Oljelampe som går av og på (piper og blinker i rødt) (Passat 1.8T 1998mod)

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig en Passat 1.8T 1998mod. Selger byttet oljepumpe og oljetrykksbryter samme dag jeg prøvde bilen, men oljelampen kommer likevel på og av etter å ha kjørt bilen en mil eller to. Virker som om den må bli litt varm før det intreffer. Jeg har selv byttet til orginalt oljefilter da Møller sa at uorginale filtre kunne gi feil trykk. Olje nivået er der det skal være på peilepinnen.

Kan det være sensorer for oljetrykk, oljetemp eller oljenivå som er i ustand som gir denne type varsel?

Kan en VAG-COM diagnose avsløre hva som er feil? Noen i Bergen som har slikt utstyr?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stakk innom Ole-Jørgen Frimann Nilsen i dag og fikk tatt en VAG-COM diagnose. Kom ikke opp noen relevante feil, men denne dukket opp: 00561 - Mixture Adaptation

Drivstoff-lampen lyste, men kan da vel ikke være det? (En av løsningene på Ross-tech siden er å fylle opp tanken.)

Tror jeg prøver å bytte oljetemp-sensoren og oljenivå-sensoren...

Noen som har andre idéer ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet han silen til pumpen også? Ligger masse tråder om emnet om du søker litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljepumpe og oljetrykkbryter ble kjøpt hos Møller og montert før jeg overtok bilen. Møller sier at silen til pumpen sitter på røret som følger med pumpen, så den er nok byttet. Motoren min (1.8T AEB 98mod) hadde visst ikke oljetempsensor eller oljenivåsensor. Så nå aner jeg ikke hva jeg skal prøve... Trakk ut ledningen på oljetrykksbryteren og startet bilen, men dette utløste ikke alarmen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da kan du ha en feil i instrumentet i bilen. Er ikke uvanlig med feil i instumentet i bilen heller. Har du kjørt feilkode utlsening på instrumentet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilkode utlsening fra instrumentet:

-------------------------------------------------------------------------------
Address 17: Instruments        Labels: 3B0-919-xxx-17.lbl
  Part No: 3B0 919 881 F
  Component: B5-KOMBIINSTR. VDO V21   
  Coding: 04142
  Shop #: WSC 00000  
  VCID: 2F73C8E8C775

  Part No: IMMO
  Component: IDENTNR: VWZ7Z0W0445664         
  IMMO-IDENTNR: VWZ7Z0W0445664       

1 Fault Found:
01039 - Coolant Temperature Sensor (G2) 
           30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent

-------------------------------------------------------------------------------

 

Kan dette være noe som har med oljelampen å gjøre da?

 

Møller sier at koksing i denne typen motor er et problem. Dette ville isåfall koste 20.000kr å ordne.

Jeg ser det er litt svart belegg i olje påfyllingskorken. Kan dette være et tegn på koks i motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er til kjølevannstemp sensoren, og har nok ikke noe med olje trykket ditt og gjøre. Sikreste for deg er og måle oljetrykket for og se om det er der problemet ligger, eller om det er instrument feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant du ut av problemet med oljelampa som blinker? Har lignende problem på en 1998 audi a6 1.8 t, km 390000... ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant du ut av problemet med oljelampa som blinker? Har lignende problem på en 1998 audi a6 1.8 t, km 390000... ?

 

Nei jeg gjorde ikke det... kjører rundt med den pipingen : mad :

Når bilen er kald så begynner den som regel alltid å pipe etter halvannen mil.

Og da kommer det med ujevne mellomrom etterpå.

Kjørte til Sverige med den i sommer og da la jeg merke til at den likte seg bedre på motorveiene i høy fart.

Pipingen kom som regel ikke før en var nede i 80km/t igjen.

 

Noen som ser noen sammenheng her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe forskjell på om det er høyt eller lavt turtall på motoren?

Hadde defekt oljetrykkssensor på gamlebilen, men da pep det kun om turtallet om under ca 3000rpm..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei tut å kjør til evt Biltema og kjøp adapter til bla oljetrykksmåler(monteres før oljefilter) pluss instrument, så ser du ivertfall om trykket er i orden.(liten jobb og kostnad for noe meget viktig)

Og ta en motorrens(omega ett eller annet) gjorde det selv og ventiltikking kom ivertfall bort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde å bytte oljetrykksbryter på filterhuset i går, hjalp ingen ting. Oljelampa i instrumentet begynner først å blinke når motoren har blitt varm, da blinker den når turtallet mærmer seg 2000 omdr og blir borte ved høyere turtall, kommer tilbake på samme måten når man skifter gir og nærmer seg 2000 omdr igjen. Oljetrykket på tomgang ved kald motor er ca 1.3 bar, når motoren er varm tror jeg det var 0.8 bar på tomgang.. Stiger ved gasspådrag, ca 1 bar pr 1000 omdr. Har ikke målt under kjøring, det er jo da oljelampa begynner å blinke... Høres ut som motoren går greit, litt rasling i fra toppen bare, har gått 360000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde å bytte oljetrykksbryter på filterhuset i går, hjalp ingen ting. Oljelampa i instrumentet begynner først å blinke når motoren har blitt varm, da blinker den når turtallet mærmer seg 2000 omdr og blir borte ved høyere turtall, kommer tilbake på samme måten når man skifter gir og nærmer seg 2000 omdr igjen. Oljetrykket på tomgang ved kald motor er ca 1.3 bar, når motoren er varm tror jeg det var 0.8 bar på tomgang.. Stiger ved gasspådrag, ca 1 bar pr 1000 omdr. Har ikke målt under kjøring, det er jo da oljelampa begynner å blinke... Høres ut som motoren går greit, litt rasling i fra toppen bare, har gått 360000 km.

