#1 Skrevet Juli 19, 2010 Har fått i oppdrag av mitt søskenbarn å sveise/fikse noen manifoiler i inconell stål, noen som vet hva slags tilsatt jeg trenger med Tig sveising ? kan jeg bruke 316 tråd ? noen spesiell gass eller går det med argon ? takker for svar -Lasse Edit: Drar dette seg mer enn vanlig 316 eller er det nogenlunde det samme ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 19, 2010 Syns å huske fra yrkesskolen at det var et h*lvete å sveise. Krevde bakgass og mener på man måtte hamre ut spenninger på samme måte som man sveiser støpejern. Sprakk ofte i sveisen hvis man ikke gjorde det riktig....ville nok tatt kontakt med et lokalt mekanisk verksted for å hørt hva de skal ha for jobben. Er jo ganske spesiell legering det der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 19, 2010 Tror ikke du kan bruke tråd for 316. Det står litt her: http://www.nst.no/produkter/norsk/Produktinfo%20NST%20TIG%20ERNiCrMo-3%20625%20Norsk%20111008.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 19, 2010 Det er vel flere typer inconell. Type tråd avhenger vel litt av egenskaper som sveisene skal ha. Bakgass er ett must, men det gjelder alle typer stål egentlig, men blir vel kun praktisert på hvitt-stål. Syns å minnes at det er omtrent som å sveise 316, men ang hamring for å slå ut spenninger vet jeg ikke. Vi sveiser endel inconell på jobb, og aldri sett eller hørt om å slå ut spenning der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 19, 2010 Ang. det med hamring så er jeg ikke sikker på det,er noen år siden sist jeg var borti det. Men som du selv sier,det finnes et utall typer med inconel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 20, 2010 Det er vel flere typer inconell. Type tråd avhenger vel litt av egenskaper som sveisene skal ha. Bakgass er ett must, men det gjelder alle typer stål egentlig, men blir vel kun praktisert på hvitt-stål.Syns å minnes at det er omtrent som å sveise 316, men ang hamring for å slå ut spenninger vet jeg ikke. Vi sveiser endel inconell på jobb, og aldri sett eller hørt om å slå ut spenning der. Regna nesten med bakgass ja, bruker det på alt utenom svart stål hos oss og siden det er en manifoil regner jeg med det er varmen som teller ang. trådvalg.. siden dere sveiser en del av det, er det muligheter for at du kan sende meg 5-10 sveisetråder kansje ? har hørt med tess om pris i dag etc, men det er rundt 600kr i kg pris, dvs 1200 for ei pakke, det er jeg lite innterresert i siden dette er privat og evt litt 1-2 mm inconell-stål ? hadde vært veldig stas takker for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 20, 2010 Sveiste min flere ganger å det gikk jo veldig bra Brukte bakgass å 316 tråd mener jeg.. Utifra det jeg såg så var ikke det noe spesielt verre enn å sveise vanlig rustfritt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...