Lite ladetrykk/lite moment ved lavt turtall- S6 2,2 20VT.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har akkurat kjøpt meg en 1995 mod S6.

Er fornøyd med bilen, men synes den har et fryktelig dårlig dreimoment. Når jeg kjører på høyt gir og tråkker på litt skjer det lite eller ingenting. Det kommer heller ikke noe turbotrykk å snakke om (0,2 - 0,3bar før turtallet kommer opp). Hadde en 92mod S4, og her var det brutalt mye bedre..

Bilen er chippet med MTM chip av ukjent størrelse.

 

Noen som har noen god ide om hvor jeg skal begynne å sjekke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved hvilket turtall begynner det å lade?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her høres det ut som noe er galt, ved montert chip skal denne lade godt over en bar rundt 2000 omdr.

 

Så en test med VAG-COM er vel ikke så dumt.

 

N75 kan ha feil

Resirk kan ha feil

LMM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :-)

Begynner vel ikke å lade ordentlig før ca 3000 rpm. Ved 2000rpm er den helt dau.

 

Har dårlige kabler til vagcom, får vel prøve å få tak i noen andre.

Svein Willy :

Ved feil på noe av det du nevner skulle vel problemene vært der ved lave turtall også??? Eller??

Takknemlig for alle svar :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

K24 eller K26 turbo da?

K26 lader litt seint..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sjekket hva som er stemplet, men skal vel være en orginal K24.

Hva skjer hvis du monterer en MTM 303 chip uten å oppgradere MAP sensor?

Vil det kunne føre til samme problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering.

Har i dag sjekket følgende:

Koplet ifra LMM uten at det var noen nevneverdig forskjell (gikk ihvertfall ikke bedre).

Koplet ifra N75, og prøvd med ekstern strømforsyning. Hørte at det klikket/slo inn.

Sjekket membran og fjær i wastegate som var hele og fine.

 

Har desverre ikke Vagcom så jeg har ikke fått sjekket feilmeldinger enda :-(

 

Noen som har forslag til hva problemet kan være? Ved ca 3500rpm så kommer den ordentlig, men har ikke sett mere enn 2,2 på den orginale digitalmåleren. Hvis dette stemmer så er det vel også litt i minste laget med tanke på at det sitter MTM chip på den....

Alle forslag mottas med takk :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke en lekkasje på michelin-man-slangen, vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At det var åssen slange da??? he he

Har sett etter slangene mellom turbo og IC, og de ser bra ut...

Kan kanskje investere i litt startgass også så kan jeg sjekke "all over"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tatt diagnose nå.

Det som dukket opp der var:

 

65535 Styreenhet defekt - permanent ?????????

00524 Bankesensor No1 Intet signal - sporadisk. (Byttet til ny. Ingen større forskjell i fra før.)

00553 Luftmassemåler Signal for svakt - sporadisk. (Mulig denne ligger lagret ifra når jeg prøvde å kjøre uten kontakten inni)

00537 Lambda regulering Reguleringsgrense underskredet.- - Sporadisk. (Har ikke gjort noe med denne enda)

 

Skjønner ikke helt dette med styreenheten. Er vel ikke defekt? Da hadde vel ikke bilen gått i det hele tatt???

 

Noen som har kommentarer eller tips til hva jeg bør sjekke videre?

Alle svar mottas med takk :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vekker denne tråden til livet igjen da den fortsatt er uløst.

Siden sist har jeg byttet lambdasonden, og lett etter luftlekkasjer uten å ha funnet noen.

Vagcom finner bare 1 feilkode og det er "65535 styreenhet defekt", men denne har vel neppe noe med mitt problem å gjøre.

 

Er det noen som har tips her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om du mener slangene er tette, så prøv å trykksette det. (Tom brusflaskebunn på den ene siden, ett eller annet slags lokk på den andre og en kork inn til veivhusventilasjonen) Sett på omtrent 1 bar, så finner du i hvertfall fort evt. lekkasje.

Wastegaten din kan være lekk, det er en tetningsring som _kan_ forsvinne der. (er bare å skru opp.)

Ellers dårlig med tips..

 

ECU'n er nok høyst sannsynlig ikke defekt, nei! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vekker denne tråden til live igjen, da den fortsatt er uløst.

 

Ved lave turtall (under2500 RPM) skjer det ingenting, og noen ganger dør den momentant ved fullt gasspådrag.

Prøvde ista ved ca 70 km/t på 6 gear (ca 1700 rpm) å gi full gass. Det eneste som skjedde var at den rykket litt av og til. Farten økte ikke, og den ga heller ikke noe turbotrykk. Blir bare gående å nøle. Ved høyere gear må jeg også bruke mellomgass til ca 3500 rpm før jeg kan gi på fullt. Da kommer den derimot ordentlig med ca 1,5 bar som den nå skal lade.

Har skjedd en god del siden sist.

 

Har kjøpt et 380 Jonus kit som inneholder:

Bensinpumpe, bensintrykksregulator, Compturbo, ny eksosmanifold, resirk, manuell boostcontrol, chip, osv.

