Min første poleringsjobb (ripe h.....)

Anbefalte innlegg

Heisann alle bilpleie intereserte.

Her kommer en liten story om vår første poleringsjobb.

 

For en tid tilbake så satt jeg og kjedet meg og kikket igjennom de fleste deler av forumet. Mye av tiden gikk inne på bilpleie delen, og lesing av detailing tråder. Der og da tenkte jeg at dette måtte være noe for spesiellt interserte, og jeg kunne ikke skjønne at folk kunne være så opptatt av detaljer som folk var. For meg fortonte hele denne detailing greia som litt "nerdete".

Men jeg klarte ikke og la være og kikke. Etter som tiden gikk så brukte jeg bare mer og mer tid på og lese om emnet. Jeg begynte nå og bli veldig interesert i emnet, og begynte og skjønne at dette ikke var "nerdete", men faktisk meget imponerende hva folk fikk til med slitne biler.

 

Så kom jeg dit hen at dette var noe jeg også ville teste ut. Så det ble enda flere timer på nettet for og lære seg litt mere inngående hva dette gikk ut på. Hva utstyr man trengte. Jeg begynte og sette meg opp en handle liste over hva jeg trengte. Så begynte innkjøpsrunden, og da var vi jo igang egentlig. Det koster jo noen kroner fikk jeg erfare, så det var ingen vei tilbake når innkjøpene var påbegynt.

 

Litt om utstyret.

Til polering/korrigering falt valget på 3M sin perfect it lll serie med tilhørende pader. Og metabo roterende maskin.

Grunnen til 3M var pga den enkle måten det var bygd opp med farge system på pader og produkt. Jeg skulle senere få erfare at jeg fint kunne lalge min egen kombo med pader og produkt for og gjøre arbeidet lettere.

IMG_4468.jpg

 

Jeg hadde jo skjønt at pader og var forbruksvare, så det ble handlet inne dobbelt opp av pader.

IMG_4436.jpg

 

Så kom dagen da jeg skulle teste alt dette utstyret. Jeg hadde jo selvfølgelig testet litt på noen paneler som jeg hadde liggende, og fått en fin følelse på hvordan dette fungerete. Jeg testet like til hvor fort gjort det var og slipe seg igjennom lakken bare for og unngå dette på en bil.

 

Her er ivertfall utgangspunktet mitt. Svigerfar sin 2001 A4, som nok hadde sin siste behandling av lakken når den ble sprøytet på fabrikken.

IMG_4419.jpg

IMG_4420.jpg

IMG_4421.jpg

IMG_4422.jpg

IMG_4423.jpg

IMG_4424.jpg

 

Bilen kom vel heller skitten, så en vask ble påbegynt.

Avfetting med Crime Repair:

IMG_4425.jpg

 

Etter avspyling av avfetting, så ble bilen sprøytet med citrus wash&gloss. Jeg hadde enda ikke motatt min nye skumlegger (takk til posten norge for lager i 19 dager: bh :), så såpen ble sprøytet på med HT sin egen såpelegger.

IMG_4426.jpg

 

Felgene var rmelig møkkete, så de fikk seg en runde med AG sin clean wheels og TW felgbørst.

Så var det hand vask for tur. Jeg er litt plaget med ørlite sand i vannet, så et vaskevannet måtte filtreres enkelt og greit før det gikk i bøtta. Vasken ble unnagjort med en microfiber hanske fra Torshov.

IMG_4427.jpg

IMG_4428.jpg

IMG_4429.jpg

 

Hele bilen ble clayet etter dette, avfettet og nedspylt igjen, før den ble tørket og satt inn for inspeksjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så var det inseksjon av bilen. Vel, her trengtes det vel ikke noen planlegging akkurat. Her var det bare og samle mot, og begynne og korrigere. HELE bilen så slik ut:

IMG_4430.jpg

IMG_4431.jpg

IMG_4432.jpg

IMG_4433.jpg

IMG_4440.jpg

IMG_4441.jpg

 

Panseret var først ute:

IMG_4434.jpg

 

Så måtte vi jo maskere litt lister og slikt:

IMG_4438.jpg

 

Kompisen min får teste seg på panseret:

IMG_4439.jpg

 

Arbeidet med panserert begynner og vise resultater:

IMG_4446.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser litt misfornøyd ut ja. Gikk noen timer med til taket og:

IMG_4450.jpg

 

Taket begynner og bli bra:

IMG_4453.jpg

 

