Slakk i mellomaksel Audi S6 C4 AEC automat

Anbefalte innlegg

Hei Godtfolk

Når jeg byttet midtre lyddemper her om dagen, kjente jeg på mellomakselen (den som går inn i bakre diff) at det var stor slakk i den, det vil si at jeg kunne rotere den flere centimeter hver vei (dødgang). Tipper at dette ikke er normalt? Merker også at noen ganger når jeg gir på litt brått, eller slakker litt brått så er det en liten forsinkelse på når hun (ja, min S6 er nok en dame) "tar", og det kommer en liten klonke-lyd. Tipper dette har sammenheng? Hører også en liten uling ved kjøring i lav hastighet som varierer med turtallet. Vet ikke om dette også har sammenheng? Noen som vet hva dette kan være? Er det noen lagre eller tilsvarende som kan byttes? Eventuelt hvor? Er det mellomakselen som er problemet, eller er det diffen? Tilbakemeldinger og tips mottas med stor takk fra en ganske nybakt S6 eier :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Godtfolk

Når jeg byttet midtre lyddemper her om dagen, kjente jeg på mellomakselen (den som går inn i bakre diff) at det var stor slakk i den, det vil si at jeg kunne rotere den flere centimeter hver vei (dødgang). Tipper at dette ikke er normalt? Merker også at noen ganger når jeg gir på litt brått, eller slakker litt brått så er det en liten forsinkelse på når hun (ja, min S6 er nok en dame) "tar", og det kommer en liten klonke-lyd. Tipper dette har sammenheng? Hører også en liten uling ved kjøring i lav hastighet som varierer med turtallet. Vet ikke om dette også har sammenheng? Noen som vet hva dette kan være? Er det noen lagre eller tilsvarende som kan byttes? Eventuelt hvor? Er det mellomakselen som er problemet, eller er det diffen? Tilbakemeldinger og tips mottas med stor takk fra en ganske nybakt S6 eier :P

 

Denne "ulingen" du hører er ikke bare converterlyd da? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det aner jeg ikke. Kan godt hende akkurat den lyden er helt normal. Er ikke spesielt fremtredende. Har byttet lyddemper bak, så nå hører jeg faktisk noe : smil : Har egentlig ikke lagt merke til det før.

 

Du mener da at jeg ikke trenger å bekymre meg over denne snille ulinga? Hva med de andre tingene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det aner jeg ikke. Kan godt hende akkurat den lyden er helt normal. Er ikke spesielt fremtredende. Har byttet lyddemper bak, så nå hører jeg faktisk noe : smil : Har egentlig ikke lagt merke til det før.

 

Du mener da at jeg ikke trenger å bekymre meg over denne snille ulinga? Hva med de andre tingene?

 

Jeg kan jo ikke garantert si at det er converterlyd du hører, men ved lav hastighet vil det være noe lyd fra converteren. Jeg har hatt flere biler med automat og det er noe jeg aldri har tenkt over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da ser jeg litt bort fra ulingen foreløpig. Hva med slakken i mellomakselen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slakken er nok sannsynligvis i bakre diff.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slakken er nok sannsynligvis i bakre diff.

 

Ok, tips om hva jeg gjør med det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen om har tips om hva man kan gjøre dersom det er slakk i bakre diff?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt slakk vil det alltid være, men ikke for mye. Prøv å holde igjen flensene og sjekk drivknuter både på drivaksler og mellomaksel for slakk, har vært ute for at det har vært mye slakk i drivknutene både på mellomaksel og drivaksler. Selve differensialen blir det sjelden mye slakk i. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt slakk vil det alltid være, men ikke for mye. Prøv å holde igjen flensene og sjekk drivknuter både på drivaksler og mellomaksel for slakk, har vært ute for at det har vært mye slakk i drivknutene både på mellomaksel og drivaksler. Selve differensialen blir det sjelden mye slakk i. :)

 

