om så lang tid at det er akseptabelt i min verden. Hvor lang tid det er snakk om er litt vanskelig å forutse, Jeg vil tippe fra 250.000 km til 600.000+

Min har gått 350.000 men jeg vet ikke om den er byttet, Jeg kunne jo prøve å spore opp tidligere eiere, men det er jo litt jobb.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har nok røket noe kasser som ikke er trimmet også, så ja det ryker før eller siden, Men kjører man med litt vett og vedlikeholder bra, så er det snakk om så lang tid at det er akseptabelt i min verden. Hvor lang tid det er snakk om er litt vanskelig å forutse, Jeg vil tippe fra 250.000 km til 600.000+

Min har gått 350.000 men jeg vet ikke om den er byttet, Jeg kunne jo prøve å spore opp tidligere eiere, men det er jo litt jobb.

 

400k km kan vel aksepteres... 250k km? Nei... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.