Motor er sløv, høyt forbruk - S6 pluss

Anbefalte innlegg

hadde trengt litt hjelp med hvordan man sjekker lmm,lambdasonder og dyser med vag-com:). problemet er ,at etter eg skiftet til 8 nye dyser.uorginale fra 034 motorsport. (valeo) iflg selger har de samme spec. som orginale, så neppe dem som er feil. men kunne vært greit å vite om man må gjøre noen innstillinger med vag-com, når nye dyser skiftes. evt kan man måle dem om de har riktige spec. skal også nevnes at eg har begynt å kjøre på 98 okt. etter dyse skift. fordi et motorverksted her i tromsø sa at 95 okt.legger igjen et belegg i dysene som ikke var bra: eek :. men problemet mitt er som følger. etter dyse skifting fikk eg opp følgene feil koder:17536 fueltrim bank 1 (mult) system too lean. 17538 fueltrim bank 2 (mult) system too lean. bilen gikk veldig ujevt og hakkete særlig de første minuttene når den var kaldt. tok da og renset lmm skikkelig. og etter det forsvant feilkodene. og bilen ble litt bedre. men ikke helt 100 prosent. var fremdeles litt nykking når bilen var kald. og er ikke samme drag i den som når de gamle dysene var i orden. kan det være lmm som enda ikke er helt ok eller kan det være lamdasonder(2stk) som ikke er iorden. noen som vet hvordan man sjekker disse tingene i vag-com. (måleblokker osv) . skal også nevnes at falskluft er sjekket med startgass uten å få noe utslag. kan også virke som om bilen gradvis har blitt sterkere. kan det være sånn at styreenheten(ecu) må tilpasses gradvis de nye dysene og 98 okt. dette har skjedd over ca 40 mil kjøring. noen guruer her som har et svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm. sjekket bilen igjen med vag.com. visste seg at feilkodene system too lean var kommet opp igjen. og når eg slettet dem gikk bilen merkbart dårliger. små nykking under gasspådrag. prøvde og å logge lamda. men var så mange plasser den kom opp. både i prosent å faktor. først lå den rundt 0,98. men etter endel kjøring var den på 1,0. det er vel det som er korrekt? er det mulig å måle begge lamdasondene med vag-com. prøvde og å måle lmm. var litt vanskelig siden man ikke hadde strekning og fartsgrense nok. men såg at den ca var på 220 gr. ved 5000 omdr i 2gir. vet ikke om det høres fornuftig ut:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kurt, fortell også at det her er snakk om en V8 f.eks. Kjekt og vite for de som kanskje sitter på noen triks, men ikke vet hvilken motor det er snakk om.

 

EDIt: Den oppmerksomme ser nok at du har byttet 8 dyser, så da sier det seg vel selv:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sorry:) glemte meg helt av. det er snakk om en v8 som isak sir. bilen en s6 plus med ahk motor. vet ikke om det har noe å si men. bensin forbruket har økt endel. no er det ikke mulig å kjøre under 1,2 l . pr mil på langkjøring. før gikk det greit å kjøre på literen. av og til litt mindre. men kanskje det kan komme av at eg har skiftet fra 17 til 19 toms hjul, om det har noen betydning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lukter og uforbrent bensin av eksosen. og bilen er helt tullete den første minutten etter oppstart når den har vært kald. dør nesten ut på tomgang og nykker veldig under kjøring. men etter 1 min ca slutter nykkingen ved javn gass. og bilen blir litt bedre jo varmere den blir. men aldri helt go: mad : virker og som den er værst akkurat etter at feilkodene blir slettet. må også kjøre i mange dager får at feilkodene skal komme opp. og da går bilen nesten helt normalt:confused:. kan vel sikkert være sånn at den går i nødmodus og går etter forhånds proramerte verdier? . men veldig rart at bensin forbruket har økt 20 prosent. og feilkodene sier system too lean..... betyr ikke det at den går for magert?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å sette tilbake de gamle dysene? Opplever alt for mye feil på deler fra 034.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å sette tilbake de gamle dysene? Opplever alt for mye feil på deler fra 034.