Hmm, det spruter MYE av produkt når man jobber. Skal det være slik? Vel, helt sikkert ikke. Vi ble litt flinkere med dette og etterhvert:

IMG_4456.jpg

 

Bakskjermen begynner og nærme seg noe her. 3M produktet er veldig oljet, så det ser ikke så bra ut når det enda ligger olje igjen på lakken:

IMG_4460.jpg

 

Men man kan tydelig se at bilen begynner og bli blankere ivertfall:

IMG_4467.jpg

 

Lakken var veldig matt rundt dørhåndtakene:

IMG_4470.jpg

 

Dørpanelene nede var nesten hvite:

IMG_4473.jpg

 

Felgene fikk seg en runde med AG HD wax etter vask:

IMG_4474.jpg

 

Bakluken måtte jo også jobbes mye med:

IMG_4476.jpg

 

Så var det endelig tid for avfetting og en grundig vask for og fjærne polerings rester og oljer:

IMG_4477.jpg

IMG_4478.jpg

 

Man kan nå begynne og se at her har det skjedd noe:

IMG_4479.jpg

IMG_4480.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ble bilen satt inn igjen, tørket, og vokset opp med AG sin HD voks. Og resultatet ble som følger:

IMG_4481.jpg

IMG_4482.jpg

IMG_4483.jpg

IMG_4484.jpg

IMG_4485.jpg

IMG_4487.jpg

IMG_4488.jpg

IMG_4489.jpg

 

Så, var vi fornøyd? Ja, det var vi. Det ble ikke ripefritt, men det ble blankt. Jeg kan anta at med 20 timer ekstra, så kunne vi kanskje fjærnet enda 10% med riper, resten måtte eventulet slipes med vann.

 

var det verdt alt arbeidet? Ja, når vi tok den ut og så hvor blank og fin den ble, så var det det.

Vi brukte et sted mellom 60-80 timer på denne jobben. En proff hadde kanskje brukt mindre tid, med selv en pro hadde nok hatt sitt og stri med på denne bilen.

Hele bilen ble slipt i 3 steg fra grønn/ gul / blå 3M. Det var kun plastikk lister og fangere som ikke ble sipt med grønn, da gul med orange pad var nok til og ta det værste på plastikken.

 

Så til de som har lyst, men ikke er sikker på om de kan. Klart du kan, det krever bare sin mann og det rette utsyret, så kommer du langt.

Vi ser nå frem til neste bilene vi skal ta. Det står et par biler og venter, men de er det stort sett bare vaskeriper i, så det er noe vi ser frem til. Kanskje vi slipper unna med et par dagers jobb på hver av de:)

 

Har du noen inspill til hva vi kan gjøre bedre, kom med de. Dette var vår første bil, og vi lærte utrolig mye av denne jobben.

 

takk for oppmerksomheten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobbet dette! Den var jo helt ekstremt ripete!

 

Har ingen innspill, da jeg ikke er kjent med 3M sine produkter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra: ja :

 

Bare en ting jeg stusset på: Avfetting etter at du har rubbet og polert? Nå er ikke jeg noen ekspert, men det fjerner jo beskyttelsen du akkurat har påført, og da blir det jo litt meningsløst. Men igjen, du la jo på voks etterpå, så da har du fortsatt beskyttelse, men ikke like mange lag som du hadde hatt om du ikke hadde tatt avfettinga i mellomtider.

 

Utenom det, morsom lesing:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra: ja :

 

Bare en ting jeg stusset på: Avfetting etter at du har rubbet og polert? Nå er ikke jeg noen ekspert, men det fjerner jo beskyttelsen du akkurat har påført, og da blir det jo litt meningsløst. Men igjen, du la jo på voks etterpå, så da har du fortsatt beskyttelse, men ikke like mange lag som du hadde hatt om du ikke hadde tatt avfettinga i mellomtider.

 

Utenom det, morsom lesing:)

 

polering gir ingen beskyttelse :) kun slipeeffekt

 

for beskyttelse så trengs voks eller en eller annen form for lakkforsegling

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så bra ut dette:)blank og fin.syns det var veldig bra jeg:)men sitter det litt polish rester ved lista på fører døra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig ja, poleringen i seg selv gir ikke noen beskyttelse. Det er det voksen som gjør. Dessuten er 3M sine produkter så fulle i oljer at det er umulig og legge voks uten og vaske ned bilen etter polering. Da ville ikke voksen hatt noe feste, ei heller ville det sett bra ut.

