#1 Skrevet Juli 13, 2010 Har søkt mye rundt om nå, og jeg har forstått det sånn at den beste løsningen (pris kontra resultat) på de ovale sylinderene i ABH motoren er å få dem bora opp og satt i nye sylinderforinger. Spørsmålet mitt er bare om det er noen her som faktisk har gjort det? Gjerne hos noen i Oslo området. Må få gjort noe med motoren min men skulle gjerne vist om hvordan sluttresultatet blir før jeg pøser inn masse penger i prosjektet. Noen som har no sånn ca peiling på hva det vil komme på? Kun behandlinga av blokka. Demontering/monteringa står jeg for selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 13, 2010 (endret) Har søkt mye rundt om nå, og jeg har forstått det sånn at den beste løsningen (pris kontra resultat) på de ovale sylinderene i ABH motoren er å få dem bora opp og satt i nye sylinderforinger. Spørsmålet mitt er bare om det er noen her som faktisk har gjort det? Gjerne hos noen i Oslo området. Må få gjort noe med motoren min men skulle gjerne vist om hvordan sluttresultatet blir før jeg pøser inn masse penger i prosjektet. Noen som har no sånn ca peiling på hva det vil komme på? Kun behandlinga av blokka. Demontering/monteringa står jeg for selv. Å borre opp en aluminiumsblokk som i utgangspunktet ikke har foringer av vanlig type, byr på flere utfordringer. Et av problemene vil være at Nikasilbehandling av sylinderveggene gjør at sylinderne kan flyttes nærmere hverandre, noe som gjør at man ikke akkurat har mye å borre på. I tillegg har disse blokkene et annet problem, og det er at de blir skjeve. Det fører til oljelekkasjer, så både blokk og topper MÅ planslipes for å unngå disse lekkasjene. Det er firmaer som rebehandler sylinderveggene med Nikasil, og i dag vil ikke oljeforbruksproblemet oppstå på nytt, siden Nikasilteknologien er helt 100%. Før du går igang med et slikt prosjekt hadde jeg forhørt meg grundig om prisen, om du må skifte stempler etc etc. Jeg tror heller jeg hadde undersøkt muligheten for å bruke en blokk fra første generasjons A8. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 13, 2010 Blokka må jo planslipes når det settes i nye sylinderforinger. Og når toppene er av ville jeg uansett planslipt dem og. Nye stempler måtte jeg også uansett hatt, siden de gamle kan ikke være SÅ gode. Men du mener at det ikke går ann? Har sett et par henvisninger til det i en tidligere tråd her, men vet ikke hva som ble gjort. Er det noen i landet her som kan Nikasilbehandle blokka da? Vil HELST ikke sende den rundt halve jorda heller. Og ja. Tenkte tanken på å se om jeg fant en motor fra en S6+/S8 eller tilsvarende som ikke sliter med samme problemet, men vet ikke om jeg orker å tulle med ledningsnettet og alt det der. Åssen er det med blokkene? Er de like? Passer topper og alt av følere? Eller lar det seg gjøre med en S6+ motor med ledningsnett og hjerner? Eller blir det uansett klipp og lim og jallaløsninger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 14, 2010 http://cylmo.no/?aid=9072123 tar ca 20.000 kroner for å "bare" bytte selve foringene.. Jeg er 99,999999% sikker på at urS4 har samme bunndel som urS6 og S6+ og helt sikkert like innvendige også. Kjøper du en S8 motor eller bunndel, så har du litt ombygging du må gjøre Hvordan vet du at du har ovale sylindervegger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 14, 2010 Det er ikke 100% sikkert, men denne motoren har vært påkosta ganske mye for å forsøke å fikse oljeforbruket, men det har aldri blitt bra igjen. Så, jeg ville hvertfall satt mine penger på det om man skulle vedda. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 14, 2010 Blokka må jo planslipes når det settes i nye sylinderforinger. Og når toppene er av ville jeg uansett planslipt dem og. Nye stempler måtte jeg også uansett hatt, siden de gamle kan ikke være SÅ gode.Men du mener at det ikke går ann? Har sett et par henvisninger til det i en tidligere tråd her, men vet ikke hva som ble gjort. Er det noen i landet her som kan Nikasilbehandle blokka da? Vil HELST ikke sende den rundt halve jorda heller. Og ja. Tenkte tanken på å se om jeg fant en motor fra en S6+/S8 eller tilsvarende som ikke sliter med samme problemet, men vet ikke om jeg orker å tulle med ledningsnettet og alt det der. Åssen er det med blokkene? Er de like? Passer topper og alt av følere? Eller lar det seg gjøre med en S6+ motor med ledningsnett og hjerner? Eller blir det uansett klipp og lim og jallaløsninger? Jeg sier ikke at det ikke er mulig å sette inn løse sylinderforinger, men jeg tviler på at det er en god løsning da motorer med Nikasilbehandlede sylindervegger har tynnere sylindervegger enn en støpejernsblokk eller en aluminiumsblokk med løse foringer. Det jeg mente med å bruke en blokk fra første generasjons A8/S6 plus/S8 (32v-motorene) var altså BARE å bruke blokken, men dine topper, ditt ledningsnett osv. En slik A8 299 hk-motor får du for en slik og ingenting i Tyskland, og bruker du dine topper og ledningsnett mener jeg det skal passe. Det hadde jeg undersøkt (= 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 14, 2010 Ja ok. Men hvis det lar seg gjøre å få tak i en komplett AHK (S6+) motor med alt av ledningsnett og hjerner, blir det fortsatt mye kål og arbeid? For jeg har jo selvsagt lyst på de 40-50 ekstra hestene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 16, 2010 