Haldex virker ikke, S3 99 mod.

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Bakhjula kobler ikke inn på bilen la jeg merke til i går... kjørte hjem fra oslo, og det søkkregnet, så da jeg ga full gass spola den bare med framhjula, merka at bakhjula har kobla inn litt sent i det siste også... (om det ikke kun er innbildning)

 

noen som har vært borti dette? kan det være så enkelt som ei sikring?

eller er det noe annet kjent problem når det gjelder dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo elektronisk, så det første du bør sjekke er sikringene ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt noe om en bryter på håndbrekket, hvis den går så kan det ha innvirkning på haldex.. litt usikker men kanskje verdt å sjekke hvis det er noe i det.... lykke til ihvertfall... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, det må jeg undersøke. Takk for det du! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med de berømte kontaktene på Haldexkontrollboksen, har du sett under der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kontaktene på haldexkontrollboksen? Hvor ligger det? har ikke sett under enda nei, blir vell så jeg gjør det i morgen tenker jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kontaktene på haldexkontrollboksen? Hvor ligger det? har ikke sett under enda nei, blir vell så jeg gjør det i morgen tenker jeg.

 

...og har du i det hele tatt noen gang skiftet olje på haldex-enheten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er somregel det at olja er kjørt for langt med og ikke riktige intervaller på filterskift som fører til gradvis total mangel på drift bak på disse, sila på inntaket på oljepumpa til haldexen tetter seg, tilslutt går pumpa istykker = null drift bak.

Ellers så stemmer det at haldex kobler ut ved registrert håndbrekk eller bremselys kontakt aktivering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og har du i det hele tatt noen gang skiftet olje på haldex-enheten?

ja.. jeg fikk skiftet både filter og olje da bilen var gått 180, nå har den gått i overkant av 190..

 

Er somregel det at olja er kjørt for langt med og ikke riktige intervaller på filterskift som fører til gradvis total mangel på drift bak på disse, sila på inntaket på oljepumpa til haldexen tetter seg, tilslutt går pumpa istykker = null drift bak.

Ellers så stemmer det at haldex kobler ut ved registrert håndbrekk eller bremselys kontakt aktivering.

 

Som sagt, filter og olje er skiftet.

Handbrekklampa lyser vell om handbrekket er registrert på.. bremselyset fungerer som normalt.

Var ute å sjekka sikringene istad, alle var ok..

 

Er det en måte å finne ut av hvordan oljepumpe er def. eller ikke?

 

Takker for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest av feilkoder, på 4-hjulstrekksystemet kommer det feilkode "4-hjulstrekk Ingen kontakt" eller noe lignende om jeg ikke husker helt feil.. glemte å skrive ned nummer på feilkode.. kan det være haldexenheten som har tatt kvelden her da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket du ut kontaktene jeg nevnte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket du ut kontaktene jeg nevnte?

 

Nei, tenkte å heise den på bukk senere i dag å se :)

men måtte spørre om feilkoden itilfelle noen har vært borti før :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, tenkte å heise den på bukk senere i dag å se :)

men måtte spørre om feilkoden itilfelle noen har vært borti før :P

Jeg er ikke mekaniker, men ut fra det du sier du synes det sto, kan det jo være nærliggende å tenke på den kontakten. Du postet ikke eksakt fra loggen. Det gjør det ikke enklere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ikke mekaniker, men ut fra det du sier du synes det sto, kan det jo være nærliggende å tenke på den kontakten. Du postet ikke eksakt fra loggen. Det gjør det ikke enklere.

 

løfta opp bilen på bukk ikveld, å tok av de to kontaktene som er i forbindelse med haldexboksen, så ikke noe som virket feil.. blåste litt i de og klipset de godt fast etterpå, så startet jeg bilen mens hjula var oppe, satt den i gir og alle 4 hjula gikk rundt.. så tusen hjertlig takk for tipset! :)

 

mens jeg hadde bilen oppe, motor igang og alle hjula snurra, så var det en "klikke" lyd som var inne i haldexboksen virket det som, er det normalt? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja.. jeg fikk skiftet både filter og olje da bilen var gått 180, nå har den gått i overkant av 190..

 

 

 

Som sagt, filter og olje er skiftet.

Handbrekklampa lyser vell om handbrekket er registrert på.. bremselyset fungerer som normalt.

Var ute å sjekka sikringene istad, alle var ok..

 

Er det en måte å finne ut av hvordan oljepumpe er def. eller ikke?

 

Takker for svar :)

 

Nå skal vel olje på Haldex-enheten (iflg produsenten) skiftes på 30k km...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal vel olje på Haldex-enheten (iflg produsenten) skiftes på 30k km...

 

ja...? jeg tok 180000 km service, og da skulle olja og filteret skiftes.. jeg skjønner ikke helt hvor du vil med den setningen? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han mener nok at du ikke har skifta olje før 180k km..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han mener nok at du ikke har skifta olje før 180k km..

 

åjaa.. sånn ja :P det er nok skiftet olje riktignok, har historikk på det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På S3 er det 60.000km intervall på Haldex...Mener å huske det fra min egen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På S3 er det 60.000km intervall på Haldex...Mener å huske det fra min egen!

 

Jepp, kan stemme det da jeg måtte gjøre det på 180 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er hva som gjelder for haldex.. uavhangig av om det er en S bil eller ei.. ingen forskjell på det når det kommer til dette.. om noen har sagt noe annet, så er de feilinformert..

 

1 genrasjons haldex: 30000km interval olje, 60000km filter, 0,42l olje, innsats filter av papp (i plast hus).. a3 8L, s3 8L og tt mk1 blandt annet.

 

2 genrasjons haldex: ca dobbel oljemengde 0,85l, forlenget skiftinterval 60000km på olje, glassfiberfilter med bedre egenskaper for rensing og holdbarhet, helsyntetisk olje, lamellpakke kan byttes ut separat enkelt, lettere tilgjengelige servicepunkter.. tidlige A3 8P, golf 5, T5 blandt annet.. kom på markedet i 2002.

 

Så med en 99mod S3 har du genrasjon 1 og 30000km intervall:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge bilen har vært inne på servicene etter boka så vil jeg tro det er bytta etter forskriftene, altså pr 30.000km. Det stemmer jo også med 180.000km. Så ingen grunn til å betvile dette. :P

Men anyway så KAN det jo være det som er feilen da, så det er jo "bare" å gå i gang med feilsøking.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge bilen har vært inne på servicene etter boka så vil jeg tro det er bytta etter forskriftene, altså pr 30.000km. Det stemmer jo også med 180.000km. Så ingen grunn til å betvile dette. :P

Men anyway så KAN det jo være det som er feilen da, så det er jo "bare" å gå i gang med feilsøking.

 

jepp, gjør det :)

 

haldexen funker igjen, som jeg skrev litt oppover her, var dårlig kontakt på noe kontakter til haldexboksen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.