Ok, Eyvind. Først må jeg si at jeg trenger litt undervisning i forhold til hva en flens er for noe : flau : Er ingen mekaniker, men lærer fort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, den greia på differensial/girkasse hvor mellomaksel og drivaksler går ut. Den som drivakslene er skrudd fast i som igjen sitter i girkasse/differensial, det er flensen, også kalt medbringer. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, den greia på differensial/girkasse hvor mellomaksel og drivaksler går ut. Den som drivakslene er skrudd fast i som igjen sitter i girkasse/differensial, det er flensen, også kalt medbringer. ;)

 

Skjønner. Da lærte jeg det :P Blir litt ferie fremover nå, så får nok ikke testet dette ennå, men takk for tips.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt slakk vil det alltid være, men ikke for mye. Prøv å holde igjen flensene og sjekk drivknuter både på drivaksler og mellomaksel for slakk, har vært ute for at det har vært mye slakk i drivknutene både på mellomaksel og drivaksler. Selve differensialen blir det sjelden mye slakk i. :)

 

Da har jeg hatt bilen hos Møller for å feilsøke en rumlelyd jeg hører ved rundt 80 km/t. Har utelukket avbalansering og hjullager på forhånd. Fikk der beskjed om at det var slakk i mellomaksel (rotasjon og opp/nedd slakk) som var årsaken til dette. Dette er en lyd som har kommet i det siste, så det tyder på at dette er noe jeg bør gjøre noe med. Går det ann å bytte bare drivknutene på mellomakselen, eventuelt hvor kan man få tak i sånt? Møller selger kun mellomakselen samlet, og det vil komme på rundt 20 laken, som jo er uaktuelt. Tror også det er forskjell på akslene på AEC automat og AAN automat på dette området? De mente i alle fall det på Møller. Så hva gjør jeg?

 

Dersom det ikke er mulig å få tak i noe av dette vurderer jeg å bygge om til manuell da de delene er mye enklere å få tak i da de er like på AAN og AEC. Er jo en fin guide på forumet på hvordan bygge om :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville prøvd denne, hvis det er disse du er ute etter.

http://www.autohausaz.com/search/product.aspx?sid=evaiob45j54z0j45lan5xy55&makeid=800002@Audi&modelid=1009370@S6 TURBO&year=1995&cid=17@Drivetrain Parts&gid=2292@CV Joint

 

Har akkurat bestillt en bråte derfra, og alt gikk veldig greit :-)

Tok noen dager før det ble sendt, og selve sendingen tok 1 uke på billigste måte med UPS

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo knotten.

Det du da skal gjøre er som Thomas Kjørnes som skrev tidligere her i tråden gjorde, send mellomakselen til GKN Driveline og la de overhale den. De bytter de delene som må byttes, balanserer den etterpå og til slutt lakkerer de den.

Når jeg var å henta akselen til Thomas så fikk jeg forhandla frem en klubbrabatt på delene der, og de jobber effektivt.

http://www.gknservice.com/no/personbiler.html

 

Skal sende info om klubbrabatt til en admin eller noe slikt her nå, for det har jeg jaggu glemt helt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville prøvd denne, hvis det er disse du er ute etter.

http://www.autohausaz.com/search/product.aspx?sid=evaiob45j54z0j45lan5xy55&makeid=800002@Audi&modelid=1009370@S6 TURBO&year=1995&cid=17@Drivetrain Parts&gid=2292@CV Joint

 

Har akkurat bestillt en bråte derfra, og alt gikk veldig greit :-)

Tok noen dager før det ble sendt, og selve sendingen tok 1 uke på billigste måte med UPS

 

Hei Rune, fikk ikke den linken til å stemme, men fant ut av det ved å ta med det som var etter [/url] taggen også. Sånn skal linken være

 

Lurer på om denne passer til bil med 4.2 motor og automat så vel som til 2.2t motor som denne siden viser den som? Er ikke sikker på om det er forskjell på den delen?

 

Hallo knotten.

