#26 Skrevet Juli 25, 2010 Takker for knall god info med bilder! bra det er noen her inne som gidder å legge litt "jobb" i det for at andre skal kunne velge riktig ting som i mitt tilfelle;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Juli 25, 2010 Bare hyggelig å kunne være til hjelp. Fattern har nikon han også serru, så jeg fikk låne 18-55 linsa hans til sammenligning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Juli 29, 2010 Låner litt plass i tråden her siden jeg også ser litt på nytt kamera om dagen Har brukt D40 endel, så kunne gjerne tenkt meg nikon igjen.. ser litt på finn etc etter brukte kameraer, men det er jo så mange typer D40, D50, D60, D70, D80 og D90.. Jeg er vel fortsatt på nybegynnerstadiet, men har jo tatt litt bilder så vil gjerne ha et litt mer avansert kamera.. Hvilket vil dere anbefale da? D80? D90? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Juli 30, 2010 Det ser faktisk ut som at 18-105 har litt mer vidvinkel enn 18-55.Her er to bilder tatt med identiske instillinger, har ikke justert noen ting som helst, kun limt inn info for å skille bildene fra hverandre. Kult å se hvor stor forskjell det egentlig er mellom linsene, Mye mer detaljer og ikke så "blast" bilde på 18-105 linsa. Ser stor forskjell på fargen på gresset og.. ble faktisk litt imponert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Juli 30, 2010 Jeg er vel fortsatt på nybegynnerstadiet, men har jo tatt litt bilder så vil gjerne ha et litt mer avansert kamera.. Hvilket vil dere anbefale da? D80? D90? Har et par venner som er veldig fornøyd med sine D90 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet August 3, 2010 Bare et lite tips: Canon, Nikon, Olympus, Sony, Pentax... alle de lager DSLR kameraer av topp kvalitet! Det viktigste er å finne et kamera som passer godt i DIN HÅND. Derfor må du inn i butikken og kjenne på dem. Hvis de ikke ligger godt i hånden kommer du ikke til å bruke dem. Kan også være lurt å kjøpe samme merke som venner/familie har. I mitt tilfelle har jeg en søster som er journalist, så vi kan da byttelåne objektiver. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet August 3, 2010 Det viktigste er å finne et kamera som passer godt i DIN HÅND. Derfor må du inn i butikken og kjenne på dem. Det der er ÜBER-viktig! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet August 3, 2010 Er ikke lenge siden jeg var i din posisjon. Kjøpte meg da et pent brukt Canon 400D med 18-55. Bruker kameraet til mye naturbilder, så fant fort ut at jeg måtte invistere i et større objektiv. Bruker pr. dags dato omtrent kun 18-200. I noen tilfeller hvor jeg ønsker å få frem stor dybde, så blir "kit-linsa" benyttet. Som nevnt over, prøv å holde kamera. Ikke bruk for mye penger sånn at du ikke tørr å bruke det. Ta masse bilder, så finner du fort ut hva du har behov for. Savner på mitt kamera et separat hjul til å styre blenderåpning. Lykke til med kamera handel (OT: større objektiv ØK) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet August 3, 2010 Har sett og studert litt ang linser i det siste også, og skulle gjerne hatt 18-200, MEN det koster jo 6000kr 55-200 ca 1700kr... men da må en begynne å bytte linser igjen? Mulig å finne 18-200 til en mer overkommelig pris? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet August 3, 2010 Dama kjøpte nettopp 18-200 til under 3000, nemlig denne. Hvis du har D90 og ikke trenger fokusmotor kan du får det enda billigere.. Den siste har jeg ingen erfaring med, men den første er morsom i bruk Husk også at området den overlapper kitlinsen vil den oppføre seg litt annerledes en kitlinsen (sa de i butikken iallefall). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet August 5, 2010 Se der ja, det var jo NOE bedre pris kan du si Må vel ha den første, med stabilisator skal det bli noe greie på det.. Bruker nesten bare håndholdt.. Så var det bare å finne seg råd til det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet August 5, 2010 Jeg har en kompis som har den sigma-linsa, og han syns ikke den bildestabilisatorløsnignen til sigma er like god som VR-linsene til nikon. Han banner høylytt flere ganger i uka over at han kjøpte den linsa. Men det kan være han er ei sabla kløne da, jeg har ikke testa den selv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet August 5, 2010 hmmm... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet August 5, 2010 Haha, var ikke meningen å ødelegge altså. Men snakket med han senest på tirsdag om dette. Og da huska jeg den tråden her. Men Sigma skal ikke være dårlige linser, så jeg aner ikke hva han er så misfornøyd med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet August 6, 2010 Alexander, hvilket kamera har du? Har testet den første linsa på D60 og synes den funket utmerket. Fikk en god del klare fuglebilder med den blandt annet. Skal sies at jeg ikke har fryktelig mye sammenligningsgrunnlag på zoomlinser, men tror ikke det er et dårlig kjøp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet August 7, 2010 Jeg har ikke kamera nå, men er på utkikk. Har brukt D40 mye og er fornøyd med det, men har sikla etter D90 en stund, men det blir for dyrt med Nikon 18-200 linse.. (11500 ca) D90 med Sigma kan jeg forsåvidt strekke meg til, men leser litt på nettet også at de fleste anbefaler Nikon linsa.. Spørsmålet er jo om jeg vil merke noe, siden jeg ikke er noen "proff" fotograf.. Alternativet er jo såklart å finne et rimligere kamerahus og kjøre Nikon linsa. "trenger" jo ikke D90 med motor om en har Nikonlinsa med motor Så får studere litt til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#42 Skrevet August 7, 2010 Har selv D3000 og kjøpte dette som mitt første speilreflekskamera. Er veldig fornøyd. Det passer en nybegynner godt, samt en som er viderekommen. (pga. et bredt spekter med innstillinger) Bare å handle - det er min mening. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#43 Skrevet August 7, 2010 Har D3000 jeg og, og har prøvd D60 en del. Mer fornøyd med mitt D3000, flere fokuspunkter og litt mer smågreier Begynner å bli en del billige tilbud på den også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#44 Skrevet September 13, 2010 Da fikk jeg kjøpt meg kamera da folkens! ble ett Nikon D3000 med 18-55VR linse. 2 batterier, 8GB minnekort og fjernkontroll. for 3500,-! Noen som har noe bra tips om hvor jeg kan finne noen bra Veiledninger til fine bilder. og litt om de forskjellige modusene på kameraet? Takk på forhånd! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#45 Skrevet September 13, 2010 Noen som har noe bra tips om hvor jeg kan finne noen bra Veiledninger til fine bilder. og litt om de forskjellige modusene på kameraet? Takk på forhånd! Bare å kjøpe denne: http://www.foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=38943 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#46 Skrevet September 19, 2010 Da fikk jeg kjøpt meg kamera da folkens! ble ett Nikon D3000 med 18-55VR linse. 2 batterier, 8GB minnekort og fjernkontroll. for 3500,-! Noen som har noe bra tips om hvor jeg kan finne noen bra Veiledninger til fine bilder. og litt om de forskjellige modusene på kameraet? Takk på forhånd! Eneste modus som duger er: Manuell. Sett kamera i det, så er det bare å ut med seg å begynne å justere blender, lukker og iso (de 3 viktigste settingene for gode bilder...) til du får taket på det. Prøving og feiling er den beste måten å lære foto på! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#47 Skrevet September 26, 2010 Da har jeg også kjøpt meg kamera, blei D80 med 18-200VR linse Gleder meg til å begynne å teste det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#48 Skrevet September 26, 2010 Da har jeg også kjøpt meg kamera, blei D80 med 18-200VR linse Gleder meg til å begynne å teste det knallbra kombinasjon,det eneste jeg ville gjort er å kjøpt batterigrep i tillegg=o)2 batterier på dette gjør underverk!.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#49 Skrevet September 26, 2010 Eneste modus som duger er: Manuell. Sett kamera i det, så er det bare å ut med seg å begynne å justere blender, lukker og iso (de 3 viktigste settingene for gode bilder...) til du får taket på det. Prøving og feiling er den beste måten å lære foto på! Litt overkill å hoppe rett til Manuell om du ikke er vant til å bruke speilrefleks. Jeg pleier å bruke P og endre modus hvis jeg trenger det. Grattis med kamera Mats, les manualen og løp ut og ta bilder Viktig å ta masse bilder og prøve seg frem litt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#50 Skrevet September 26, 2010 knallbra kombinasjon,det eneste jeg ville gjort er å kjøpt batterigrep i tillegg=o)2 batterier på dette gjør underverk!.. Det er med batterigrep, 2 batterier, 2 4gb minnekort, fjernkontroll og veske 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...