Bump... Kan jeg ta blokka fra alle 32v motorene? Eller er det kun fra A8 D2, S8 D2 og S6+ C4? Regner med at clutchhus og svinghjul/clutch er likt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 16, 2010 Bump...Kan jeg ta blokka fra alle 32v motorene? Eller er det kun fra A8 D2, S8 D2 og S6+ C4? Regner med at clutchhus og svinghjul/clutch er likt? Kontakt Audi i Tyskland. Jeg vet de har noen ABH-motorer for manuell kasse på lager. Koster ca 7500 euro. Dette er komplette motorer med topper. Tror nok ikke det blir så mye dyrere (= 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 17, 2010 No Offens: MEN, vet du hva du snakker om? Kontakt Audi i Tyskland. Jeg vet de har noen ABH-motorer for manuell kasse på lager. Koster ca 7500 euro. Dette er komplette motorer med topper. Tror nok ikke det blir så mye dyrere (= 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 17, 2010 No Offens: MEN, vet du hva du snakker om? I forhold til å borre blokken, sette i tørre sylinderforinger, overhale topper, generell overhaling av bunndelen - noe man burde gjøre når man ellers gjør så mye annet - så kan det umulig bli nevneverdig dyrere å kjøpe en byttemotor fra Audi i TYSKLAND til 7500 euro. Jeg er faktisk ikke helt på jordet. Hos motorverksteder ryker tusenlappene særdeles hurtig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 17, 2010 Vel, komplett motor til 60.000,- er jo ikke så værst. (Sett i forhold til hva sånt koster her i norge). Men, er du sikker på at de fortsatt har dem? For ifølger møller gikk delenr. til shortblokk over til komplett motor, og komplett motor gikk ut av produksjon 1/5-2010. Hehe. Derfor jeg lurer på om det er greiere å få tak i en bunndel med innmat jeg kan bruke, overhale alt sammen og sette den sammen med mine topper. Er derfor jeg prøver å finne ut av hva som passer over. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 17, 2010 Vel, komplett motor til 60.000,- er jo ikke så værst. (Sett i forhold til hva sånt koster her i norge).Men, er du sikker på at de fortsatt har dem? For ifølger møller gikk delenr. til shortblokk over til komplett motor, og komplett motor gikk ut av produksjon 1/5-2010. Hehe. Derfor jeg lurer på om det er greiere å få tak i en bunndel med innmat jeg kan bruke, overhale alt sammen og sette den sammen med mine topper. Er derfor jeg prøver å finne ut av hva som passer over. Audi Tradition Teile har noen få igjen; ja. Det jeg ser de har er komplett, ny motor til ca €8500 eller en bytteblokk til ca €7000. En bytteblokk (077100103DX) har jo garantert fått nye sylinderforinger (Nikasil evnt Alusil) og ellers overhalt, så den vil aldri få igjen problemet med oljeforbruk. Da kan du overhale toppene du har (koster ca kr 5000), smelle de på med nye pakninger og alt, og motoren din er så god som ny. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 17, 2010 Husk også på at slikt er det i praksis umulig å kjøpe gjennom Møller i Norge, da de som normalt skal ha 100-250% avanse på alt som går gjennom deres system. Det er snakk om langt over 120k for noe sånt i Norge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 17, 2010 Husk også på at slikt er det i praksis umulig å kjøpe gjennom Møller i Norge, da de som normalt skal ha 100-250% avanse på alt som går gjennom deres system. Det er snakk om langt over 120k for noe sånt i Norge. Det stemmer. Husk på at alle disse V8-motorene har problemer med at blokkene blir skjeve med dertil oljelekkasje foran på høyre side og bak på venstre side. Tar man en tur til Tyskland og kjøper en bytteblokk har denne blokken allerede slått seg og er overhalt, og vil trolig ikke få hverken oljelekkasjer eller oljeforbruk.. Skal man bruke så mye penger på et slikt prosjekt kan man like godt pløye det ned i en original motor hos VAG så lenge det faktisk er mulig å oppdrive. Dersom man går til et motorverksted flyr tusenlappene grenseløst hurtig, spesielt om man skal begynne med tørre foringer i en blokk som ikke er beregnet for dette i utgangspunktet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 17, 2010 Stemmer. Sånn jeg ser det er det to muligheter som er fullgode: 1. Kjøpe ny shortblock hos VAG i Tyskland, overhale toppene og montere sammen alt slik at man har en praktisk talt ny motor. 2. Bruke en nyere V8-motor som utgangspunkt og gjøre de nødvendig modifikasjoner og flytte over de nødvendige deler for å få det til å passe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 18, 2010 Men når motoren er gått ut av produksjon, så er det vel ikke noe VAG i tyskland selger lenger heller vel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 18, 2010 Men når motoren er gått ut av produksjon, så er det vel ikke noe VAG i tyskland selger lenger heller vel? At den er gått ut av produksjon trenger vel ikke bety at lageret er tomt..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 18, 2010 ELLER , først som sist sett inn beste motoren tyskeran(audi) noen sinne har klart å putte nedi en bil ... Restn trenger vel ikkje nevnest .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 18, 2010 Men når motoren er gått ut av produksjon, så er det vel ikke noe VAG i tyskland selger lenger heller vel? Som jeg har skrevet lenger opp har Audi Tradition Teile noen få igjen. Delenummeret som er aktuelt for deg er 077100103DX. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...