#1 Skrevet Juli 19, 2010 Hei! Har en Golf 4 2001 modell med 1,6 16v motor, 105hk. Denne har motorkode AUS. Motoren er rullet 177K, men det ser ut som den er på vei til de evige jaktmarker...... Ryker kraftig blått, mer og mer etterhvert, og fusker og vil ikke dra som den skal. Er derfor på jakt etter motor. MEN: Denne er nesten umulig å få tak i! Tilogmed i Danmark. Noen som vet om en sånn motor, eller vet om andre motorkoder passer? Har funnet ut at Golf 4 er en bil med ikke akkurat bra kvalitet, kan det være årsaken til at en sånn motor ikke er til å oppdrive? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 19, 2010 Nesten alle med sånn motor sliter med dårlig kompresjon, fusking og oljeforbruk, så de er vanskelige å få tak i.. desverre.. får de nye da;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 19, 2010 Nesten alle med sånn motor sliter med dårlig kompresjon, fusking og oljeforbruk, så de er vanskelige å få tak i.. desverre.. får de nye da;) Så det stemmer det jeg antok? Hmm ja motor ligger på rundt 30K. Da blir bilen solgt som delebil/reparasjonsobjekt. Må si jeg nå begynner sterkt å tvile på Volkswagen og kvaliteten på bilene de lager....... Touranen: 2007, kjørt 77K. Ny mecatronic, kostnad 20+??? Rustrep for over 40k..... golfen: 2001, kjørt 177K. Alt av låser, heiser og andre ting har rast på kort tid, og motoren og katalysator, EGR osv. er søppel............... Rett og slett delebil. Ikke imponert............. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 19, 2010 hvor mye skal du ha for bilen? jeg byttet nylig motor i min (aus) pga registerhavari. (kjøpte bilen med havarert motor og det var jo ikke uten grunn at den ble solgt nei. var vanskelig å få tak på brukt motor som fungerer. men interessert å vite hva du har som prisantydning evnt. mvh RA 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 19, 2010 Har ikke anelse hva den er verdt. Den er jo meget hel og pen ellers da, men hva synes du den er verdt?Har kostet på den en god del ellers. Hel og pen i karosseri, stasjonsvogn med sort og blått i seter. Highline med climatronic og soltak. Hvor fikk du tak i motor? Vet du om andre motorkoder som passer? Bilen skal vekk uansett, men får jeg tak i en motor som er ok, er vel det lønnsomt fremfor å selge den som den er. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 19, 2010 ingen som har oversikt over evt. motorkoder som passer om hverandre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 19, 2010 du kan bruke en bcb motor, litt forskjell på det elektriske og innsug, men alt fra din kan flyttes over. bcb er nyere enn aus dog allikevel samme effekt. jeg var heldig og fant en motor med svært lav km stand under 50tkm som hadde stått noen år. billig uten garanti, og jeg ser nå etter å ha kjørt noen mnd at jeg må bytte ventiltettningene siden de lekker littegrann. allikvel småtteri i forhold til kostnadene så langt. utifra det jeg så på nett og ser ut ifra holdbarheten på 1.6 16v så ville jeg nok kanskje anbefale en overhalling framfor å kjøpe noe man kanskje ikke vet vil vare lenge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 19, 2010 du kan bruke en bcb motor, litt forskjell på det elektriske og innsug, men alt fra din kan flyttes over. bcb er nyere enn aus dog allikevel samme effekt. jeg var heldig og fant en motor med svært lav km stand under 50tkm som hadde stått noen år. billig uten garanti, og jeg ser nå etter å ha kjørt noen mnd at jeg må bytte ventiltettningene siden de lekker littegrann. allikvel småtteri i forhold til kostnadene så langt. utifra det jeg så på nett og ser ut ifra holdbarheten på 1.6 16v så ville jeg nok kanskje anbefale en overhalling framfor å kjøpe noe man kanskje ikke vet vil vare lenge. Takk for tips! Er alle de motorene så dårlige? Har ikke funnet stort info på nettet om de motorene. Vet du om andre motorkoder også som passer? Fant en bcb, men den skal de ha 11tusen for, og den er gått en god del.... Kan det være