#1 Skrevet Juli 5, 2010 Trenger å få skiftet mye av det elektriske anlegget i et hus jeg har kjøpt.. Noen her som føler seg kompetente til jobben og vil tjene litt ekstra kronasjer? Skifte av sikringskap, samt legge kabler i vegg osv, med stikkuttak etc.. Huset står forøvrig i sykkylven og er under renovering. Ta gjerne kontakt på PM eller bruk tråden her. Takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 7, 2010 tenkt å legge mange kronasjer i prosjektet? e det ett heilt hus kan det fort bli endel arbeid:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 14, 2010 Har tenkt å bruke penger på det ja:) Er du elektriker:)? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 15, 2010 Ville ikke satsa på å få gjort en så stor jobb "under bordet", du vil da mangle nødvendig dokumentasjon, og nettselskapet som skal kontrollere 5% av alle elektriske anlegg i året, kan da pålegge deg å gjøre hele jobben på nytt om du mangler denne dokumentasjonen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 15, 2010 Bytta hele anlegget i huset her selv Men fikk el. firma til å bytte sikringsskap, koble "alle" kontakene og dokumentere dette. Dvs. jeg la rør og trekte alle kabler selv, mange timer spart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 15, 2010 Ville ikke satsa på å få gjort en så stor jobb "under bordet", du vil da mangle nødvendig dokumentasjon, og nettselskapet som skal kontrollere 5% av alle elektriske anlegg i året, kan da pålegge deg å gjøre hele jobben på nytt om du mangler denne dokumentasjonen. Ikke helt korrekt. Nettselskapene / det lokale elverk bryr seg lite om dokumentasjonen på en installasjon når de kommer for å kontrollere, er derfor ikke her problemet ligger. Det de sjekker er om installasjonen er iht gjeldende forskrifter og normer. Er ikke dette tilfredsstillende vil man få en tidsfrist for å rette opp i feilene. De sjekker normalt ikke dokumentasjonen på installasjonen. Jeg er imidlertid meget enig i at man ikke bør/skal utføre slike jobber "under bordet", ikke noe som helst arbeid på elektrisk installasjon for den del. Dokumentasjonen man skal ha på et slikt arbeid er strengt tatt et verdipapir / garantibevis. Om man f.eks. får en brann i boligen og slik dokumentasjon ikke foreligger, vil man få redusert utbetaling fra forsikringsselskapet. Gjør man f.eks. jobben selv og installasjonen har grove feil eller mangler, kan man i verste fall sitte med et nedbrent hus og ikke få en krone utbetalt på forsikringen. Om ikke det er nok kan man bli tiltalt for brudd på en hel rekke forskrifter. Punkter som må oppfylles ved installasjon: - Rapport fra risikovurdering - Kursfortegnelse / anleggsbeskrivelse - Rapport fra sluttkontroll (kvalitetssikring) - Utstyrsdokumentasjon - Samsvarserklæring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 15, 2010 Vet ikke hvilken rutiner Tafjord kraft feks har, men Tussa Kraft og Hafslund i Oslo krever i alle fall samsvarsærklæring på jobber de kan se er gjort etter 1999, og en får lagra at avvik på det elektriske anlegget som igjen kan føre til regress på forsikring om noe skulle skje. Har selv installert en hel bygård på nytt pga. manglende samsvarsærklæring... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 17, 2010 Okok.. Noen som vet om en DIY på hvordan man legger opp nye stikkontakter og trer k-rør osv selv? Har jobbet som snekker før, men har ikke så mye greie på el. men om jeg får litt guidence så skal jeg nok klare det - så hadde vært fint om noen visste om en nettside eller en plass jeg kan få litt info? Jeg bare trer opp rørene og lager til stikkene, så kommer innstallatøren og kobler sammen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 17, 2010 Når du legger rør, slakke svinger og tenk etter hvor du legger rørene med tanke på skruer o.l. Og 90 gradere er et herk å trekke igjenom, så prøv å ungå dette!.. Vært borti en del sanne. Ellers så er jeg enig i det