 

Nå er ikke jeg noe mekaniker, men er det ikke 2 oljetrykkssensorer? En på høyt turtall og en på lavt (og derfor piper det på lavt hos deg)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde å bytte oljetrykksbryter på filterhuset i går, hjalp ingen ting. Oljelampa i instrumentet begynner først å blinke når motoren har blitt varm, da blinker den når turtallet mærmer seg 2000 omdr og blir borte ved høyere turtall, kommer tilbake på samme måten når man skifter gir og nærmer seg 2000 omdr igjen. Oljetrykket på tomgang ved kald motor er ca 1.3 bar, når motoren er varm tror jeg det var 0.8 bar på tomgang.. Stiger ved gasspådrag, ca 1 bar pr 1000 omdr. Har ikke målt under kjøring, det er jo da oljelampa begynner å blinke... Høres ut som motoren går greit, litt rasling i fra toppen bare, har gått 360000 km.

 

1,3 bar ved kald motor er vel i laveste laget/ min 18T ligger på 5-7 ved kald og 1-2 ved varm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt oppdatering.. Nå har jeg lagd meg en ordentlig oljetrykksmåler. Motoren var delvis varm når jeg begynte, men når motoren ble ordentlig varm ble oljetrykket liggende stabilt på 1.3 bar, stiger proposjonalt med turtall ved gasspådrag. Dette må da være normalt!? Finner ingen feilmeldinger i vag-com, men tror d må være noe elektrisk, instrumentpanelet kanskje.. Skulle gjerne visst hva slags informasjon som skal sendes gjennom ledningen til oljetrykksmåleren så jeg kunne målt litt strøm, noen her som har greie på det? Tror forresten det bare er en oljetrykksbryter på denne AEB motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når har du 1,3 bar? Dersom du har 1,3 bar på tomgang er det helt ok, men dersom du har 1,3 bar @ 3000 rpm så er det helt slutkörd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å bytte reguleringsventilen inne i selve oljefilterhuset?

Hadde samme problem på min,å tenkte jeg skulle bytte denne før oljepumpa i å med at denne koster bare 160,-på møller.har ikke lyst i oljelampa en eneste gang etter jeg bytta

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda litt oppdatering.. Tok ut instrumentpanelet og tittet litt, så greit ut.. hehe:) Kjørte meg etterhvert en tur, akkurat når temperaturen på motoren kom opp i 90 grader kom oljelampa.. Prøvde å koble ledningen som går inn på oljetrykksbryteren til jord og kjørte meg en tur, da var problemet løst.. Så da ligger vel feilen i oljetrykksbryteren (som jeg har byttet-kjøpte ny på meca med svart kapsling), eller så er 1.2-1.3 bar på tomgang/2.5-3 bar ved 2000 omdr. for dårlig oljetrykk. Nå lurer jeg på hvordan jeg skal finne ut av dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,3 bar @ tomgang ved varm motor / 2,5-3,0 bar @ 2000 rpm ved varm motor høres helt greit ut...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke byttet reguleringsventilen i filterhuset. Har vært inne på tanken, men tenkte at ettersom oljetrykket ser normalt ut så burde vel denne fungere ettersom oljetrykket blir målt der bryteren sitter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke byttet reguleringsventilen i filterhuset. Har vært inne på tanken, men tenkte at ettersom oljetrykket ser normalt ut så burde vel denne fungere ettersom oljetrykket blir målt der bryteren sitter?

 

Ble det noen løsning for deg på dette problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så litt på den på lørdag, er vel et halvt år sia det begynte. Prøvde å bytte reguleringsventilen i filterhuset og ny original oljetrykksbryter fra møller + oljefilter. Dette hjalp ingen ting!! Oljelampa lyser fortsatt ved lave turtall når motoren er blitt varm, litt rassling i toppen og. Har kjøpt inn ny oljepumpe og rådelager. Har planer om å bytte disse når jeg får lyst eller tid, bilen til bror min så må passe for han å. -Kjenner du til problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så litt på den på lørdag, er vel et halvt år sia det begynte. Prøvde å bytte reguleringsventilen i filterhuset og ny original oljetrykksbryter fra møller + oljefilter. Dette hjalp ingen ting!! Oljelampa lyser fortsatt ved lave turtall når motoren er blitt varm, litt rassling i toppen og. Har kjøpt inn ny oljepumpe og rådelager. Har planer om å bytte disse når jeg får lyst eller tid, bilen til bror min så må passe for han å. -Kjenner du til problemet?

 

Har du byttet dette nå? Blitt kvitt problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det har jeg ikke gjort, bilen går visst som vanlig i følge bruttern, vi har planlagt å bytte det før det blir vintern.

Det må være dårlig oljetrykk, ettersom oljelampa lyser og den blir borte hvis jeg jorder ledningen inn på oljetrykksbryteren.

På møller sier de at 1.3 bar på tomgang høres normalt ut, men jeg vet ikke om jeg vil tro på det. Vi får se hva oljetrykket ligger på etter at vi får byttet litt deler!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå ser det ut til at vi har funnet feilen, det var bærelagrene på veiva som var ødelagt, skikkelig å det! Ser ut som det har gått ganske greit med veiva, var litt riper på to steder, så skal prøve å pusse litt forsiktig med fint sandpapir... Bytter samtidig veivlager på alle 4 syl og oljepumpa og håper på det beste:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.