Problemer med motor(kjølevanns)temp, Audi 80, B4

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg en -92 Audi 80 2.0, eneste problemet med bilen er at den ikke bli ordentlig varm, tempen legger seg på rundt 70 grader. Dersom jeg lar bilen stå på tomgang blir den varm med en gang, godt over 90 grader, men med en gang jeg begynner å kjøre synker temperaturen raskt til ca 70grader igjen. Det kommer lunka luft i kupèn ganske fort (normalt) og det er ikke noe problemer å få varm bil.

 

søkte og fant denne tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=18939&highlight=80+temp

 

Lurer på om kanskje "tempflappen" (og tempføleren) kan være gåen slik at den kjører kjølevæsk a gjennom hele tiden, og samtidig ikke registrerer at motoren blir varm (tomgang) slik at vifta skrur seg på.

 

Noen som har noen tips før jeg begynner å bytte ting?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt meg en -92 Audi 80 2.0, eneste problemet med bilen er at den ikke bli ordentlig varm, tempen legger seg på rundt 70 grader. Dersom jeg lar bilen stå på tomgang blir den varm med en gang, godt over 90 grader, men med en gang jeg begynner å kjøre synker temperaturen raskt til ca 70grader igjen. Det kommer lunka luft i kupèn ganske fort (normalt) og det er ikke noe problemer å få varm bil.

 

søkte og fant denne tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=18939&highlight=80+temp

 

Lurer på om kanskje "tempflappen" (og tempføleren) kan være gåen slik at den kjører kjølevæsk a gjennom hele tiden, og samtidig ikke registrerer at motoren blir varm (tomgang) slik at vifta skrur seg på.

 

Noen som har noen tips før jeg begynner å bytte ting?

 

Det er 99% sikkert at termostaten din er gåen. Skift denne, vil tro det ordner seg da, og du får skiftet kjølevæske i samme slengen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg høyner med 1 % , så da er vi oppe i 100% sikkert at det er termostaten ;)

 

Fåes hos merkeverksted, mekonomen og andre lignende sjapper. 100,- til 300,- sånn ca.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var igrunn det jeg også regnet med det var, så får ihvertfall begynne der og håpe det er det som er problemet.

 

Er vel ikke verdens vannskligste jobb og burde gå greit ved hjelp av litt tolmodighet og en hayens bok?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var termostaten byttet, hjalp med tanke på at bilen ikke blei varm, men ikke på at bilen blir ordentlig varm på tomgang.

 

Vifta går ikke når bilen står på tomgang og ikke rett etter jeg har skrudd av tenninga. Eneste mulighet jeg ser er at entene er tempføleren/giveren til vifta kaputt, eller så er selve vifta gåen. Noen andre tips?

 

OG, kjøevæsketempen legger seg nå på ca 96 grader, er ikke det noe høyt?

 

Even

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var termostaten byttet, hjalp med tanke på at bilen ikke blei varm, men ikke på at bilen blir ordentlig varm på tomgang.

 

Vifta går ikke når bilen står på tomgang og ikke rett etter jeg har skrudd av tenninga. Eneste mulighet jeg ser er at entene er tempføleren/giveren til vifta kaputt, eller så er selve vifta gåen. Noen andre tips?

 

OG, kjøevæsketempen legger seg nå på ca 96 grader, er ikke det noe høyt?

 

Even

 

Mener det sitter en føler nederst på radiatoren din som gir beskjed til vifta når den skal sette i gang og gå.

På en golf jeg hadde var denne føleren helt råtna og oppsmuldret (stort hull i hele greia). Du må skru den ut for å se det.

 

Tviler på at det er selve vifta di som er defekt.. : syk : ..sjekk den med å sette strøm direkte på den med en ledning fra batteriet, eller koble sammen to av de som sitter på den nevnte føleren...Pass fingre.. : eek :

 

Syns 96 gr. hørtes mye ut...tett radiator kanskje...

 

Håper dette var til noe nytte..

Mvh

JC

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jepp, sjekket vifta tidligere idag, snurrer som bare det den. skal ned å handle føleren på radioatoren imorra, så da regner jeg ting er oppe å går, er vel muligheter for at tempen synker litt hvis viftas begynner å funke også.... : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jepp, sjekket vifta tidligere idag, snurrer som bare det den. skal ned å handle føleren på radioatoren imorra, så da regner jeg ting er oppe å går, er vel muligheter for at tempen synker litt hvis viftas begynner å funke også.... : rolleyes

 

På 2,3E'en min starter ikke vifta før tempen er oppe i 98-99 grader.. Og det skal visst være "normalt" .. Ved riktig blandingsforhold og trykk i kjølesystemet så tåler visst kjølevæska nærmere 120 grader før den koker :)

 

Hadde forresten samme problem som deg, motoren ble aldri skikkelig varm under kjøring.. Det var sannsynligvis termostaten som åpnet alt for tidlig, for etter termostatbytte ligger tempen på 89-92 grader så lenge jeg kjører :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt meg en -92 Audi 80 2.0, eneste problemet med bilen er at den ikke bli ordentlig varm, tempen legger seg på rundt 70 grader. Dersom jeg lar bilen stå på tomgang blir den varm med en gang, godt over 90 grader, men med en gang jeg begynner å kjøre synker temperaturen raskt til ca 70grader igjen. Det kommer lunka luft i kupèn ganske fort (normalt) og det er ikke noe problemer å få varm bil.

 

søkte og fant denne tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=18939&highlight=80+temp

 

Lurer på om kanskje "tempflappen" (og tempføleren) kan være gåen slik at den kjører kjølevæsk a gjennom hele tiden, og samtidig ikke registrerer at motoren blir varm (tomgang) slik at vifta skrur seg på.

 

Noen som har noen tips før jeg begynner å bytte ting?

 

 

Har akkurat samme problem. Får håpe det hjelper bytte termostat. Skulle få helt ny til 120kr så regner med ordne det i helga :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilen er finfin nå igrunn, men vifta slår ikke inn før rett før 100 grader, men ifølge peder så var det visst sånn det skulle være. Byttet temp føleren til vifta også, så da er det vel greit. tempen ligger nå rundt 92-94grader....

 

var litt køddent å komme til termostaten, men var ikke vannskelig å skifte.

 

lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg endelig fått montert ny termostat og lufta kjølesystemet. Tidligre lå tempraturen på 70 - 80 grader men nå ligger den på litt over 90 konstant. Viftene slår inn på ca 100 grader. Regner med dette er som det skal være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres akkurat ut som min det, så da er det vel greit.... : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.