 

vurdere faktisk det. problemet er at en av de gamle dysene står helt åpen og den sylinderen drukner i bensin: mad : og bilen går enda dårligere enn no. så blir litt vanskelig å sammenligne da: mad : men har tenkt tanken på at dem ikke har riktig spesifikasjoner. hvordan finner man ut det. 034 påstår de har samme flow. men det er vel flere ting som må stemme eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da var det prøvd med en annen lmm. og det virket nesten som bilen gikk enda dårligere: mad : men kan jo hende at den lmm heller ikke var tipp topp:). neste steg blir å sette på de gamle dysene, kanskje untatt den som var gåen. håpe nesten at det ikke er dysene. var et hendans liv å få tak i dem. var helt uaktuelt å betale nesten 18000... jepp attentusen får nye på møller. når uorginale valeo kostet 1800 med frakt:). men orker ikke mer skruing denne helgen, får se neste helg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge de har lik flow på likt trykk og motstanden i dysa er lik burde det ikke være noen problemer. Er nok høy-ohm som sitter orginalt på motoren, typisk 12-16ohm. Vil bli krøll for sprutet om man setter inn lav-ohm da det ikke har kraftige nok dysedrivere.

 

Den dysa som er defekt, du er sikker på at det er dysa det er noe galt med og ikke driveren i ecu som har hengt seg?

 

Kan selvfølgelig være mye annet som forårsaker dette og, så viktig å ha ett åpent sinn :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nok de gamle dysene som var gåen. skiftet plass på den. og da flyttet feilen seg. var forøvrig noe sånt som electrical malfuntion injector. og feilen flyttet seg fra syl 1 til 3 når dysene byttet plass. tok og målte de gamle dysene. alle hadde 1 ohm. bortsett fra den som var gåen som hadde 2. er det lavohms dyse som var på da? skal se om eg får målt de nye imorgen. kanskje dem er høy ohm da? takker får svar:) alt hjelper på:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nok de gamle dysene som var gåen. skiftet plass på den. og da flyttet feilen seg. var forøvrig noe sånt som electrical malfuntion injector. og feilen flyttet seg fra syl 1 til 3 når dysene byttet plass. tok og målte de gamle dysene. alle hadde 1 ohm. bortsett fra den som var gåen som hadde 2. er det lavohms dyse som var på da? skal se om eg får målt de nye imorgen. kanskje dem er høy ohm da? takker får svar:) alt hjelper på:)

 

rettelse: de gamle dysene var 0,1 ohm. de nye er 0,2 ohm. regne med at det er sånn det skal være. det som er litt rart er at eg har kjørt snart 2tanker med 95okt. og det føles nesten som bilen går bedre. bla. er den lille rykket i bilen med engang man trår gassen i båtten borte nå.... er det bare tilfeldigheter. eller har noen en vettig forklaring. har ikke nådd å bytte om til de gamle dysene enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ohm stemmer iaf ikke, finnes ingen dyser med så lav motstand, så enten er det noe feil med meteret ditt, eller så måler du feil.

 

Du kobler fra dysekontakta og måler direkte på dysa? Rett skala på meteret er og viktig, er ofte flere å velge mellom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ohm stemmer iaf ikke, finnes ingen dyser med så lav motstand, så enten er det noe feil med meteret ditt, eller så måler du feil.

 

Du kobler fra dysekontakta og måler direkte på dysa? Rett skala på meteret er og viktig, er ofte flere å velge mellom.

 

jepp måler på de to kontaktene. bruker en fluke måler. men hvilken måle område skal fluken stå i. prøver på nytt no:) da var det prøvd på nytt. valgte skala 0 til 200ohm. og jammen hadde du ikke rett. fikk fra 15,95 til 16,14 på alle. no er det ut å måle de nye:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jepp måler på de to kontaktene. bruker en fluke måler. men hvilken måle område skal fluken stå i. prøver på nytt no:) da var det prøvd på nytt. valgte skala 0 til 200ohm. og jammen hadde du ikke rett. fikk fra 15,95 til 16,14 på alle. no er det ut å måle de nye:)

 

Bruk et vanlig multimeter, skal stå på ohm, bare de billig meterene som må stilles inn på hvilket ohm måleomeråde.

