#26 Skrevet September 1, 2010 mener den skal løsne ved 2 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet September 2, 2010 Begynte å demontere nå i kveld, har fått av alt bortsett fra mellomakselen i bakkant (mot diff). Her er alle boltene av, men akselen sitter fast i flensen. Bare å finne fram slegga? Prøve å rikke og dra og slå med skrutrekker, men sitter fast. Hvor forresten skal den løsne, 1 eller 2? Hvis det er tilsvarende som foran mot girkasse, skal den løsne på 2. Hjelp mottas med takk En ting jeg ble skremt over da jeg demonterte, var at alle boltene i festet mot flensen til girkassa var løse, kunne skru de ut med hånda: eek : Mulig det er vibrasjon som har fått de til å løsne? Disse boltene skal sitte med rød Loctite fra fabrikken, så disse boltene har garantert vært demontert en gang før, kanskje sågar skiftet. De løsner garantert ikke av vibrasjon... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet September 2, 2010 Det er det du har merket med 2 som skal løsne fra flensen til diffen. Men som Dag skriver i posten over så skal boltene sitte m/locktite. Så her har noen skrudd før deg... Om skruene forran var så løse så kan dette forårsake vibrasjon og lyder. Hadde prøvd med plasthammer, eller liten slegge og en trebit mellom. Dyre deler å ødelegge om du skulle bomme med en stor slegge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet September 2, 2010 Hvor mye eksos må du ta ned for å få den ut? Skal til med samme driten selv nå.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet September 2, 2010 Disse boltene skal sitte med rød Loctite fra fabrikken, så disse boltene har garantert vært demontert en gang før, kanskje sågar skiftet. De løsner garantert ikke av vibrasjon... Hadde en mistanke om det. Ser også at det henger lodd på akselen, så den har vært balansert før. Gutta som satt det på plass gjorde en dårlig jobb med andre ord Bør kanskje kjøpe inn litt loctite til montering da? Det er det du har merket med 2 som skal løsne fra flensen til diffen.Men som Dag skriver i posten over så skal boltene sitte m/locktite. Så her har noen skrudd før deg... Om skruene forran var så løse så kan dette forårsake vibrasjon og lyder. Hadde prøvd med plasthammer, eller liten slegge og en trebit mellom. Dyre deler å ødelegge om du skulle bomme med en stor slegge. Flotters, takk for det. God ide, litt kjipt å ødelegge mellomaksel og bakdiff når jeg går berserk under bilen. Forresten litt begrenset hvor mye kraft jeg klarer å hamre med, da jeg ikke har så masse plass under der Hvor mye eksos må du ta ned for å få den ut? Skal til med samme driten selv nå.. Jeg løsna fra leddene der eksosen runder av opp mot motoren, fant ut at det var enklest på min bil. Prøvde først rett ved kattene, men var vanskeligere å komme til der på min bil. Det er sikkert enklere på 5'er motoren din da du vel har enkel og ikke dobbel eksos. Fikk bare flyttet eksosen litt ned og til den ene siden. Lambda sitter som rakkern, samme med annen føler lenger bak (hvit ledning opp i karoseri). Skulle gjerne tenke meg å bytte lambda når jeg først er i gang, men må bare få tak i en stor og slem tang først Var ganske greit å komme til bare eksosen ble flyttet litt. To varmeskjold som må av, og så er det boltene som er verst dersom de sitter skikkelig fast. Mulig det er en ide å ha hjulene hengende fritt, slik at du har mulighet for å rotere. En eller to av boltene blir alltid vanskelig å komme til da de ligger helt skjult av akselen. Jeg har bakdekka på stativ, så jeg fikk ikke gjort det, men klarte det med et vinkelledd på skralla og litt fikling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet September 2, 2010 Da fikk jeg mellomakselen av gitt. Slo med hammer, så øks, så større øks med trebit mellom. Til slutt kakka jeg til den med hammeren flere ganger rett på stålet før den måtte gi seg. Da er mellomakselen lastet inn i konebilen, og klar for å leveres til GKN. Oppdaterer posten nå jeg får den på igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet September 4, 2010 Oki! Turbo-5'ern har nok dobbelt system den også, av en eller annen snodig grunn. Kanskje for å spare noen deler? Jeg vil vel anbefale å bytte brekkwire mens du har av alt det der, i hvertfall hvis de ikke har vært byttet på en stund.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet September 5, 2010 Oki!Turbo-5'ern har nok dobbelt system den også, av en eller annen snodig grunn. Kanskje for å spare noen deler? Jeg vil vel anbefale å bytte brekkwire mens du har av alt det der, i hvertfall hvis de ikke har vært byttet på en stund.. Hei Bjørn Eirik, Skjønner, så det er likt fra kattene og bakover da? Takk for tips angående brekkwire, men det er allerede byttet. Tok det når jeg byttet mellompotte, og satt på nye calipere bak også for å få brekket til å fungere uten at caliperne hang seg. Nå fungerer håndbrekket fint og den bremser likt på begge sidene Forresten noen som har peil på om det er samme lambda på 2.2 og 4.2? Tips om hvor man kan få tak i noe slikt til en god pris? Tenkte jeg skulle ta det når jeg først hadde eksosen nede og var igang. Opplever noen ganger ved gasspådrag at den nøler et halvt sekund, vet ikke om det har med lambda å gjøre. Bytter den uansett da den nok er fra bilen er ny. Skal vel egentlig byttes hver 60000? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet September 7, 2010 Lurer på om noen vet hvor mye slakk det skal være i bakdiffen? Kan rotere omtrent 1 cm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet September 7, 2010 Har mye slark der jeg også, er visst ikke uvanlig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet September 23, 2010 Da var mellomakselen montert. Ennå ikke vært ute på veie for å prøve den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet September 23, 2010 *spent* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet Oktober 5, 2010 Mellomaksel bytte ferdig, og virker som det fungerer fint. Nå har bilen fått ny eier. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...