nok å f.eks. overhale toppen på min? Hvordan kan jeg evt. finne ut om der er mer feil? Den bruker kraftig med olje, ryker blått, ikke turtallsvillig, og småfusker ved pådrag, samt går for lavt på tomgang. Kakker litt i løfterne ved kald motor, men ikke mye. Helt nytt register på den, samt vannpumpe. Gått 177tusen. En full overhaling vil vel koste skjorta? Har du tips til folk som gjør sånt til en overkommelig pris? NBS skulle ha over 30tusen for en overhalt motor: eek : Har også kommet i kontakt med en utenlandsk hogger via finn.no men vet ikke om han er seriøs, og hele gjengen fusker jo med kilometerstand.... Kan jeg bruke BFQ motor også? De har samme effekt, og er bare litt nyere. Finner endel greie av de motorene til ok pris, og med ok kilometerstand. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 20, 2010 Hvor mye olje bruker den? Sjekket innsugsslange for sprekker? Fungerer lambdasonden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 20, 2010 Får ikke opp feil på lambdasonden, men den kan vel være defekt allikevel? Hvilke innsugsslanger tenker du på? De til luftfilterboksen? Hadde lekk rundt der boksen settes ned på gasspjelhus, men det er ordnet uten bedre resultat. Olje ja.... Usikker, men den bruker minst en liter på 100mil. Kan ventiltetningene gjøre så mye på forbruket? Kan toppakning være defekt? Olje og vann er fint, ikke grå olje, og ikke olje i vannet. Den bruker heller ikke vann. Takker forresten for tips, og setter stor pris på innspill her, for å se om jeg får hostet liv i Golfen! har vært en virkelig mandagsbil, men får jeg til motoren, så er det jo en grei bil. Er jo egentlig for gale å kvitte seg med den også. Har reparert masse andre ting, så ellers er jo bilen nå i meget god stand. Egentlig rart jeg har vært såpass uheldig. Alle servicer er fulgt til punkt og prikke av forrige eier. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 20, 2010 Det er jo endel ting man kan gjøre for å feilsøke... Ta en avgasstest for å få en indikasjon på hva som er galt. Få målt lambda for å se om den fungerer (spenning skal fluktuere mellom ca 0,2V og 0,8V ved varm motor, gjør den ikke det går den dårlig og bruker mye mer drivstoff - http://www.gnttype.org/techarea/ecmsensors/O2sensors.html ) Innsugsslanger bør sjekkes for falskluft hele veien fra luftfilter fram til innsug Sjekk tennplugger/kabler. Bruker du korrekt olje? Et høyt oljeforbruk unormalt på enkelte VAG-motorer.. bruker den like mye på langkjøring? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 22, 2010 Skal få sjekket lambda og de lekkasjemulighetene du nevner. Bruker også olje på langkjøring. Olje skal være korrekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 27, 2010 Har en som skal se på bilen nå. Han skal sjekke kompresjonen en gang til. Hva skal den være? Hvis den var bra, mente han det bare var å overhale toppen med ny toppakning og ventiltetninger, og gå over ventilene. Han skal hjelpe meg med dette, så da ordner ting seg forhåpentligvis:) hva mener folket? Kan der være mere gåen hvis kompresjonen er ok? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 17, 2010 Tjaa kompresjonen har sunket kraftig på to sylindre..... Har fått tak i ny motor. En BCB, så må flytte over litt deler. Hvordan er disse motorene å ta ut? Spesielle tips? Må frontstykket av? Begynner i morgen med motorbytte, så setter stor pris på eventuelle tips:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 17, 2010 selger du deler fra motoren?? skulle hatt holderen til dynamoen med ein spennrulle, veit ikkje den du har passer på den bilen som treng det, men viss du har bilde av den eller dele nr så kan eg finne ut om den passer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 17, 2010 selger du deler fra motoren??skulle hatt holderen til dynamoen med ein spennrulle, veit ikkje den du har passer på den bilen som treng det, men viss du har bilde av den eller dele nr så kan eg finne ut om den passer. Fra min gamle AUS motor? Hvis ikke dette må på min nye motor(noe jeg tror det må) så kan du få kjøpt dette. Må se når vi monterer hva som blir til overs. Noen som har tips som nevnt i innlegget mitt over? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 18, 2010 hele fronten bør taes av (veldig mye lettere å komme til) komplett innsug må flyttes over, dvs med dyser og alt. grenrøret lar du sitte selv om det kanskje ser litt annerledes ut mtp lambda plasseringen. bunnpanna har en liten forskjell når det kommer til innfestning mot girkasse. aus bunnpanna har en brakkettplassering slik at det går en bolt igjennom til girkassen. dette har ikke bcb motoren. heller ikke noe spesielt å bry seg om med mindre du gidder å flytte over bunnpanne. selv gav jeg f*** og ingen problemer med dette eller. ellers minnes jeg om at alt anna er likt. tar noen kvelder, men relativt enkel jobb i det store og hele. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 18, 2010 hele fronten bør taes av (veldig mye lettere å komme til) komplett innsug må flyttes over, dvs med dyser og alt. grenrøret lar du sitte selv om det kanskje ser litt annerledes ut mtp lambda plasseringen. bunnpanna har en liten forskjell når det kommer til innfestning mot girkasse. aus bunnpanna har en brakkettplassering slik at det går en bolt igjennom til girkassen. dette har ikke bcb motoren. heller ikke noe spesielt å bry seg om med mindre du gidder å flytte over bunnpanne. selv gav jeg f*** og ingen problemer med dette eller. ellers minnes jeg om at alt anna er likt. tar noen kvelder, men relativt enkel jobb i det store og hele. Takker og bukker for info og tips:) mye lettere når man vet hva man går til:) Begynner nå i formiddag. Blir godt å endelig få orden på Golfen. Passer registerreimssett og vannpumpe omhverandre? Er nytt på den gamle motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 18, 2010 Takker og bukker for info og tips:) mye lettere når man vet hva man går til:)Begynner nå i formiddag. Blir godt å endelig få orden på Golfen. Passer registerreimssett og vannpumpe omhverandre? Er nytt på den gamle motoren. bytt aldri over selve reimene! de koster så lite at det bare er tull å sjanse på. vannpumpe og løpehjul er greit nok hvis ser de sprett nye ut, men hvis tvil så bytt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 18, 2010 bytt aldri over selve reimene!de koster så lite at det bare er tull å sjanse på. vannpumpe og løpehjul er greit nok hvis ser de sprett nye ut, men hvis tvil så bytt... Reimer, løpehjul og vannpumpe er bare rundt en måned gamle, kanskje kjørt 100mil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 18, 2010 reimene skal spennes på nytt og du får kjøpt dem løse hos mekonomen til småpenger. er det verdt risikoen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 18, 2010 reimene skal spennes på nytt og du får kjøpt dem løse hos mekonomen til småpenger.er det verdt risikoen? Ok. De kan bli svekket da? Hvis der er risiko ved det, bytter jeg den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 18, 2010 Ja nå er front demontert, gammel motor ute, alt skrudd over på ny motor, register, vannpumpe, bunnpanne, innsugsmanifold, tenningssystem osv. En hel jobb........ Får muligens satt inn motoren i morgen. Blir spennende.................... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 18, 2010 selger du deler fra motoren??skulle hatt holderen til dynamoen med ein spennrulle, veit ikkje den du har passer på den bilen som treng det, men viss du har bilde av den eller dele nr så kan eg finne ut om den passer. Har delen, og masse annet fra BCB motoren. Bare gi meg en PM med bud på delene. Har innsug, topp, coiler og mye mer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 18, 2010 har du bilde av den av holderen til dynamoen evt delenr og kor dele nr står? eg trenger delane til min fetter sin golf. og eg har ikkje begynnt å demontert noko enda. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...