 

Den fluken du snakker om det er vel ikke em megger? som måler motstand i isolasjon? (isolasjonstester)

 

Jeg hadde sett på bensintrykket ditt om du ikke blir klok på dysene, For mye eller spesielt, forlite trykk gir slike feil du har,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk et vanlig multimeter, skal stå på ohm, bare de billig meterene som må stilles inn på hvilket ohm måleomeråde.

 

Den fluken du snakker om det er vel ikke em megger? som måler motstand i isolasjon? (isolasjonstester)

 

Jeg hadde sett på bensintrykket ditt om du ikke blir klok på dysene, For mye eller spesielt, forlite trykk gir slike feil du har,

 

er en vanlig multimeter jepp. fluke er vel ikke kjent får å være billig akkurat. fikk målt de nye dysene og. de ligger 12,68 til 12,78. det er jo 2-3 ohm mindre enn de gamle. kan det gi noe utslag på bilen. bensin pumpen er ny. lurer på hvor den dingsen som regulere trykket er. har en rund greie på fuelrailen. kan det være den? men selv med rolig kjøring så har jo bensinforbruket gått opp ca 25 prosent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er en vanlig multimeter jepp. fluke er vel ikke kjent får å være billig akkurat. fikk målt de nye dysene og. de ligger 12,68 til 12,78. det er jo 2-3 ohm mindre enn de gamle. kan det gi noe utslag på bilen. bensin pumpen er ny. lurer på hvor den dingsen som regulere trykket er. har en rund greie på fuelrailen. kan det være den? men selv med rolig kjøring så har jo bensinforbruket gått opp ca 25 prosent.

 

Den runde greia på fuelrailen er nok bensintrykksregulatoren ja. Det enkleste alternativet er å bare bytte den, Å logge bensintrykket krever litt triksing og utstyr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da var de gamle dysene montert på og prøvd. alle uten 1 som var helt gåen. tok samtidig å slettet feilmelding. fueltrimbank 1 system too lean. før har det kommet fueltrimbank 1 og 2. og før har bilen gått mye dårligere en stund etter at feilen var slettet. etter at de gamle dysene var montert og den ene feilen slettet. var det ingen forskjell. dvs nykking(særlig ved kald motor) og det virker som om bilen går bedre. ihvertfall sank bensinforbruket fra rundt 1,25 til anstendige 1,0 l.pr mil:) kan de 3 ohm som skiller de gamle og nye dyser utgjøre den forskjellen i ytelse og forbruk. evt hva kan man gjøre. er ikke så lett å finne dyser til ahk motoren. har nok sikkert brukt 10 timer på nett: mad : en annen ting eg stusser over er at bilen må bakke i ca en halvtime før eg får en lambdafaktor på 1.0 og den synker sakte men sikkert når eg begynne å kjøre får til slutt å havne på rundt 0,96.... høres ikke det litt feit ut. eller er det normalt. noen som vet hvilken grupper man sjekke sonden i vag-com( er 2stk lambdasonder på bilen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg fant ein fin feilsøkingsguide, men den va for 1.8T. Men då kunne eg hvertfall gå inn i VAG-Com i Block 032 og sjekke verdiane til lamba'ene :) Og viss begge avlesingane vise 0% så er oksygensensorene defekte :( Har hatt samme feilmelding i bilen min, og her var det oksygensensorene som var gåen : mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg fant ein fin feilsøkingsguide, men den va for 1.8T. Men då kunne eg hvertfall gå inn i VAG-Com i Block 032 og sjekke verdiane til lamba'ene :) Og viss begge avlesingane vise 0% så er oksygensensorene defekte :( Har hatt samme feilmelding i bilen min, og her var det oksygensensorene som var gåen : mad :

 

ok. men på min bil kommer eg visst bare til 21 eller 22 og alle etter det står det bare N/A... HMMMM tror ikke bilen min støtter alle gruppene. skal prøve å forske litt imorgen om eg får en å sitte med hiddenen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har nå kjørt en periode med de gamle dysene. dvs syv av dem.pluss en ny. bilen funker mye bedre. har enda ikke fått opp feil melding. og bensin forbruket er på 1liter/mil mot før 1,25. men eg vet jo at de gamle dysene ikke er helt bra,da dem har vært testet på et motorverksted. så da lurer eg på om man via vag-com kan gjøre noen innstillinger sånn at de nye uorginale passer:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan nok ikke gjøre noe med VAG com for og få de til og passe. Men om de nye dysene er noe som er levert som original vare, så kan du sjekke om det finnes flere typer dyser til disse motorene, og om det da er forskjellige styreenheter også ute og går. Av alle rare ting, så er det slik at av og til så brukes det spesifikke dyser til en ECU serie, og en annen type til en annen serie.

