Borre ut bolt fra turboflens.

Anbefalte innlegg

Har en knekt bolt i flensen på turbo jeg ikke får borret ut. Har prøvd flere forskjellige borr, men ingen greier det. Blir slitte med en gang. Bruker olje som borre middel. Tips.?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sleit med det samme på wastegaten. Måtte bruke opp alle de små dremelverktøyene mine for å få den ut. Hold på en stund. 12.9 bolter er vriene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sleit med det samme på wastegaten. Måtte bruke opp alle de små dremelverktøyene mine for å få den ut. Hold på en stund. 12.9 bolter er vriene.

Dremel, der sa du noe jeg ikke har tenkt på..:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd å varma opp og evt sjokk kjølt de? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd å varma opp og evt sjokk kjølt de? :)

nja, men hva skal jeg bruke for å ta fatt på di, ligger gjevnt med godset.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du fått klart å borra et lite hull, så kunne du jo brukt en "grispikk"(usikker på hva det heter). I kombinasjon med varme og kulde :) Kanskje: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du fått klart å borra et lite hull, så kunne du jo brukt en "grispikk"(usikker på hva det heter). I kombinasjon med varme og kulde :) Kanskje: klø :

Tjaa..ville ha vært ytterst forsiktig med de der "utdriverne" (eller hva det nå for f.. heter...:P ) i slike små dimensjoner (3-6 mm)....de knekker ganske fort og da er det hvertfall vanskelig å få ut det som sitter igjen....been there osv...:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

akkurat det jeg ikke klarer, får ikke borra i di, borret blir slitt med en gang og tar ikke noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sliter fortsatt med dette. kommet halvveis, men må da være noe annet enn vanlige borr til dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikke sveist på noe da? Da får du jo både varme og noe å ta tak i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikke sveist på noe da? Da får du jo både varme og noe å ta tak i.

Nja, det er siste utvei isåfall, da jeg ikke har sveiseapparat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problemet på en turbo,borret opp og skulle bruke grisepikk men den klarte ikke og ta den etter varming og nedkjøling.Ble bare til at jeg borret større og større hull såpass stort at jeg bare pirket ut gjengene til slutt.Dette var det eneste ssom hjalp.Gjenget den så opp igjen og alt var i orden.brukte forsterkede borr med en slags legering i tuppen.De andre holdt bare noen runder så var det stopp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare du som ikke kan borre : haha : det er noe som heter skjærehastighet, og den er forskjellig på forskjellige stål.

eneste mulighet for at borring er umulig er hvis du borrer i noe med høyt karboninnhold, da kan slålet ta herding , hvis det blir oppvarmet til rødglødende og bråkjølt med vann.

mest sannsynlig kjører du for fort, kjøp de gullfargede på biltema, og start med 2.5 mm borr kjør sakte 2-3 runder pr sek, hold drillen i ro og ikke legg på kraft, skal alike vell klare å tygge seg inn på et par minutter.

når du kommer 2-3 mm inn må du ta borret litt ut for å forsikre deg om at du får ut spona, hvis ikke er det den sikre vei til problemer. Husk inn å ut konstant....

Så et større borr, og husk, jo større borr jo mindre fart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bosch stålbor spiser 12.9 bolter :) koster nesten ingen ting på jernia, men de beste jeg har prøvd!(MYE sterkere enn würth borra)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare du som ikke kan borre : haha : det er noe som heter skjærehastighet, og den er forskjellig på forskjellige stål.

eneste mulighet for at borring er umulig er hvis du borrer i noe med høyt karboninnhold, da kan slålet ta herding , hvis det blir oppvarmet til rødglødende og bråkjølt med vann.

mest sannsynlig kjører du for fort, kjøp de gullfargede på biltema, og start med 2.5 mm borr kjør sakte 2-3 runder pr sek, hold drillen i ro og ikke legg på kraft, skal alike vell klare å tygge seg inn på et par minutter.

når du kommer 2-3 mm inn må du ta borret litt ut for å forsikre deg om at du får ut spona, hvis ikke er det den sikre vei til problemer. Husk inn å ut konstant....

Så et større borr, og husk, jo større borr jo mindre fart.

Akkuret slik jeg løste problemet.Var ikke noe problem og få ut alt da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir forbannet over det her,, enda ikke fått ut bolten,, pga har gitt opp... mange borr og hvor mange timer skal man bruke? Er liksom dette som setter stopper for einzer prosjektet mitt...: bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig et bilde kan gi noen nye triks fra forumet?

Og hvaslags turbo, i tilfelle noen har liggende noe skrot til overs?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kkk k24 til 1,6TD, disse er såpass etterspurt om dagen, så er vel ikke mange som ligger å slenger rundt vil jeg tro:(

har jo 2 kkk k14 liggende, men vil helst ikke sette på den pga for liten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det på eksoshuset på turboen? i såfall fungerer det fint med 3stk har kjørt med det på 2stk forskjellige turboer nå uten tegn til lekasje. eg ga opp å få borret ut min. Ikke selveste Kluge klarte det eingang med sveising:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir forbannet over det her,, enda ikke fått ut bolten,, pga har gitt opp... mange borr og hvor mange timer skal man bruke? Er liksom dette som setter stopper for einzer prosjektet mitt...: bh :

Og dette har drivi med over ett år uten å komme i mål?

Kom hit med den så skal jeg gladelig hjelpe deg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og dette har drivi med over ett år uten å komme i mål?

Kom hit med den så skal jeg gladelig hjelpe deg.

nja.. har ikke drevet på LEENGE nå, men tenkte å begynne igjen.. hehe. Takk, for tilbudet.. blir vel litt langt å kjøre. Skal prøve litt mer først evt.

Men om Lasse mener det burde funke med 3 bolter prøver jeg det evt.. smøre på litt kopperpasta imellom?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trikset for borring i harde metaller, er og bruke søylemaskin hvor du får spent opp arbeidstykket. Alle som har prøvd seg på 10+mm syrefast, vet at dette ikke kan borres med drill for hånd.

Avhengig av og ha konstant vinkel på bor og arbeidstykke, og konstant hastighet. Da vil du oppleve at det går lettere, uten og slite ut en bøtte med borr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det på eksoshuset på turboen? i såfall fungerer det fint med 3stk har kjørt med det på 2stk forskjellige turboer nå uten tegn til lekasje. eg ga opp å få borret ut min. Ikke selveste Kluge klarte det eingang med sveising:p

det er mellom manifold og turbo. Du mente kanskje mellom turbo og DP?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk hardmetall bor.

Kjøp deg ett lite 4-3mm, som du forborer med, og ett som er gjengebor (eks M10 = 8,2mm)

Skal ikke være problem hvis du bruker disse i en søylebormaskin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.