Det du da skal gjøre er som Thomas Kjørnes som skrev tidligere her i tråden gjorde, send mellomakselen til GKN Driveline og la de overhale den. De bytter de delene som må byttes, balanserer den etterpå og til slutt lakkerer de den.

Når jeg var å henta akselen til Thomas så fikk jeg forhandla frem en klubbrabatt på delene der, og de jobber effektivt.

http://www.gknservice.com/no/personbiler.html

 

Skal sende info om klubbrabatt til en admin eller noe slikt her nå, for det har jeg jaggu glemt helt.

 

Hei Stig Arne, det høres bra ut, selv om jeg ikke vet om jeg setter pris på å bli kalt knotten. Hva omtrent snakker vi om i pris? Lurer på om jeg går for den løsningen. Hvordan kommer jeg forresten i kontakt med GKN? På nettsiden er det kontaktinfo kun til Key Account Manager for Norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, den som ikke tåler å bli kalt for knotten av meg kommer til å møte sørgelige depresjoner, det kaller jeg så godt som alle :)

 

Thomas husker nok beløpet og hva som ble gjort bedre enn meg, men lurer på om det ikke var 6.660,- for jobben på hans aksel. Og bare for å nevne det, så var hans mellomaksel allerede byttet opphengslager på på et lokalt verksted, men de hadde nok ødelagt opphengslageret under montering, for GKN måtte vertfall bytte det på nytt. Og såvidt jeg har skjønt så er Thomas fornøyd med jobben de gjorde.

Og han fikk ikke klubbrabattene, hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og en kjapp titt i Thomas sin tråd så fant jeg ut at jeg hadde rett gitt!

 

Siste nytt er at akslingen er ferdig reparert hos GKN. Da er det bare å vente på at jeg får den tilbake :)

 

Det som ble gjort var følgende:

 

- Byttet 1 stk CV-ledd som var inntørket og gikk tregt.

- Byttet 1 stk U-ledd som det var slått kast i (sannsynligvis av verkstedet som først byttet oppheng).

- Byttet 1 stk opphengslager, dette var sprukket igjen i gummien pga. grader/skade på "medbringer" (hva nå det er) ved siden av opphenget.

- Samt balansert akslingen på nytt.

 

Pris: 6660 inkl. mva... det koster å være kar :)

I tillegg var den altså lakkert også, så den ikke ruster der lakken var slitt av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, mister nok ikke nattesøvnen min, Stig Arne. Takk for god info, var jo en smule dyrt det der da. Lurer på om jeg skal undersøke om jeg får tak i en brukt aksel uten så mye slakk først. Har funnet noen biler som er til hugging.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er klart det beste, men det er gjerne fra biler som har nådd konfirmasjonsalderen det også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er klart det beste, men det er gjerne fra biler som har nådd konfirmasjonsalderen det også..

 

Sant nok, den jeg har kikket på som en mulighet har ikke rullet mer enn ca 200k og kan jo være i fin form. Får høre hva høggern tar for den før jeg avgjør. Mye jobb å bytte mellomaksel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leddene i begge ender og opphengslageret er likt. Krysset ser også likt ut.

(har montert automat mellomaksling i min 2,2t manuell pga lengre girkasse)

 

Husk at den skal balanseres etter at du har montert nye deler.

GKN driveline eller Powertrain gjør slikt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynte å demontere nå i kveld, har fått av alt bortsett fra mellomakselen i bakkant (mot diff). Her er alle boltene av, men akselen sitter fast i flensen. Bare å finne fram slegga? Prøve å rikke og dra og slå med skrutrekker, men sitter fast.: bh : Hvor forresten skal den løsne, 1 eller 2? Hvis det er tilsvarende som foran mot girkasse, skal den løsne på 2. Hjelp mottas med takk

 

En ting jeg ble skremt over da jeg demonterte, var at alle boltene i festet mot flensen til girkassa var løse, kunne skru de ut med hånda: eek : Mulig det er vibrasjon som har fått de til å løsne?

MellomAkselBakreTall.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.