#1 Skrevet Juli 14, 2010 (endret) Hei En kompis har en 2.6 v6motor i en Audi 80. Gått langt nok, men har fungert fint. Nå i det siste har den begynt å koke. Jeg hentet det hit istad, og merket meg at det blåste varmt i varmeapparatet. Parkerte den med fronten ganske bratt opp og lot den stå på tomgang. Da forsvant varmen i varmeapparatet... Øvre radiatorslange var glovarm, mens nedre ikke hadde antydning til lunk. Er dette typisk for gåen vannpumpe? Tror den drives av registerrem på denne, men på "baksiden" av remmen slik at den kan slure på remmen dersom den skjærer seg uten at man merker noe til det mtp register. Er det lett å komme til pumpen på disse for å sjekke dette, eller må man av med hele fronten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 14, 2010 høres ut som vannpumpen, kan også være termostaten som er gåen... må nåkk av med fronten, er vell ganske trangt frammi der? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 14, 2010 Det er en lufteskrue (unbrako) på et rør rett bak venstre topp (sett fra førersetet), prøv å løsne denne og få ut luften som kanskje ligger der og se om det blir bedre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 22, 2010 Har hatt av registerremsdekselet nå, og sett at pumpen går rundt. Kan jo være at skovlene har forsvunnet - men når jeg åpnet lufteskruen på vannslangene, så kom det en stråle der, så regner med pumpa går som den skal. Fortsatt er vannet så og si kaldt på nedre radiatorslange.. Regner derfor med at det enten er gåen termostat eller tett radiator. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 23, 2010 typisk termostaten ja. men tror du at radiatoren er tett så ta av slengene og fyll vann i toppen for å se om det renner igjennom greit 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 2, 2010 Nå er termostat byttet, og skovler på vannpumpe sjekket - og skovlene var OK, så det var nok gåen termostat, for nå koker den ikke lenger :> 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 2, 2010 Mye jobb å bytte denne? Hvor sitter den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 2, 2010 (endret) Den sitter på venstre side av motoren, bak registerreimen. Den kan lures ut uten å ta av reima, men verkstedmanualen sier reima må av. Veldig trangt og kronglete jobb, så jeg lot møller gjøre det etter å ha sett hvor mye som måtte til... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...