#1 Skrevet Juli 16, 2010 Trenger litt tips her.. I går skulle jeg kjøre forbi en kar i nedoverbakke, trår in pedalen, så kommer det et godt smell og bilen ser ikke ut til at den vil akselerere.. Jeg trodde først dette var girkassa, denne ble overhalt forige uke, så jeg kjørte innom audiverksted i dag morges, og der var det lite service å snakke om.. De kunne ikke lese ut feilkoder osv.. Jeg antar de ikke bryr seg om så gamle biler.. (Vi er i Nice og her sitter helt klart pengene løst.. A8/R8/A5 i skummelt høye antall..) Uansett, jeg ringte til verkstedet som har overhalt girkassa og han trodde det var turboen som hadde kvelda.. Motoren raste for rundt 20000km siden og ble bygget opp igjen hos møller for 43000. Skiftes turbo da? Kamakselgreiene.. Veldig kjedelig siden vi har 4000 km igjen av ferien.. En gang i dag lyste hele girvelgerfeltet i displayet og det er vel tegn på problem med girkassa? Noen som har vært borti audi assistanse? Fikk et telefonnummer der jeg kunne prøve.. Dette gjelder da en A8 2,5 TDI Q. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 16, 2010 jeg mener at hvis hele girvelger feltet lyser så har kassen gått i nød modus. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 16, 2010 Når alle girvalgene i displayet lyser, så er kassa i nødmodus. (tom rune ble før meg) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 16, 2010 Det var drt jeg også mente, men har bare sett koden engang.. Virker ikke å være konsekvent.. Finnes det en enkel måte å sjekke dette på? Hvor lenge kan man kjøre i nødmodus? Det er 1250 km til verkstedet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 16, 2010 Det var drt jeg også mente, men har bare sett koden engang.. Virker ikke å være konsekvent.. Finnes det en enkel måte å sjekke dette på? Hvor lenge kan man kjøre i nødmodus? Det er 1250 km til verkstedet.. Nødmodus er vel for å kjøre korteste vei til verksted. Er det virkelig 1250 km til nærmeste VAG-verksted? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 17, 2010 Nødmodus er vel for å kjøre korteste vei til verksted. Er det virkelig 1250 km til nærmeste VAG-verksted? Det er så langt til verkstedet som overhalte girkassa forige uke. Jeg vil jo ha det på garantien... Og som nevnt over så ble vi nesten kasta ut av Audi-verkstedet her... Men hvor langt kan man kjøre i nødmodus? Kommer kanskje ann på hva som er feil... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 17, 2010 Det er så langt til verkstedet som overhalte girkassa forige uke.Jeg vil jo ha det på garantien... Og som nevnt over så ble vi nesten kasta ut av Audi-verkstedet her... Men hvor langt kan man kjøre i nødmodus? Kommer kanskje ann på hva som er feil... Jeg hadde ringt verkstedet som har garantien, De kan da avgjøre om de vil betale for å frakte bilen opp til seg, eller om de betaler for at et annet verksted utbedrer feilen. og de kan også si om du skal kjøre bilen opp med den risikoen det er, Personlig tror jeg kassa tåler å gå langt i nødmodus så lenge det ikke er snakk om by kjøring i nødmodus disponeres bare 3. og 4 gir eller noe i den dur, så den er litt tung å få i gang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 17, 2010 Jeg hadde ringt verkstedet som har garantien, De kan da avgjøre om de vil betale for å frakte bilen opp til seg, eller om de betaler for at et annet verksted utbedrer feilen. og de kan også si om du skal kjøre bilen opp med den risikoen det er, Personlig tror jeg kassa tåler å gå langt i nødmodus så lenge det ikke er snakk om by kjøring i nødmodus disponeres bare 3. og 4 gir eller noe i den dur, så den er litt tung å få i gang Jeg ringte verkstedet. Han mente det var turboen som var gåen. Dette på grunnlag av at bilen ikke skifter gir som den skal, dvs ved stort press på gassen vil girkassa skifte ved 4000 rpm men siden den går mer enn til 3000 vil den ikke gire, og dette tilsier at motoren er i nødmodus, ikke girkassa. Hvor mye vil eventuelt turboskifte koste? Prøvde å kjøre bilen på tiptronicen og den drar jævla dårlig over 2000 så kanskje turboen er koblet ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 17, 2010 Jeg ringte verkstedet.Han mente det var turboen som var gåen. Dette på grunnlag av at bilen ikke skifter gir som den skal, dvs ved stort press på gassen vil girkassa skifte ved 4000 rpm men siden den går mer enn til 3000 vil den ikke gire, og dette tilsier at motoren er i nødmodus, ikke girkassa. Hvor mye vil eventuelt turboskifte koste? Prøvde å kjøre bilen på tiptronicen og den drar jævla dårlig over 2000 så kanskje turboen er koblet ut? Du sier du hørte en smell, og det kan jo være en turboslange som hoppet av pga trykk. Du må nesten ta en titt i motorrommet og se hva du finner ut, ev, komme deg ut av snobbestrøket og få ordentlig verksted hjelp, Må ha feilkodene de fant for å kunne si noe mere, Men jeg tror ikke turboen din er gåen, jeg tror en slange har hoppet av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 17, 2010 Du kan vel i det minste få verkstedet i snobbestrøket til å sjekke oljenivået på girkassen. Dersom oljenivået på girkassen ikke er korrekt er det jo bare glem det å kjøre én meter... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 17, 2010 Du sier du hørte en smell, og det kan jo være en turboslange som hoppet av pga trykk. Du må nesten ta en titt i motorrommet og se hva du finner ut, ev, komme deg ut av snobbestrøket og få ordentlig verksted hjelp,Må ha feilkodene de fant for å kunne si noe mere, Men jeg tror ikke turboen din er gåen, jeg tror en slange har hoppet av. Hmm. Det hørtes ut som det kom fra under bilen.. Nesten som om vi kjørte over et eller annet stort ? Kan prøve å se. turboen sitter på venstre side foran? Stress, har ikke verktøy engang her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 17, 2010 Du kan vel i det minste få verkstedet i snobbestrøket til å sjekke oljenivået på girkassen.Dersom oljenivået på girkassen ikke er korrekt er det jo bare glem det å kjøre én meter... Snobbene vet nok ikke hvordan det gjøres hehe: haha : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 24, 2010 Jeg opplevder girkasse-havari på min A8 4,0 TDI i Frankrike for to uker siden, og dette opplevdes ganske så likt som det du sier. Fikk ikke noe "smell", men bare et rykk når girkassa gikk inn i nødmodus (Alle P R N D indikasjonene lyste rødt i displayet). Bilen min var chippet, og det er sannsynligvis det som er grunnen til at girkassa røyk. Problemet jeg ser er at når kassa girer til 4, 5 eller 6 gir så bare "spinner" eller slurer kassa i stedet for å gi fremdrift. Akkurat som om kassa er frikoblet når 4 - 6 gir er innkoblet. Jeg kjørte bilen i ca 4 -5 timer i nødmodus mens jeg prøvde å ringe ca 15 Audi verksteder i Frankrike om hjelp. Jeg hadde heldigvis med meg VAG-COM kabelen og resatte feilkodene, men de kom tilbake med en gang jeg la inn 4. gir. Konklusjon: Girkassa er sannsynligvis gåen mekanisk sett, og bør byttes eller overhales. Franskmenn er noen jævla arrogante drittsekker som ikke en gang gidder å prøve å prate Engelsk, og enda mindre sette seg inn i bilen og verifisere at girkassa er fokkt. Når girkassa mi er i nødmodus, så virker det som at 2. og 3. gir fungerer ok. Det er bare å stoppe bilen, for så å starte opp igjen dersom en vil resette nødmoduset (for også å få 1. gir tilgjengelig). Jeg kjørte i 80 km/t (ca 2800 rpm på 3. gir) i flere timer uten at det ga meg problemer. Heldigvis dekket forsikringa mi transport hjem av bilen, samt flyreise for meg og reisefølget mitt. Egentlig krevde fors. selskapet de at en tredjepart (Audi verksted) skulle verifisere at girkassa var gåen, -men dette hoppet vi over etter utallige forsøk på hjelp av franskmennene. Her er resultatet av mine undersøkelser så langt: Ny girkasse koster ca 65 - 70 k i Norge. Byttekasse kan kanskje koste ca 35 k i Tyskland. Overhaling av girkasse koster ca 31 k hos RATS (i tillegg må girkasse inn/ut som kommer på ca 15 k). Overhaling i Tyskland hos ekspert koster ca 3000 Eur (girkassa må også demonteres/monteres i tillegg). Overhaling i Polen kan være aktuelt, det kan være litt penger å spare her dersom en har mulighet til å få bilen til Polen. Ebay har et par kasser til salgs fra vrak-biler. Dette er det helt klart billigste alternativet. Hvis du får tak i girkasse med rette typebetegnelsen så kan denne kanskje kjøpes for 1200 - 2600 Eur. Polsk "ebay-side" selger også litt A8 girkasser for ca 10 000 NOK, kan helt klart være et alternativ. Spør hvis det er noe du lurer på, -eller gi beskjed dersom du har noen nyttig info til meg ang. reparasjonen min også! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 24, 2010 Jeg fikk bilen inn på diagnose på dagen hos Galimex i Zilina, Slovakia. Dette er et offisielt Audiverksted. De skulle ha det klart til lunch (leverte rundt 09), og de fikk i løpet av de par timene diagnostisert bilen, dog rakk de ikke olje/filter skifte (dette ble tatt senere på dagen). Det viser seg at jeg har vært (u)heldig nok til at jeg har fått noe rusk oppi motoren (stein?) som har klart å høvle av alle bladene på radiatorvifta og sannsynligvis en av disse bladene har kuttet over en ledning. Denne ledningen er såvidt jeg forstod på min kones oversettelse (jeg snakker ikke slovakisk..) en lufttrykksmåler og dette ledningsbruddet førte til at bilen gikk i nødmodus. Når denne ledningen var teipet igjen var bilen i fullt kjørbar stand og dette kostet 106 €. Når det gjelder din noe mer uheldige