#1 Skrevet Juli 10, 2010 (endret) Om man kjører på parklys og sørger for å lade batteriet maks før man starter opp og begynner å kjøre. Hvor lenge vil man på et helt normalt batteri kunne kjøre før det blir dieselkutt? Så lenge varmeapparat og alt unødvendig ikke blir skrudd på, og bare parklysa lyser så bør man vel kunne dra noen timer fra ett batteri? For en dieselmotor som ikke har elektrisk fødepumpe bruker vel ikke strøm til selve motordriften, da er det bare ting utenom motoren som drar strøm, right? Edit: Og til dere som ikke gidder å lese hele tråden. Det ble konkludert med at på en gammel dieselbil med rotorpumpe eller hva det heter så kan de kjøres veldig lagt, da strømforbruket kun består av det du selv påfører den i form av lysbruk, varmeapparat osv. Så om dynamoen ryker på ferietur og det ikke lar seg gjøre å bare bytte børster eller enkle inngrep, sørg for å få strøm på batteriet, skru av all unødvendig strømforbruk og du kan kjøre ganske langt før det stopper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 10, 2010 Om man kjører på parklys og sørger for å lade batteriet maks før man starter opp og begynner å kjøre.Hvor lenge vil man på et helt normalt batteri kunne kjøre før det blir dieselkutt? Så lenge varmeapparat og alt unødvendig ikke blir skrudd på, og bare parklysa lyser så bør man vel kunne dra noen timer fra ett batteri? For en dieselmotor som ikke har elektrisk fødepumpe bruker vel ikke strøm til selve motordriften, da er det bare ting utenom motoren som drar strøm, right? om det er en helt enkel dieselmotor med f.eks rotorpumpe, trenger du bare strøm til dieselventilen for at den skal gå, så da rekker det et godt stykke. Har kjørt en Golf mk1 1.6D uten lading minst 20km, men kunne sikkert kjørt mye lenger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 10, 2010 Regner med du tenker på Astraen til dama di ?? Den har vel rotorpumpe mener jeg på,da kan du i teorien kjøre ganske langt med et minimum av strømforbrukere siden motoren er en "evighets-maskin". Men en dieselmotor bruker jo MYE strøm i startøyeblikket så aller helst burde bilen vært trilla igang så slipper man at det får en "knekk" av det iallfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 10, 2010 Jeg kjørte røros-gardermoen på 1 batteri på 72Amp med en gammal Audi 80 10vT. Den har jo en strømslukende bensinpumpe som trekker rundt 15Amp, samt noen litt tenningssystem og litt lys måtte man ha da det var vinter og natt. Hadde 3 batterier med meg, så kunne nok kjørt ganske så langt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 10, 2010 Har kjørt oslo-stavanger med en golf 1,6 bensin på ett batteri en gang. men "shock-lada" d 2 ganger på veien med startkabler, dvs satt på startkabler på en annen bil i 10 sek å spenninga gikk fra 8,5v til 12v. Og batteriet var som nytt igjen, noen som kan forklare dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 10, 2010 Ja Pål, det er den det er snakk om. Det er dette som dere anslår jeg og mener skal være mulig, mens eksen hennes som jobber på bilextra eller noe sier at det er snakk om bare et par mil. Og han er ganske så påståelig, så ho har trua på at han kan bil.. Derfor vil jeg også påstå at den dynamoen mest sannsynlig har vært gåen et par dager siden ho ikke har kjørt så langt, men samtidig så er det jo da ho sliter mest på batteriet mtp startøyeblikket. Vertfall hørest det ut som vi er enige og at ett batteri burde holde fra Bø til Brumunddal, mens om ho har to så er det vertfall ikke noe problem. Gry: Hvor lang er summetonen? (tipper du sliter litt med å forske på den i disse mobil-tider).. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 10, 2010 da batteriet mitt røyk kjørte jeg over 30km uten strøm på bilen, batteriet holdt ikke på strømmen å kvelte jeg bilen så var det helt dødt, dette er en 2000mod A4 b5 1.9tdi kjørte også med ac å full guff på anlegge, ikke no problem Edit: Ble jo feil detta, dynamoen ladet jo for tidli på morgenen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 10, 2010 Men jeg kan virkelig ikke fatte og begripe at denne motoren kun kan ta én spesiell dynamo, at ingen hverken biltema-dynamoer eller andre dynamoer fra andre opel-motorer skal være mulig å bruke altså.. Men Opel hevder hardnakket at denne dynamoen som sitter på en motor produsert av isuzu har en dynamo som på ingen måte kan byttes med dynamo fra noen annen motor enn denne typen isuzu-motorer. Jeg satt i flere timer på telefon med folk fra Opel, Mekonomen og Hellanor for å finne ut av dette i går, men alle konkluderte med at dette var et Worst Case scenario. Altså at dette rett og slett ikke lot seg gjøre. Det originale delenummeret på dynamoen hos Opel er 1204007 og Opel sier at den dynamoen klarte de ikke å skaffe før på tirsdag. Når jeg så ringte Mekonomen for å høre om de hadde en erstatter til denne så var svaret "jepp, vi har selvfølgelig mange slike". For når han slo inn delenummeret så fikk han opp ett byttenummer hos Bosch som sier 0986030880. Dette nummeret viser seg da å være nummeret på en dynamo til bensinmotor uten en vakuumpumpe eller hva det var som er kritisk at er med på en diesel-dynamo, altså var det en feil i autohidden eller hva det var det programmet han brukte het, så da måtte han søke manuelt gjennom alle dynamoer de hadde tilgjengelig, og ingen av de matcha denne spesielle dynamoen som vi var ute etter. Og siden både bilextra og andre delekjeder bruker det samme programmet for å finne deler som går om hverandre så var alle like langt i letingen etter en erstatter. Derfor syns jeg virkelig at Opel må ha lagt gullegget med motorvalg i disse bilene, og i frøknas tilfelle så passer bokstavene i Opel veldig godt til dette utsagnet.. Ofte Parkert Etter Landeveg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...