#1 Skrevet Juli 7, 2010 Hei. Det har i de siste dagene kommet en slags svak ristingi bilen på lavt turtall (16-1800rpm). Føles som det er fra motoren. Er ikke i noen spesiell hastighet eller gir. Kan dette være noe svinghjulgreier? Vet dette har vært et problem på tidligere passat modeller, men det er vel byttet ut mye under panseret de siste årene så det kan vel gjerne være noe helt annet.. Noen som har en ide hva det kan være? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 8, 2010 (endret) Må legge til at den fusker litt også under denne ristingen. Virker som den mister "trykket" i 1/4 sekund innimellom. Dette gjelder også kun i turtallsområdet 16-1800. Merker dette spesiellt når jeg kjører i f.eks 5 eller 6 gir under langkjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 8, 2010 Hei. Hadde en kamerat med samme problem på samme motor. Problemet kom først etter att motor ble litt varm og at du akselrerte i litt motbakke. Da hadde møller ett skriv på problemet som tilsa att det var utett/slitsaje i metallet rundt innspr. dysene. Fabrikkløsning: SKIFTE AV TOPPLOKK! Men bilen til min kompis ble bra etter att paningen i bunn av dysene ble byttet, men ble forespeilet att denne løsningen ikke hjalp permanent. Har vært bra i ett halvt år nå iallefall. Er ikke sikkert du har samme problem, men det høres litt sånn ut på meg. Lykke til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 8, 2010 Kan være EGR-ventil, da "jukser" motoren litt mellom 1500 og 2000 rpm med litt pådrag, gir seg om du gir gass eller slipper opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 8, 2010 Ja ristingen/fusken blir borte om man gir gass eller slipper den. Så om det tyder på ECR må det sjekkes ut. Ser ut til at det blir en tur til Hamax i Høneoss igjen her gitt.. Jammen godt jeg kjøpte med garanti på denne bilen, hehe.. Dette høres nemlig ganske så dyrt ut :-( Tusen takk for tilbakemeldinger så langt. Oppdatering kommer senere Simen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 8, 2010 Hei. Har samme bil som du,hadde samme problemet. Var slitasje på svinghjul lager,skiftet dette og alt ble bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 8, 2010 EGR koster 3000,- hos Møller, og skiftes på 15minutter. Du kan prøve å ta den av og rengjøre den i diesel, så kommer det seg kanskje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 11, 2010 Hei en liten oppdatering. Var hos Hamax på Fredag. Der kjørte de diagnose og fant ingenting. Kjørte en tur for å se om vi kjente det, men tror du ikke feilen var som forduftet.. Ingen fusking eller risting overhodet. Har kjørt ca 60 mil i helgen og problemet er helt borte.. Sprøtt. Så vi får da se om det kommer tilbake igjen snart. Og DET gjør det nok.. Tipper fortsettelse følger jeg.. :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 11, 2010 Har du DPF? Isfåfall er det teknisk standard med varierende turtall og små fusk kobinert med treg gassrespons under regenerering av filteret. Oppfattes av kunder som små lugging ved jevn belastning stort sett rundt det turtallet du beskriver. Det skjer forde EGR aktiveres mye for å få opp eksos temp, det kjøres etterinnsprøytninger av diesel og ladetrykket økes for å kompansere for økt innsugstemp under regenerering av parikkelfilteret. Regenereringen avbrytes også om man gasser for mye så da slutter fuskingen, på motorbrems er det heller ingen fusking under regenerering, det at det oppstår under langkjøring i i jevn fart passer også med regenerering, da det er en av forrutsettningene til å starte en rens. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 11, 2010 (endret) Ja det er DPF på den. Det høres veldig fornuftig ut denne forklaringen. Og det stemmer nok, men det som er litt rart er at når jeg kjørte ned til Hamax i uka som var, så fusket den veldig. Bilen var knappt nok varm (3-4min gange). Har lange bakker fra der jeg bor og ned til byen så det er lite gasspådrag. Dagen før var den også litt rufsete før den ble varm. Men som sakt så merker jeg ingenting nå lenger.. Er det vel bare å vente å se om det dukker opp igjen SS 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 12, 2010 Har akkurat samme på en Outlander 07" den har samme 2.0tdi Men DPF ja, visste jeg det ikke! Skulle vært valgfritt å ha inn den driten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 13, 2011 Liten oppdatering på denne tråden. Fuskingen som var når bilen var kald ble ordnet med en software oppdatering. Ble helt fin når den er kald. Men fuskingen som jeg har kommet frem til at det er, ved ca 1600-1650omdr er der fortsatt. Har hatt den inne på litt dypere diagnose nå, hvor det ble skiftet dieselfilter(for sikkerhets skyld) hatt opp et par av dysene, sjekket drivstoff trykk osv. Men det som har kommet ut av dette er at det er noe varierende verdier ut fra dysene slik jeg har forstått. Så løsningen som skal testes er bytte av LMM. Blir spennende å se om det fungerer bedre da.. Hadde vært meget deilig å bli kvitt denne irriterende feilen.. Håper å komme inn på verkstedet i løpet av denne uken .. SS 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 14, 2011 Hvis det er variasjon mellom dysene i leveringsmengde så er det ikke LMM som må byttes, men injektorene som må kalibreres! (eventuellt nye dysespisser = dyrt!) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 16, 2011 Jaha ja.. hmm.. Det skal jeg jammen meg tipse gutta på Hamax om. Vet de også sendte en forespørsel til Audi om denne saken. Kan jo også hende at de har fått lignende svar fra de, men uannsett så skal jeg ta det opp. Takk så mye for tipset :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 17, 2011 Kan kjøre rens av dysene også om det er variasjoner for å sjekke om det hjelper, det tar bort avleiringer i dysespissen som kan forstyrre forstøvingen av drivstoff. Rensen gjøres i en ultralyd renser med utmonterte dyser. Se bilde. Har du vagcom? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 17, 2011 Nei har ikke fått somlet met til å kjøpe vag-com ennå. Det som er bra er at jeg kjøpte med garanti på bilen, så det blir nok bare en egenanndel her. Jeg håper bare de finner ut at dette til slutt så jeg slipper den irriterende fuskingen. Er ikke mye, men litt er nok for meg :-) Tenk meg en tur til Hamax i morgen med infoen jeg har fått av dere.. Takker så mye 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 2, 2011 Da har bilen vært på ny verkstedrunde hos Hamax. Det de nå har funnet ut er at drivstofftrykket faller under visse turtall, slik jeg forstod. Så det som skal gjøres til uken er å bytte ut dyse-tettinger på alle dysene. Blir spennende å se om det hjelper. Det høres jo fornuftig ut så da er det bare å krysse alle lemmer for at det skal gå bra :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 13, 2011 Da var bilen tilbake fra verksted med nye dysetettinger. Og gjett hva.. Jammen ser det ikke ut til at den er blitt bra :-) Fikk med en flaske med dyserens som jeg skal fylle på i morgen. Verdiene ble visst mye mer stabile etter byttet. Må si jeg er ganske så fornøyd nå etter en lang prosess for å finne feilen. Nå gjennstår kun det verste.. Regningen, hehe.. Får håpe vi kan få dette dekket med bruktbilgarantien jeg har gjennom Norsk Bruktbilgaranti. (Tror jeg det heter..) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 13, 2011 Har også hatt vibrasjon i bilen på dette turtallet på en 170hk tdi pd. Til slutt stoppet bilen uten varsel. Møller skiftet alle dysene på garanti og nytt ledningsnett. Bilen ble ikke og kjenne igjen, Dette er greit så lenge en har garanti og mobilitetsgaranti,men svir skikkelig i lommeboka hvis man må betale selv. ble anbefalt Prolong diesetilsetning av et spesialfirma for diesemotorer. Det virker som injektorene på moderne dieselmotorer er svært nøye på dieselkvaliteten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 13, 2011 har sett gjennom div kviteringer på min passat 2.0 tdi der sto det dyse bytte til 28000kr:-) så det koster peng, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 28, 2011 Ja ja.. Håpet at siste innlegg på denne tråden fra min side var gjort, men den gang ei.. Problemene har dukket opp igjen desverre. Nå har den i tillegg begynnt å gå ujenvnt på tomgang innimellom.. Så da er det vel neste på lista å bytte dysene. Grusomt irriterende med denne feilen, men den må ordnes da bilen skal selges i løpet av våren. Blir vel ikke "mer enn" rundt 30000 for den jobben.. Huttetu.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 15, 2011 (endret) Hei..har fulgt med på tråden da min far har samme problem. Han var i kontakt med ett uavhengig verksted ( GIK turbo - partner ) , de ba han sjekke kamaksel da de hadde hatt en A6 2,0 tdi der kamaksel var slitt. Høres jo logisk ut da det er denne som styrer dyser, pumpe etc.. Er dette noe du har sjekket ? Har vært på Møller for diagnose men ingenting funnet. Har skiftet EGR ventil tidligere uten att problemet forsvant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 9, 2011 (endret) Hei..har fulgt med på tråden da min far har samme problem. Han var i kontakt med ett uavhengig verksted ( GIK turbo - partner ) , de ba han sjekke kamaksel da de hadde hatt en A6 2,0 tdi der kamaksel var slitt. Høres jo logisk ut da det er denne som styrer dyser, pumpe etc.. Er dette noe du har sjekket ? Har vært på Møller for diagnose men ingenting funnet. Har skiftet EGR ventil tidligere uten att problemet forsvant. Edit: Har da skiftet EGR ventil igjenn, og dette hjalp ikke! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 9, 2011 Edit: Har da skiftet EGR ventil igjenn, og dette hjalp ikke!! Hvorfor bytta du den enda en gang når det ikke hjalp å bytte den første gang? Har du tatt diagnose? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 10, 2011 Hvorfor bytta du den enda en gang når det ikke hjalp å bytte den første gang? Har du tatt diagnose? Så lenge møller betaler, får de bytte det de mener er ødelagt hehe..er en garantisak Ja det går jeg utifra de har gjort. Har nevnt det jeg hadde hørt om kamaksling, men ble blankt avvist.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...