som har blit nevnt over her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 21, 2010 Om noen i Ålesunds-området vil tjene seg litt penger så er det muligheter. Ønsker å få gjort en del grunnarbeid mtp. elektrisk anlegg. Kommer til å bruke en installatør til å fullføre jobben, men ønsker en elektriker eller person med kompetanse innenfor ved feltet til å begynne på jobben. Tenker da på å trekke opp k-rør, lage til punkter for stikk, og annet forefallende arbeid vedrørende oppgradering av det elektriske anlegget. Mvh Stig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 22, 2010 Hey, kor ligger dette huset i Sykkylven? Har kompiser som jobber som elektrikere, kanskje dei kan ver interessert... Bor sjølv i Sykkylven so:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 22, 2010 Ikke helt korrekt. Nettselskapene / det lokale elverk bryr seg lite om dokumentasjonen på en installasjon når de kommer for å kontrollere, er derfor ikke her problemet ligger. Det de sjekker er om installasjonen er iht gjeldende forskrifter og normer. Er ikke dette tilfredsstillende vil man få en tidsfrist for å rette opp i feilene. De sjekker normalt ikke dokumentasjonen på installasjonen. Jeg er imidlertid meget enig i at man ikke bør/skal utføre slike jobber "under bordet", ikke noe som helst arbeid på elektrisk installasjon for den del. Dokumentasjonen man skal ha på et slikt arbeid er strengt tatt et verdipapir / garantibevis. Om man f.eks. får en brann i boligen og slik dokumentasjon ikke foreligger, vil man få redusert utbetaling fra forsikringsselskapet. Gjør man f.eks. jobben selv og installasjonen har grove feil eller mangler, kan man i verste fall sitte med et nedbrent hus og ikke få en krone utbetalt på forsikringen. Om ikke det er nok kan man bli tiltalt for brudd på en hel rekke forskrifter. Punkter som må oppfylles ved installasjon: - Rapport fra risikovurdering - Kursfortegnelse / anleggsbeskrivelse - Rapport fra sluttkontroll (kvalitetssikring) - Utstyrsdokumentasjon - Samsvarserklæring Ganske korrekt faktisk, Everkene sjekker nå om du HAR nødvendig dokumentasjon. Dvs, samsvarserklæring! Har du ikke denne må dette fremskaffes, og det er ikke lett for en mann i gata å skaffe denne for en billig penge. Jobben må også meldes hvis det innebærer bytte av skap! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 22, 2010 Ganske korrekt faktisk, Everkene sjekker nå om du HAR nødvendig dokumentasjon. Dvs, samsvarserklæring! Har du ikke denne må dette fremskaffes, og det er ikke lett for en mann i gata å skaffe denne for en billig penge. Jobben må også meldes hvis det innebærer bytte av skap! Nå må vi ikke blande sammen to vidt forskjellige ting her! Det er forskjell på når e-verkene utfører sine stikk-kontroller og når de avlegger et besøk for å f.eks. montere ny måler ifm. nyinstallasjon, utvidelser eller nytt inntak. I sistnevnte tilfelle er all dokumentasjon sterkt ønsket (påkrevd) fra DLE's side. Det var førstnevnte tilfelle jeg poengterte, les hele innlegget så ser du det sikkert. Jeg hadde besøk av kontrollør i mars for kontroll på det elektriske anlegget. Jeg hadde ingen dokumentasjon tilgjengelig (unntatt kursfortegnelse), mer dokumentasjon ville de heller ikke ha. Ordet samsvarserklæring ble aldri nevnt, et dokument jeg forøvrig ikke har. De som utførte kontrollen var innleide til DLE og de utførte denne type kontroll over hele landet. Praksisen for dette skal være lik for hele landet. Nå er det verdt å merke seg at samsvarserklæringen kom seilende sammen med NEK-400, og det er ikke krav til dette for installasjoner utført etter FEB! Derfor kan det være meget vanskelig å oppdrive en samsvarserklæring for en installasjon utført etter FEB, og eier av anlegget kan derfor ikke kunne pålegges å inneha slik dokumentasjon. Enig? Til slutt en beklagelse til Stig Flem for forsøpling av tråden din 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...