1.9 TDi (1z) holder igjen og ryker mye svart ved halv gass. Hvem/hva/hvorfor?

Anbefalte innlegg

Saken er den, når man kjører med halv gass, merker man at den holder litt igjen og samtidig ryker det bra svart bak bilen - type 2.5 TDi som har gått 700 000km og er chippet til det maksimale. Ved full gass, går bilen fint og det ryker vanlig. Har også opplevd at den drar meget dårlig etter å ha kjørt i oppoverbakke, men da er det bare å ha av og på tenninga, så kommer draget tilbake igjen.

 

Trodde at dette skyldtes at det har vært pottelekkasje helt inne ved flensen på downpipen, men fortsatt lik etter at jeg byttet i dag (måtte bytte da hele røret til DP løsnet fra flensen ved turbo = senskader av lav bil:o).

 

Aner ikke hvor mye man kan finne ut via Vagcom på denne bilen/motoren, men noe kan man vel få vite?

 

Noen idéer?

 

Mads Kristian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også opplevd at den drar meget dårlig etter å ha kjørt i oppoverbakke, men da er det bare å ha av og på tenninga, så kommer draget tilbake igjen.

 

Sjekk alle trykkslanger etter lekkasjer, er typisk at disse soter bra når det er en lekkasje. Stemmer kanskje ikke helt overens med at den går bra på fullgass, men greit å sjekke først som sist. Spesielt siste slangen inn på innsuget har en tendens til å sprekke på undersiden.

 

Det jeg quoter er jo typisk for at den går i nødmodus pga den lader for mye. 1z har ikke VNT men vanlig wastegate, så N75 kan være synderen. Du kan også sjekke at wastegate-armen går lett slik den skal.

Vagcom vil trolig gi deg beskjed om at maksimalt ladetrykk er overskredet, og muligens noe annet. Du trenger gammel type plugg for å koble deg på og sjekke på disse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som knut arne nevner over, så er dette verdt og sjekke ut. Min erfaring er og at nevnte slange sprekker, samt at N75 ventilen ryker. I tilegg så er nåleløft sensoren kjent for og havarere på disse, samt diesel pumpene har en svakhet. Finnes nok masse tråder om din motor på forumet om du søker litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar.

 

Noen måte å sjekke ut om N75 er defekt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytte den for og sjekke. Om den var helt defekt ville du ikke fått mere enn grunnstrykket. Men den kan fjuske, og henge seg,og da kan trykket variere en god del ifht hva det skal være. Koster ikke så altfor mange kronene heller for en ny en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvor kan man så kjøpe denne for en billigst mulig penge?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nappet ut kontakta på føleren til dette trykkrøret, men ingen forskjell på bilen i det hele tatt (rød ring):

IMG_3510-1.jpg

 

Om det skal være sånn, det aner jeg ikke. Ikke helt mitt område, disse TDi-motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der er vel luft temp sensoren, så den er det nok neppe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men må da være andre ting enn kun N75 og lekkasjer det kan være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde lignende problem på min 1z. Harde gasspådrag og den gikk i nødmodus slik du beskriver. Synderen var denne slangen var sprukket (sirkelen). Feilmeldingen var: pressure intake manifold difference.

 

Ross sier:

 

00575 - Intake Manifold Pressure: Control Difference

Possible Symptoms

Reduced Power

Possible Causes

Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective

Hoses incorrect connected, disconnected, blocked or leaking

Possible Solutions

Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)

Check Hoses

 

Det første du bør gjøre er å finne en kis med en kabel og et VAG diagnoseprogram og få motoren diagnostisert for sykdommer.

065n.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

N75 koster til disse ca 700kr på Møller mener jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle svar.

 

Bilen er nå friskmeldt igjen, og det var slangen inn på innsuget som hadde sprukket. Skiftet denne og slettet feilkoder, så nå er den god som gull igjen;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kurant å finne ut med verktøy til 65kr da Mads !

 

PM på din vei : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det, Anders, og takk for at du hjalp meg med å sjekke feilkoder - noe som igjen førte til at vi så den åpenbare feilen;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.