S4/S6 1992, AAN, problemer ved pådrag.

Anbefalte innlegg

Mitt første innlegg på forumet:

 

Er i besittelse av en -92 S4 ombygd til S6 en gang i tiden, kosmetisk, bremser osv om ikke annet.

AAN motor.

Rs2 "oppsett".

Byttet til chip og dyser fra ES for 2-3 mnd siden, ingen problemer etter dette.

 

Nå i den senere tiden har bilen vært uenig i full gass, og tilnærmet lik full gass forsåvidt.

Rundt 2.0 i displayet på kjørekomputeren så rykker den, og noe ettertenning av bensin i eksos til tider.

Ved halv gass og 1,3 i displayet er det lite/ingen problemer.

Etter dyser og chip fra ES ble montert, mener jeg den gikk på 2,7 i displayet uten at dette var noe problem da.

 

Feilkoder lest ut:

 

00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation

08-10 - Control Limit Surpassed - Intermittent

00525 - Oxygen (Lambda) Sensor (G39)

29-10 - Short to Ground - Intermittent

65535 - Internal Control Module Memory Error

00-10 - - - Intermittent

00561 - Mixture Adaptation

13-10 - Adaptation Limit (Mul) Not Reached - Intermittent

00524 - Knock Sensor 1 (G61)

03-10 - No Signal - Intermittent

 

Slettet feilkodene, og de kom heller ikke opp igjen mens bilen gikk.

Bilen oppførte seg fortsatt på samme måte.

Trykktestet rørene før problemene var tilstede, og fant heller lite da om ikke annet.

Lambda'n er byttet, både av forrige eier, og av meg for få mnd'r siden.

 

Tar gjerne i mot tips her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være N-75 ventilen som holder igjen/er defekt. Dreiv å feilsøkte på en S4 med samme feilkoder på lambda og da var det den som lagde krøll.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv en annen chip, etter som det står controll module minne feil

 

Er det feil på chip får du alle de feilkodene,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk svar med Egil på ES for en liten stund siden, men har ikke hatt muligheten til å se på det enda, blir sansynligvis i morgen.

Men for å opplyse andre, kan jeg skrive det han skrev i eposten:

 

00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation "DEFEKT LAMBDA"

08-10 - Control Limit Surpassed - Intermittent "DEFEKT LAMBDA"

00525 - Oxygen (Lambda) Sensor (G39) "DEFEKT LAMBDA"

29-10 - Short to Ground - Intermittent "DEFEKT LAMBDA"

 

65535 - Internal Control Module Memory Error "Checksum feil på boostchip" ikke farlig

00-10 - - - Intermittent

 

00561 - Mixture Adaptation "lambdafeil, kan fortsette å være der ved chipping" ikke farlig

13-10 - Adaptation Limit (Mul) Not Reached - Intermittent "lambdafeil, kan fortsette å være der ved chipping" ikke farlig

 

00524 - Knock Sensor 1 (G61) "defekt sensor eller dårlig kontakt"

03-10 - No Signal - Intermittent "Kan måles mellom to pinner av 3, ca 471 Ohm" test den andre og se forskjell

 

Jeg tror nå at jeg har enten ledningsbrudd mot lambda, eller en jordfeil ett sted i forbindelse med den.

Drar til med multimeteret og måler meg frem med den.

Bankesensoren er å gjøre som Egil her skriver, sjekke at den har korrekt verdi.

Må bare finne ut hvor den sitter først, sitter ikke her med slik "verksted" program desverre.. : bh :

 

Greit at noen med peiling svarer såppas fort (og i hele tatt forsåvidt) etter bare å ha handlet dyser/chip der. Service:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen skal du være, Arve!

Oppdater gjerne profilen din med hvor du bor, etc.!

 

Skal du måle noe, så gjør det gjerne i pluggen til ECU'n, så vet du at ledningene er i orden også! (gjelder de du kan måle uten strøm på..)

Se http://sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vpin.html for pinout. Handler du litt hos Scott innimellom også, så holder han oppe siden sin.. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen skal du være, Arve!

Oppdater gjerne profilen din med hvor du bor, etc.!

 

Skal du måle noe, så gjør det gjerne i pluggen til ECU'n, så vet du at ledningene er i orden også! (gjelder de du kan måle uten strøm på..)

Se http://sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vpin.html for pinout. Handler du litt hos Scott innimellom også, så holder han oppe siden sin.. : ja :

 

Takk å takk.

Var litt tam profilen ja, får ordne med bildet etterhvert å..

 

Har prøvd meg på litt måling, men lambda'n går meg på nervene..

Pinne 28 i ecu-plugg fant jeg igjen på to av 3 (de to som er i samme plugg i motorrom). Plugga altså i fra lambda'n i den hurtigkoblinga ved torpedoveggen for å sjekke at ledningsnettet var i orden.

 

Ingen som sitter på skjema over dette? Regner med at det ikke finnes "koblingsbokser" rundtom oppi der, men at at ledningene ut fra ecu går direkte til hurtigkoblingene før komponentene?

 

Samtidig har jeg målt begge bankesensorene, synes jeg fikk drøyt høye verdier, selv om det kun (i følge feilkode utlesning om ikke annet) skal være en av de som er defekt. Begge kom ut med samme resultat, husker ikke verdien i farten, men innbiller meg det var i kilo ohm området.

 

Noen som vet hva disse skal være? Eller noen som orker ut å måle de? Blå og grønn plugg til høyre (sett forfra) på den rekken med hurtigkoblinger i motorrommet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra S2, men stort sett samme spagettien med like farger.

B73-02 Electronic fuel injection, fuel pump relay, knock control

B73-03 Electronic fuel injection, lambda probe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra S2, men stort sett samme spagettien med like farger.

B73-02 Electronic fuel injection, fuel pump relay, knock control

B73-03 Electronic fuel injection, lambda probe

 

De der var ikke helt på jordet i forhold til det pinout skjemaet jeg har funnet til AAN her på forumet nei, takker så meget for den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ellers varmt anbefale 'bentleymanualen' til disse bilene, selges av f.eks. amazon.com, sjmautotechnik.com, blauparts.com, robertbentleypublishers.com (om jeg husker riktig..) og er en CD-løsning med alle momenter, prosedyrer og skjemaer du kunne ønske! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.