hvordan tar man av trekket på takluka??

Anbefalte innlegg

Som det står over, er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Har trekt om taket men fikk ikke av takluke trekket.(tenkte ikke på det før jeg sveiva igjenn luka i sted : ja : )

 

MVH.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg husker riktig:

 

1. Sett luka på tilt. Trykk ned den delen av innertrekket som spretter opp samtidig med stålluka. Nå ser du to fjærer som går fra innertrekket og innover (du må kikke inn åpningen fra utsida). løsne fjærene og slipp de (sproiing, og *borte*).

2. Ta tak i innertrekket og skyv det bakover. Det sitter bare fast i stålluka med et par klips. Nå finner du også igjen de to fjærene som forsvant under frigjørelsen i punkt 1 :)

 

Montering i omvendt rekkefølge, bruk litt hyssing for å holde kontroll på fjærene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg husker riktig:

 

1. Sett luka på tilt. Trykk ned den delen av innertrekket som spretter opp samtidig med stålluka. Nå ser du to fjærer som går fra innertrekket og innover (du må kikke inn åpningen fra utsida). løsne fjærene og slipp de (sproiing, og *borte*).

2. Ta tak i innertrekket og skyv det bakover. Det sitter bare fast i stålluka med et par klips. Nå finner du også igjen de to fjærene som forsvant under frigjørelsen i punkt 1 :)

 

Montering i omvendt rekkefølge, bruk litt hyssing for å holde kontroll på fjærene.

 

 

Takk så mye, : ja ::tilber::tilber:

Da blir den trekt om i morgen.

Du er dagens helt :cool:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, jeei :)

 

Men en liten ting... dette var jo bare for å løsne innertrekket fra stålluka. Du må vel til med litt mere jobb for å få det ut av bilen. I all hovedsak må du da skru ut hele taklukemekanismen fra bilen, men det er ikke så mye jobb egentlig det heller da. Du får spørre om det er noe mer du lurer på : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Bra forklaring det med trekket : ja :

Du kan gjerne fortsette å forklare hvordan man tar ut hele takluke mekanismen :) Hvis du kan den.

Må skifte en føring i mekanismen :(

 

Mvh

Claus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, jeg skal prøve å huske dette nå da. Jeg har ikke tilgang til familiealbumet akkurat nå så jeg får prøve å forklare uten deletegning.

 

Etter å ha skjøvet innertrekket bakover må du skru lås stålluka fra mekanismen. Sett gjerne luka lukket før du begynner. Skru ut de to mutrene i hvert hjørne i forkant av luka. Disse er også høydejustering på luka, greit å vite til de skal på igjen så man ikke strammer til med det går. Skru så av mekanismen i bakkant (mener det var to skruer på hver side helt i topp, skrudd fast "sidelengs" inn i luka). Plukk ut luka.

 

Så skrur du løs vindavviseren. Først er det to skruer på hver side som holder fast de føringsskinnene som presser vindavviseren nedover. Så vipper avviseren opp og det kommer til syne nye skruer som skrues løs for å fjerne hele saken.

 

Skru løs sveiva inni bilen, trekket og så giret som sveiva er festa i.

 

Og så kommer den mer diffuse biten. Nå står mekanismen igjen, deriblant også ei bøyle på tvers (den som luka var festet i med to muttere). Jeg tror denne også måtte av, men er ikke helt sikker. Du må nesten prøve deg litt frem. I alle fall skal nå resten av mekanismen skrus løs med skruer i forkant og på sidene. Når alle skruene er ute tar du tak i mekanismen og løfter den opp og frem. Det skal gå på det berømmelige håret å få lirka den ut. Nå kommer også innertrekket til syne igjen.

 

Montering i motsatt rekkefølge ;)

 

Mulig litt vagt forklart enkelte plasser her, men det er logisk i mitt hode som kan se for seg delene : rolleyes :

Jeg skal prøve å få lasta opp ei tegning, kanskje det hjelper litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Suveren forklaring : ja :: ja :

 

Claus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

som kay sier så er det faktisk ikke så vanskelig. skrudde ut de fire mutterne i framkant av luka, og vips så var det ute. jeg har nå trekt om tak trekk og trekket fra luka. : rock :: cool :

så nå ligger det til tørk.

 

Takker kay for en god forklaring : ja :

Toppers.

Blir sikkert ikke det siste prob. som jeg møter.

 

MVH.

Meg.

 

P.S skrev den ut å satt den i mekke permen min jeg :nana: .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

P.S skrev den ut å satt den i mekke permen min jeg :nana: .

 

Mekkeperm er gull verdt! Har liggende en for hver bil jeg har eid :)

Bare tre hittil da men *kremt*

Og forumet så klart, er mer enn gull verdt. Får svar på det meste her : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.