Har også skiftet plugger, sjekket wastegatemembran og satt på "high output coil kit" fra 034.

 

På luftesiden er alt nytt: åpent filter, ny rs2 LMM, ny turbo, nye samco slanger, annet trykkrør, og IC fra S4. Ser derfor bort fra lekkasjer denne gangen.

 

Håper noen har noe lurt å komme med her da jeg ikke lengre har noen god idè om hva som feiler den...

 

Glemte vel ifarta å nevne at jeg har tatt diagnose med VCDS lite, men det kommer ingen feilkoder som kan ha noe med dette å gjøre.

Alle forslag mottas med takk :-)

Mvh

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjeeeeeelp !!!!

 

Ingen som har noen gode forslag her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første tips er å investere noen timer i lesning av samletråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=167917

 

Siden du nå har skiftet en god del deler uten hell og du hadde feilkode om styreenhet så kan det være fristende å søke etter elektriske feil i styresystemene. Da tenker jeg på selve hjernen, alle koblinger i motorrom og til hjerne, samt selve ledningsnettet.

- av med alle koblinger, spraye med kontaktspray.

- forsøke med annen hjerne

- av med kobling på hjerne og måle hele kretser (en av trådene i samletråden er ECU pinout)

 

Siste tips hjelper deg ikke noen ting, men kan være til nytte for andre: Det er ikke videre smart å trimme før man har funnet årsaken til at motor ikke fungerer.;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har tilgang på VAG-COM, logg blokk 01, 02 og 03.

Har du bredbåndslambda ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første tips er å investere noen timer i lesning av samletråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=167917

 

Siden du nå har skiftet en god del deler uten hell og du hadde feilkode om styreenhet så kan det være fristende å søke etter elektriske feil i styresystemene. Da tenker jeg på selve hjernen, alle koblinger i motorrom og til hjerne, samt selve ledningsnettet.

- av med alle koblinger, spraye med kontaktspray.

- forsøke med annen hjerne

- av med kobling på hjerne og måle hele kretser (en av trådene i samletråden er ECU pinout)

 

Siste tips hjelper deg ikke noen ting, men kan være til nytte for andre: Det er ikke videre smart å trimme før man har funnet årsaken til at motor ikke fungerer.;)

 

 

 

Den samletråden er genial :) Har brukt mange timer allerede på den uten å finne ut noe om akkurat dette problemet.

Tenkte å bruke noen timer på ledningsnettet ja, Har egentlig ikke helt trua på at det er noe her, men greit å ha gått igjennom det uansett.

Vil ikke si at det er helt feil å trimme før man har funnet problemet heller. Har jo skiftet mye deler og på den måten eliminert en masse potensielle feilkilder allerede:)

 

Lurte på å sjekke timinga på kammer og veiv som et neste steg. Noen som vet hva som skjer om f.eks kammene står en tann feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har tilgang på VAG-COM, logg blokk 01, 02 og 03.

Har du bredbåndslambda ?

 

Har desverre ikke fullversjon tilgjengelig. Har bare uorginal kabel og "VCDS lite" versjon.

Bredbåndslambda er bestillt og vil bli montert etterhvert : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gir en liten oppdatering her.

 

 

Sjekket at veiv / kam sto på merkene sine. Da jeg tok opp toppdekselet oppdaget jeg at innsugskammen sto montert 1 tann feil (for seint). Har nå satt kammene der de skal være, og forskjellen ble ganske stor :D

Nå kommer den mye tidligere, og gir faktisk dreiemoment ved lave turtall også.

 

Den lugger fortsatt hvis jeg "legger fjøla" så foreløpig må jeg bare bruke delgass opp til ca 3500 før jeg kan gi flat pedal.

Får se på dette etterhvert imens mottas gode forsalag til løsning med takk :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typisk symptom på slitne coiler det der.

Min var akkurat lik, til jeg fikk tak i nye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har helt nye høy effektscoiler fra 034, men tenkte å prøve med den orginale coilrekka for å se om det blir noen forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med så enkle ting som plugger osv? Sjekka pluggåpning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kanskje ikke nevnt noe om det, men har skiftet plugger 3 ganger. Siste gang til Bosch pluggene som anbefales til disse motorene. Har også skiftet lambda sonden.

Noen som vet hva motstanden i temp. sensor på innsuget skal være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hva motstanden i temp. sensor på innsuget skal være?

 

Igjen, les samletråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=167917;)

 

Under punktet 'ECU/sensor -styring av motor' finner du link til 'feilsøking på styring av motoren': http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/ecu20v.html hvor hver enkelt sensor er grundig beskrevet, og du finner da en flott graf som viser variasjon med temperator (400-700 ohm.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Igjen, les samletråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=167917;)

 

Under punktet 'ECU/sensor -styring av motor' finner du link til 'feilsøking på styring av motoren': http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/ecu20v.html hvor hver enkelt sensor er grundig beskrevet, og du finner da en flott graf som viser variasjon med temperator (400-700 ohm.)

 

:tilber:Takker så mye Steinar :tilber:

 

Har orden på sakene du : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.