 

Det du kan gjøre er og prøve og justere opp bensintrykket litt for og se om den fungerer bedre da. Etter som jeg skjønner av feilkodene og forbruket, så leverer de nye dysene for lite bensin, og ecu går i limp mode for og sikre maskineriet. Derav det høye forbruket. Litt høyere bensintrykk vil kunne hjelpe deg på veien. Om det ikke er justerbar regulator på bilen, så kan du se til f.eks kimmitsport.no, de har sikkert 1:1 regulator som du mest sannsynlig har på din bil, som er justerbar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var noe sånt eg også tenkte isak. har sjekket litt i diverse tabeller på nett om dyse str. ser ut som også de orginale er veldig små i str. her er det eg har funnet. orginal bosch med nr 0280 150 463.... statiskkapasitet 100% duty cycle. 3bar: 149,8g/min. 192-204cc/min. ohm 15,9. de nye dysene er av merket delphi(lukas)nr:01d039b. og har følgende hidden(ikke mye eg fant på nett om de) static flowrate 43,5psi(300kpa) 15,86ib/hr =167cc/min. vet helt ærlig om eg skjønner bæra av det. men kan jo virke som de nye er får små? ser også på nett at de minste dysene dem har ligger jo på 400-500 cc/min. vil de si at det sånne micro dyser eg har:) (kanskje derfor det så vanskelig å finne noen som passer) men men:). hørtes ut som en ide med bensintrykk regulator... men vet ikke da om pumpen klare å levere nok:( forresten er det skadelig for motoren om eg kjører med den ene nye dysen om den er får liten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sikkert mange andre som kan mye mer enn meg om dette, men det er vel liten tvil om at de nye dysene dine er for små iom at de kun leverer 167 cc/min @ 3 Bar, mens de originale leverer 192 cc/min.

 

At motoren din går på tynn blanding på en sylinder er helt klart ikke bra. For tynn blanding kan føre til for høy temperatur i den sylinderen, som igjen kan brenne hull/smelte stempelet. Lambda sonden føler jo bare blandingen for 4 sylindere, så når ECU kompenserer så kan det hende at ( i alle fall på høyt turtall - lang åpningstid på dysen) den lille dysen ikke klarer å kompensere høyt nok.

 

Det at du leser høyere bensinforbruk (antar at du bruker avlesning fra kjørecomp?) beror nok bare på at kjørecomputeren beregner forbruket basert på de rette dysene. Siden lambda'ene måler lav verdi, så kompenserer jo ECU noe (tydeligvis opp til ca 25%) ekstra for å feite opp blandinga litt. Da "tror" kjørecomputeren din at du bruker 1,25 liter på mila, mens du sannsynligvis bruker mindre enn en liter i virkeligheten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

høres jo fornuftig ut. trur man hiver på alle nye dysene da sånn at man ikke risikerer å brenne stemplene. får heller bare kjøre med en bil som går dårlig en stund da:( den går foresten dårligst de første kilometrene med de nye dysene så blir de litt bedre etter hvert. men ser også at tank måleren stuper litt fortere med de nye dysene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da var bensintrykkregulator bestilt. og nye katalysator montert.(de gamle var innmaten fjenet på) . :). rart den har gått gjennom hvertfall to tidligere eu kontroller uten dem: eek : men ihvertfall til spørsmålet er det tilfelle eller bare innbiller eg meg at bilen går bedre med katalysator. den vanlige regelen er jo at det er så mye mer hester og hente på å fjerne dem. eller er eg helt på bærtur? kan man med vag-com ta en nøyaktig test f,eks 0-100 med og uten katalysator. bare sånn får å fjerne all tvil:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.