Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøre på ferie på søndag så håper noen kan hjelpe meg! :confused:

Har merket at bilen min har pustet ut endel hvit røyk de siste dagene. Her om dagen sto bilen å gikk på tomgang en stund med mototrrommet åpent da jeg merket at det kom hvit røyk fra området rundt turbo. Jeg så da at det kom olje ut i flensen mellom eksosmanifold og turbo. Greit nok, pakningen der er nok gåen, men det skal jo ikke være olje der?? Den står også og blåser ut litt hvit røyk bak på tomgang selv når bilen er varm, samt at den bruker litt olje.

Jeg tok en kompresjonstest på alle sylindre:

1: 8,4bar

2: 8,5bar

3: 9,0bar

4: 8,5bar

Ingen sylindre skiller seg mye ut, men er ikke disse tallene litt lave?

Jeg tok testen med de resterende pluggene montert og null gass, har dette noe å si?

Grunnen til denne testen var egentlig å utelukke stempelringer og ventiltettinger, men jeg kom til å tenke på at du kan vel ikke utelukke oljeforbruk over stemplet da dette går på oljeringen på stemplet, og ikke kompresjonsringen, eller er jeg helt på jordet her? Og angående ventiltettinger så kan det vel kanskje snike seg olje igjennom tettingene uten at det går ut over kompresjonen? M.a.o. kompresjonstest er kanskje bortkastet i denne sammenhengen?

Etter testen lot jeg den stå å gå på tomgang lenge men klarte ikke å finne lekkasjen på manifolden igjen,men det kommer fortsatt hvitrøyk ut bak...

Audi A4 1.8TQ Avant -96. AEB motor med K04 turbo,3"downpipe og 2,5" eksos,orginal eksosmanifold.

Svaret er kanskje åpenlyst,da den har rullet 235.000km, men jeg vet ikke om jeg skal sette igang med full overhaling å håpe på å bli ferdig før ferien eller om det er en enklere fix...?

Turboen har forøvrig gått bare 30.000km så jeg håper virkelig ikke det kan være den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

den hvite røyken er vell mest sannsynelig kjølevann vell!! hadde samme prob. og da var det toppakningen som var gåen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja har tenkt det samme, men kan ikke se at det minker kjøleveske i det hele tatt....? Kan det være så lite at det ikke vises i tanken?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.