 

Men det er noe jeg lurer, til vinteren bør jeg vel ha en forsegler under voksen slik at lakken klarer seg bedre gjennom vinteren. Hva er og anbefale og bruke under AG sin HD voks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så bra ut dette:)blank og fin.syns det var veldig bra jeg:)men sitter det litt polish rester ved lista på fører døra?

 

Nei, det er nok desverre steinsprang. Jeg tenkte kanskje jeg skulle teste steinsprang retting også på denne. Men etter en kjapp oversikt, så så man jo at det var sikkert over 200 stk steinsprang på denne bilen, så det utgikk med glans: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er nok desverre steinsprang. Jeg tenkte kanskje jeg skulle teste steinsprang retting også på denne. Men etter en kjapp oversikt, så så man jo at det var sikkert over 200 stk steinsprang på denne bilen, så det utgikk med glans: mad :

 

hehe det kan jeg skjønne hadde jo sitit der ennå da skulle du fiska alle sammen;)men den bilen har nok ikke sett så bra ut siden den kom fra fabrikken: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba, ser jo skikkelig bra ut detta!

Stilig garasje, og :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba, ser jo skikkelig bra ut detta!

Stilig garasje, og :)

 

Takk takk. He,he garasjen er sjef den. Har et tomt fjøs stående, så har slått tak over plansiloen. den er vel 12x8 meter, så er plenty med plass. + at det er vel 2-300 kvadrat med lager i tilegg. Mye skrot som hoper seg opp da, men kjekt med litt plass:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke ille for å være en førstejobb dette. :)

Personlig bruker jeg ikke sealer under vokser, selv om mange mener at det skaper dobbel beskyttelse. En god voks holder godt også på vinterstid, gjerne vedlikehold med en god Quick Detailer etter vintervasken, evt sprayvoks.

 

Keep up the good work.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan bruke quick detiler i den forbindelse da? Bare spraye på og tørke av? Tørr el våt bil? Skal den ligge etter den er sprayet på før man tørker av etc?

Jeg har en pro detiler heter den vel fra chemical guys med canabua. Er den god til dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at du kaller avfettingen for "Crime Repair".. Regner med at det er Chemical Guys "Grime Reaper" det er snakk om ;)

 

Bruker den selv i blandingsforhold 1:5, og det funker som bare pokker!

 

Jeg er ikke kjent med 3M sin serie, men måtte dere bruke mye press for å bli kvitt de verste ripene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra til å være første jobb dette, stå på videre. Ang. søling. Bruk mindre produkt. typ, 3 erter på hvert panel (40x40cm ca.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare spraye på og tørke av? Tørr el våt bil?

 

Jepp, samme om bilen er tørr eller våt. Er den våt er den ofte enklere å tørke kjapt også på vinterstid med litt QD på.

Det meste fra CG duger absolutt, har selv brukt deres detailer mye som claylube, men har ikke hatt mine biler lengre enn at første vokslaget har holdt.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, Isak, høres ut som flott sjappe!

Min erfaring ang sealer, her i nord; Kjekt-.

Legger på to lag Meguiar`s #21 hver oktober, enda funksjonerende når jeg tar vårpussen i april.

Da har jeg vasket i selvvaskeanlegg med såpe, uten svamp., en-to avfettinger pr.vinter, det må til-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at du kaller avfettingen for "Crime Repair".. Regner med at det er Chemical Guys "Grime Reaper" det er snakk om ;)

 

Bruker den selv i blandingsforhold 1:5, og det funker som bare pokker!

 

Jeg er ikke kjent med 3M sin serie, men måtte dere bruke mye press for å bli kvitt de verste ripene?

 

Du er kjapp i matte, for det regnestykket gikk opp ja:)

 

Jeg er ikke kjent med noe annet enn 3M sin serie. Men kan si det slik at man må være sjef over maskinen ivertfall når man kjører med grove kombo. Da er det ikke lett og holde mye press i tilegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra til å være første jobb dette, stå på videre. Ang. søling. Bruk mindre produkt. typ, 3 erter på hvert panel (40x40cm ca.)

 

Blir liksom så tørt når man kjører med så lite produkt. Blir en grå tørr hinne som man jobber på. Det skal vel kanskje være slik?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger nødvendigvis ikke bruke mindre produkt, men bare rens padden av og til med børste. Om du merker det blir så kan du også spray litt QD på, dette kalles å prime pad'en. Bra jobba :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.