Anbefalte innlegg

Hei

 

En kompis har en 2.6 v6motor i en Audi 80.

Gått langt nok, men har fungert fint. Nå i det siste har den begynt å koke.

Jeg hentet det hit istad, og merket meg at det blåste varmt i varmeapparatet. Parkerte den med fronten ganske bratt opp og lot den stå på tomgang. Da forsvant varmen i varmeapparatet...

 

Øvre radiatorslange var glovarm, mens nedre ikke hadde antydning til lunk.

 

Er dette typisk for gåen vannpumpe? Tror den drives av registerrem på denne, men på "baksiden" av remmen slik at den kan slure på remmen dersom den skjærer seg uten at man merker noe til det mtp register.

 

Er det lett å komme til pumpen på disse for å sjekke dette, eller må man av med hele fronten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

høres ut som vannpumpen, kan også være termostaten som er gåen...

må nåkk av med fronten, er vell ganske trangt frammi der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en lufteskrue (unbrako) på et rør rett bak venstre topp (sett fra førersetet), prøv å løsne denne og få ut luften som kanskje ligger der og se om det blir bedre.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt av registerremsdekselet nå, og sett at pumpen går rundt. Kan jo være at skovlene har forsvunnet - men når jeg åpnet lufteskruen på vannslangene, så kom det en stråle der, så regner med pumpa går som den skal.

 

Fortsatt er vannet så og si kaldt på nedre radiatorslange.. Regner derfor med at det enten er gåen termostat eller tett radiator.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

typisk termostaten ja. men tror du at radiatoren er tett så ta av slengene og fyll vann i toppen for å se om det renner igjennom greit :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er termostat byttet, og skovler på vannpumpe sjekket - og skovlene var OK, så det var nok gåen termostat, for nå koker den ikke lenger :>

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye jobb å bytte denne? Hvor sitter den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den sitter på venstre side av motoren, bak registerreimen. Den kan lures ut uten å ta av reima, men verkstedmanualen sier reima må av.

Veldig trangt og kronglete jobb, så jeg lot møller gjøre det etter å ha sett hvor mye som måtte til...

 

tbeltpic.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.