situasjon ville jeg vurdert å reise til Polen for overhaling av girkassa. Jeg betalte litt under 10 000 kr for overhalinga. Girkassa føles ikke 100% strøken (synes den girer litt hardt ved kickdown når jeg har 3000 rpm (aldri hatt en slik girkasse før så vet ikke hvordan den skal være..)) men er en helt annen verden enn den var tidligere. De tar (etter minne) ca 2500kr for arbeidet med overhalinga + delekostnad. De tok min bil på et døgn, leverte den ca 12 på dagen, hentet den klokken 12 ca neste dag ferdig og nyvasket (!). Vil kanskje være langt å kjøre 100 mil i nødmodus eller på henger (?) men for å spare titalls tusen vil det kanskje være verd det? Vi betalte forøvrig 350kr for hotellet for meg, kone og baby, ikke luksus men greit nok (uten aircon..). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 24, 2010 U lucky pig..... det var da enda bra at det ikke var værre for din del, -tenk å være kjørbar igjen allerede! Takk for info, -vi får se hvordan det ender for min del! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 24, 2010 Bare ta kontakt om du trenger tips til verkstedet i Polen (Står allerede litt under verkstedserfaringer på forumet). Kommer til å skrive mer der når jeg får litt mer tid, eller annet ang kjøring i Polen/hotell osv. Vi måtte "bare" kjøre 120 mil i nødmodus, men uten snurre er bilen svært billig å kjøre.. Målte forbruket (reelt forbruk, ikke kjørecomputer) til 0.61 liter/km. Edit: verkstedet er et reelt automatkasseverksted og ikke bakgårdsmekker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 24, 2010 Jeg fikk bilen inn på diagnose på dagen hos Galimex i Zilina, Slovakia.Dette er et offisielt Audiverksted. De skulle ha det klart til lunch (leverte rundt 09), og de fikk i løpet av de par timene diagnostisert bilen, dog rakk de ikke olje/filter skifte (dette ble tatt senere på dagen). Det viser seg at jeg har vært (u)heldig nok til at jeg har fått noe rusk oppi motoren (stein?) som har klart å høvle av alle bladene på radiatorvifta og sannsynligvis en av disse bladene har kuttet over en ledning. Denne ledningen er såvidt jeg forstod på min kones oversettelse (jeg snakker ikke slovakisk..) en lufttrykksmåler og dette ledningsbruddet førte til at bilen gikk i nødmodus. Når denne ledningen var teipet igjen var bilen i fullt kjørbar stand og dette kostet 106 €. Når det gjelder din noe mer uheldige situasjon ville jeg vurdert å reise til Polen for overhaling av girkassa. Jeg betalte litt under 10 000 kr for overhalinga. Girkassa føles ikke 100% strøken (synes den girer litt hardt ved kickdown når jeg har 3000 rpm (aldri hatt en slik girkasse før så vet ikke hvordan den skal være..)) men er en helt annen verden enn den var tidligere. De tar (etter minne) ca 2500kr for arbeidet med overhalinga + delekostnad. De tok min bil på et døgn, leverte den ca 12 på dagen, hentet den klokken 12 ca neste dag ferdig og nyvasket (!). Vil kanskje være langt å kjøre 100 mil i nødmodus eller på henger (?) men for å spare titalls tusen vil det kanskje være verd det? Vi betalte forøvrig 350kr for hotellet for meg, kone og baby, ikke luksus men greit nok (uten aircon..). Dette var virkelig god lesing, Are! Det er så godt å se at ting ordner seg når man egentlig ser ganske mørkt på ting, åsså så langt hjemmefra du var! Så da ønsker jeg deg en god sommer videre, måtte vi alle ha like flaks som deg i fremtiden mtp ferieturer. Åsså krysser jeg fingrene for deg Espen, jeg håper du og har bilen oppe og går igjen snart. PS Are: Du får stikke innom verkstedet "ditt" og forklar de hva som var feilen da. Le gjerne litt av de når du minner de på hva de selv sa.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 24, 2010 Dette var virkelig god lesing, Are!Det er så godt å se at ting ordner seg når man egentlig ser ganske mørkt på ting, åsså så langt hjemmefra du var! Den største nedturen var at det var et dødsfall i nær familie samme dag så vi måtte kjøre i 2 dager for å hente junior for å så kjøre to dager til før vi var i Norge for å rekke begravelse.. Vi var så langt unna barnevakta vi kom før vi skulle kjøre tilbake i ro og mak i bruke god tid.. Så vil si at vi kunne hatt mer heldig "bryllupsreise" men etter 8500 km så hadde vi ingen andre problemer, ingen bulker eller skader så skal vel være fornøyd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 24, 2010 PS Are: Du får stikke innom verkstedet "ditt" og forklar de hva som var feilen da. Le gjerne litt av de når du minner de på hva de selv sa.. Om du tenker på girkasseverkstedet så traff han jo spikeren på hode når han sa at det var motoren som var i nødmodus. Heldigvis var det ikke så dramatisk som han først forutsa.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...